728 x 90

اعتراف به ادغام اداره هشتم ساواک آریامهری در اطلاعات آخوندی

اعتراف به ادغام اداره هشتم ساواک آریامهری در اطلاعات آخوندی
اعتراف به ادغام اداره هشتم ساواک آریامهری در اطلاعات آخوندی

اعتراف به ادغام اداره هشتم ساواک آریامهری در اطلاعات آخوندی

خبرگزاری سپاه پاسداران: ساواما همان اداره کل هشتم ساواک بود که به خدمت انقلاب درآمده بود

کیس محمدرضا سعادتی به‌عنوان اولین نتیجه کار ساواما بود

خبرگزاری سپاه پاسداران ۱۵ اسفند ۱۴۰۱:

ساواما از آن نام‌هایی بود که در ابتدای انقلاب رازهای فراوانی را با خود همراه داشت، اما ساواما، نه آن هیولای مخوف ترسیم شده توسط ضد انقلاب، بلکه همان اداره کل هشتم ساواک (ضدجاسوسی) بود که به خدمت انقلاب درآمده بود.

به جز کارمندان اداره سوم ساواک که سوابقشان مرتبط با سرکوب و شکنجه مبارزین و مردم بود، با سایر کارمندان ساواک برخورد قضایی و امنیتی خاصی صورت نگرفت. آنها از استخدام رسمی در نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی منع شده، بازنشسته شدند و در ادبیات دستگاه امنیتی با عنوان «تعیین تکلیفی ها» شناخته می‌شدند.

چهل و چند سال پس از آن روزها، کسی که با مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی به گفتگو نشست و خاطراتش را بازگفت، از مسئولان ارشد اداره کل هشتم ساواک به‌شمار می‌رفت که اسفندماه ۵۷، کار خود را از سر گرفته بود؛ این بار اما با جامعه‌ٔ هدفی متفاوت.

پس گفتند شما شرح کاملی بنویسید، شما هم نوشتید و تحویل دادید. گاهی هم مراجعاتی بود. بعد چه شد؟

-بله. دیگر مراجعات بیشتر شد و دوستان می‌آمدند سؤالاتی می‌کردند و می‌رفتند. تا این‌که از طرف نخست‌وزیری کسی آمد سراغ ما به نام کاشانی و او هم دنبال اطلاعات بود.

ماشاءالله کاشانی که نبود؟ ماشاالله قصاب کمیته مستقر در سفارت آمریکا؟

-بله، خودش بود، ماشاءالله کاشانی.

 

در این تشکیلات جدید، ما متخصصان هر موضوع را از حیطه‌ای که در آن بودند، منفک نکردیم.

یکی از اقدامات جدیدمان این بود که از همان ماشاءالله کاشانی استفاده کردیم، چون به‌طور علنی آنجا مستقر بود و دسترسیهای خوبی داشت. می‌آمد و از او سؤال جواب می‌کردیم درباره افراد و اتفاقات مختلف.

 

دستگیری محمدرضا سعادتی هم از اولین خروجیهای کار این تشکیلات جدید بود؟

-بله. ما اطلاع دادیم که یکی از عوامل سازمان مجاهدین خلق که فلانی است، با شوروی‌ها قرار تشکیلاتی دارد. گفتند اتفاقاً ما این فرد را می‌شناسیم و او را حین تماس دستگیر کنید. هم دستگیری و هم بازجویی اولیه‌ٔ او هم توسط بچه‌های ما انجام شد (خبرگزاری فارس رژیم ۱۵ اسفند).

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fe02d0c2-0737-4f34-99a0-5262d2c9f935"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات