728 x 90

استقبال جامعه جهانی از دیدار تاریخی رهبران دو کره

دیدار رهبران دو کره
دیدار رهبران دو کره

مقام‌های دولتی و رهبران کشورهای مختلف از نشست تاریخی رهبران دو کره استقبال کردند و آن را گامی مهم در راستای رسیدن به صلح توصیف کردند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی پیامی گفت: «پس از سالی پرهیاهو از پرتاب موشک و آزمایش هسته‌ای، دیداری تاریخی میان کره شمالی و جنوبی در حال انجام است... چیزهای خوبی در حال رخ دادن است، اما فقط زمان قضاوت خواهد کرد».

هوآ چونیینگ، سخنگوی وزارت‌خارجه، چین گفت: «ما گام تاریخی رهبران کره را تحسین می‌کنیم و تصمیمات و شجاعت سیاسی آنها را ارج می‌نهیم... ما امیدوار و منتظریم که آنها این فرصت را برای آغاز سفری نوین و طولانی برای ثبات و این شبه‌جزیره مغتنم بشمارند».

شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن گفت: «از این گام مثبت در جهت یک راه‌حل فراگیر در مورد مسائل گوناگون مرتبط با کره شمالی خرسندم... ما به‌شدت امیدواریم که کره شمالی در پی این دیدار و نشست با آمریکا و کره جنوبی به اقدام عملی دست بزند... ما هم‌چنان نظاره‌گر حرکت‌های آینده کره شمالی خواهیم ماند».

دمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت: «این خبر بسیار مثبتی است... ما امروز دیدیم که این گفتگوی مستقیم انجام شد و چشم‌اندازی (برای آینده) ترسیم کرد. در دوطرف اراده برای رسیدن به توافق دیده می‌شود و از همه مهمتر اراده برای آغاز و ادامه گفت‌وگو. این واقعیت مثبتی است.»

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل از پیشرفت میان سران دو کره و تعهد آنها به رفع صلح‌آمیز اختلاف‌ها استقبال کرد و تأکید کرد که ناتو از راه‌حل سیاسی در شبه‌جزیره کره حمایت کامل می‌کند.

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان گفت: «من از آنچه که رخ داد بسیار دلگرم شدم.  قطعاً این خبر خوبی است که این دو با یکدیگر دیدار کردند».

سران دو کره روز جمعه در بیانیه‌یی اعلام کردند برای تبدیل توافق آتش‌بس به پیمان صلح تلاش و غیرهسته‌یی شدن شبه‌جزیره کره تلاش خواهند کرد. دو کشور همچنین بر اتفاق‌نظر خود برای همکاری با جامعه جهانی جهت غیرهسته‌یی شدن شبه‌ جزیره کره تأکید کرده‌اند.

دو رهبر همچنین با اشاره به ۶۵سالگرد آتش‌بس دو کره، توافق کردند «فعالانه» از طریق نشست سه‌جانبه با حضور آمریکا یا چهارجانبه با حضور چین و آمریکا در سال جاری برای اعلام پایان جنگ و «استقرار یک نظام صلح پایدار و دائمی» تلاش کنند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e49516b3-4820-4942-a469-0cc9bacb267d"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات