728 x 90

استرون استیونسون: ابراهیم رئیسی باید از شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل محروم شود

استرون استیونسون
استرون استیونسون

استرون استیونسون هماهنگ‌کننده کارزار تغییر در ایران

ابراهیم رئیسی که دستانش به خون آلوده است

باید از شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل محروم شود

نشریه اسکاتسمن اسکاتلند ۵شهریور ۱۴۰۱: به قلم استرون استیونسون: آبان سال گذشته زمانی که ابراهیم رئیسی شنید که مدارک انبوهی علیه او به پلیس متروپولیتن و پلیس اسکاتلند تحویل داده شده است، با عجله حضور خود در اجلاس محیط‌زیست در گلاسکو را لغو کرد. بازماندگان و اعضای خانواده قربانیان قتل‌عام هولناک ۳۰۰۰۰ زندانی سیاسی در ایران در سال۱۳۶۷ شواهدی از شکنجه، نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت جمع‌آوری کرده بودند که آنها را به پلیس انگلستان تحویل دادند. اکنون که رئیسی اعلام کرده است قصد دارد ماه آینده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کند، زنگ خطر باید دوباره به صدا درآید. نقش او در قتل‌عام ۱۳۶۷ در جریان محاکمه اخیر یکی از سرسپردگانش، حمید نوری، در سوئد برجسته شد. شاهدان محاکمه نوری از نحوه کمک او به انتخاب زندانیانی که به دادگاهی کوتاه آورده شدند، گفتند که رئیسی از آنها پرسید که آیا از سازمان اصلی اپوزیسیون، مجاهدین خلق ایران حمایت می‌کنند یا خیر.

اگر در یک جلسه دو دقیقه‌ای پاسخ مثبت می‌دادند، بلافاصله به اعدام محکوم می‌شدند، چشم‌بند را می‌بستند و توسط نوری به «راهروی مرگ» برده می‌شدند تا در صف اعدام قرار بگیرند. رئیسی که به‌خاطر نقش مادام‌العمرش به‌عنوان یک جلاد لقب «جلاد تهران» را به خود اختصاص داده است، حتی به نقش محوری خود در این قتل‌عام افتخار کرده است. حتی زنان باردار و نوجوانان مستثنی نشدند. هیاتهای مشابهی در سال۱۳۶۷ به‌دنبال «فتوای» خمینی علیه سازمان مجاهدین خلق ایران در ۳۲شهر ایران فعالیت می‌کردند.

 

در ادامه مقاله مندرج در نشریه اسکاتسمن آمده است:

آنیِس کالامار، دبیرکل عفو بین‌الملل، خواستار تحقیقات شورای حقوق‌بشر از رئیسی برای «جنایت علیه بشریت» شده است. کالامار گفت: «شرایط پیرامون سرنوشت قربانیان و محل نگهداری اجساد آنها تا به امروز توسط مقامات رژیم به‌طور سیستماتیک پنهان شده است. شکی نیست که شهرت او به‌عنوان یک سلاخ بی‌رحم یکی از دلایل اصلی انتخاب او به‌عنوان کاندیدای مورد نظر برای ریاست‌جمهوری از سوی ولی‌فقیه خامنه‌ای بوده است.

در ژانویه ۲۰۲۰، آمریکا برای وزیر امور خارجه وقت ایران، جواد ظریف، ویزا صادر نکرد تا مانع از شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک شود. اکنون، با افشاگریهایی مبنی بر این‌که رژیم ایران برای ترور جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور پیشین دونالد ترامپ، برنامه‌ریزی کرده است، موضوع حضور رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل مطمئناً دیگر قابل دفاع نیست. ایرانیان مقیم آمریکا روز ۳۰مرداد در مقابل ساختمان کنگره تجمع کردند تا خواستار ممنوعیت آمدن رئیسی به نیویورک شوند. چندین سناتور و نماینده کنگره به اعتراض آنها پیوستند و از آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه خواستند تا صدور ویزا را برای رئیسی و کل هیأت او رد کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3092b3e6-1fc3-4139-86d8-6198a7731f2f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات