728 x 90

استراون استیونسون: اختاپوس ایران

استراون استیونسون
استراون استیونسون

تاون هال روز شنبه ۱۶بهمن‌ماه در مقاله‌ای به قلم استراون استیونسون نوشت: هفته گذشته، نخست‌وزیر اسرائیل، «نفتالی بنت»، رژیم ایران را به‌عنوان اختاپوسی توصیف نمود که برای دهه‌ها اسراییل را با شاخک‌هایش در سوریه، لبنان، غزه، عراق، و یمن محاصره کرده است. او اعلام کرد که اکنون اسراییل سیاست خود را تغییر خواهد داد و به‌جای مبازره علیه شاخک‌ها، به سر اختاپوس در تهران حمله خواهد کرد.

اشاره نخست‌وزیر «بنت» به حمایت مالی و نظامی رژیم دیکتاتوری مذهبی از جنگ خونین داخلی «بشار اسد» در سوریه، که اکنون در یازدهمین سال خود است، و حمایت ملاها از شورشیان حوثی در یمن، گروه تروریستی حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه و هم‌چنین نیروهای وحشی «حشدالشعبی» در عراق بود. جنگهای نیابتی ملایان به مرگ دهها هزار مرد، زن و کودک بیگناه در سراسر خاورمیانه و دورتر از آن منجر شده است.

هشدار نخست‌وزیر اسرائیل می‌بایست بیدارباشی برای غرب باشد جایی که رهبران اتحادیه اروپا ناامیدانه به‌دنبال راههایی برای برگرداندن آمریکا به توافق هسته‌یی فسخ شده که در سال۲۰۱۵ توسط «اوباما» امضا شده بود و در سال۲۰۱۸  ترامپ از آن خارج شد، هستند.

این به‌اصطلاح «طرح جامع مشترک عمل» JCPOA، تنها برای ده سال طراحی شده بود و بعد از آن ملاها آزاد بودند که تلاش خود را برای ساختن سلاح هسته‌یی شتاب بخشند. اطلاعات غرب به‌خوبی می‌داند که کار مخفی بر روی سلاح هسته‌یی و سیستم موشکی که قادر به حمل آن باشد، قبل، هنگام و بعد از امضاء توافق ادامه داشته است و بواقع بعد از خارج شدن آمریکا از آن، شتاب گرفته است. اسراییل نیز این را می‌داند و هرگز اجازه نخواهد داد که رژیم ایران به یک کشور هسته‌یی تبدیل شود.

«نفتالی بنت» به آنانی که به مذاکرات نخ نمای JCPOA در «وین» دخیل بسته‌اند، یادآوری نمود که تنها دلیل ملاها برای نشستن بر سر میز مذاکره این است که به تحریم‌ها پایان بخشند، پول دریافت کنند و رژیم سرکوبگرشان را تقویت کنند. او گفت به این خاطر است که اسراییل به دولت بایدن و جهان در رابطه با خطر رسیدن به توافق با تهران هشدار می‌دهد.

«بنت» نتیجه گرفت: «حتی اگر یک توافق جدید امضا شود، اسراییل به آن متعهد نخواهد بود. ما بخشی از آن نخواهیم بود و اسراییل آزادی عمل کامل را در هر موقعیتی حفظ خواهد نمود. من این را روزانه و نه فقط در حرف بلکه در عمل هم اعمال می‌کنم».

به‌رغم هشدارهای ترسناک اسرائیل، مذاکره‌کنندگان انگلیس، آلمان و فرانسه نهایت تلاش خود را می‌کنند تا مذاکره نخ‌نمای هسته‌یی را از قبر خود در آورند. در ۲۹ژانویه، پرزیدنت «ماکرون» یک تماسی تلفنی که طولانی‌مدت توصیف شده است با ابراهیم رئیسی داشت. یک سخنگوی «ماکرون» با اشاره به توافق هسته‌ای، گفت: «مذاکرات کماکان دشوار هستند زیرا که نیاز است که ما موضوع تضمین (برداشتن تحریم‌ها) و چارچوب کنترل بر روی برنامه هسته‌یی ایران را روشن کنیم. با این وصف علائمی وجود دارد که مذاکرات می‌توانند موفقیت‌آمیز باشند.

هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا «انریکه مورا» گفت که گفتگوها موقتاً متوقف شده تا «تصمیمات سیاسی» ای گرفته شوند که بن‌بست‌ها بشکنند.

تلاشهای مشتاقانه «ماکرون» برای مماشات با ملاها مکررا توسط «انریکه مورا» و رئیس او، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا «جوزپ بورل» عینا تکرار شده است. به‌نظر می‌رسد که هر دو مصمم هستند که نقش «ابراهیم رئیسی» در قتل‌عام بیش از ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی که اغلب آنها جوانان هوادار اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران PMOI/MEK بودند، نادیده بگیرند. رئیسی که حتی به نقشش در این قساوت افتخار کرده است به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان «جلاد تهران» شناخته می‌شود... .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/45d532b2-385f-4e95-b134-06003695006b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات