728 x 90

ارائه پیش‌نویس قطعنامه تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی رژیم ایران به شورای امنیت

تحریم تسلیحاتی رژیم ایران
تحریم تسلیحاتی رژیم ایران

پیش‌نویس قطعنامه تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی رژیم ایران به شورای امنیت از سوی آمریکا روز سه‌شنبه ۳ تیرماه ارائه شد، در حالی‌که پیش از این متن پیش‌نویس تنها در اختیار متحدان آمریکا قرار گرفته بود.
بلومبرگ (دوشنبه ۲تیرماه) می‌نویسد این پیش‌نویس از اعضای شورای امنیت خواسته از عرضه «مستقیم یا غیرمستقیم» و «فروش یا انتقال سلاح به داخل ایران و از این کشور به خارج» جلوگیری کنند. در این پیش‌نویس به منشاء ایرانی موشکهای پرتاب‌شده به آرامکو در عربستان سعودی که در گزارش تازه دبیرکل سازمان ملل ‌متحد آقای گوترز آمده بود اشاره شده است.

گفتنی است که روسیه و چین که از اعضای دایم شورای امنیت هستند، اعلام کرده‌اند که از تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران به‌دلیل فروش تسلیحات به این رژیم، حمایت نمی‌کنند. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را حداکثر پنج سال بعد از پذیرش توافق برجام در نظر گرفته بود که بعد از پایان این زمان رژیم را قادر می‌سازد که مبادلات تسلیحاتی به‌هر میزان که بخواهد داشته باشد.
آمریکا و سه کشور اروپایی انگلستان، فرانسه و آلمان از لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران که شبه‌نظامیان و نیروهای نیابتی وابسته به خود را حمایت می‌کند، ابراز نگرانی کرده‌اند.
گفتنی است که اخیراً سه کشور اروپایی در بیانیه‌یی نوشته‌اند: به‌نظر ما برچیده شدن این تحریم‌ها پیامدهای اساسی برای امنیت و ثبات منطقه دارد و اروپا ممنوعیت صادرات تکنولوژی موشکی و تسلیحات اروپا به ایران را تا سال۲۰۲۳ ادامه خواهد داد.
آمریکا هشدار داده است در صورت ناکامی در تمدید تحریم‌های تسلیحاتی رژیم ایران به‌دنبال فعال کردن «مکانیسم ماشه» در توافق اتمی قدرتهای جهانی با رژیم ایران، موسوم به برجام، خواهد بود.
قابل یادآوری است که مایک پومپئو پیش‌تر گفته بود که برجام جدا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و این قطعنامه هم‌چنان آمریکا را «مشارکت‌کننده» در توافق هسته‌یی می‌داند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8489fa55-e2a0-4a80-8484-4ad8a878a4ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات