728 x 90

ارائه پیش‌نویس قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس علیه رژیم ایران

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش رویترز ۱۱خرداد  آمریکا و سه کشور اروپایی با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای نشست آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار پاسخگویی فوری رژیم ایران و همکاری هم جانبه تهران با آژانس شدند.

پیشنویس (قطعنامه) ایالات متحده و سه کشور اروپایی از شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهند که از رژیم ایران خواستار همکاری فوری باشد.

آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام شامل فرانسه، انگلستان و آلمان در حال فشار آوردن به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند تا با صدور قطعنامه‌ای، رژیم ایران را به‌دلیل پاسخ ندادن به پرسش‌های این نهاد در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سایت‌های اعلام‌نشده «توبیخ کند».

 متن پیش‌نویس ارسالی به ۳۵ کشور عضو شورای حکام آژانس، از رژیم آخوندی می‌خواهد که «فورا به اجرای تعهدات قانونی خود عمل کند و پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی‌بر تعامل بیشتر با هدف شفاف‌سازی و حل و فصل کلیه مسائل پادمانی باقی‌مانده را بی‌درنگ بپذیرد».

خبرگزاری رویترز نوشت: قدرت‌های غربی در نشست پیشین شورای حکام، صرفا به این دلیل که مذاکرات احیای برجام به شکست نیانجامد، از تصویب قطعنامه علیه خودداری کرده بودند.

رژیم ایران در اسفند پارسال تعهد کرده بود که در یک بازه زمانی سه‌ماهه به سوالات آژانس درباره منشاء اورانیوم در سایت‌های اعلام نشده خود پاسخ شفاف بدهد. اما گزارش جدید آژانس نشان می‌دهد که ایران به تعهد خود عمل نکرده و مذاکرات احیای برجام نیز از همان زمان متوقف مانده است.

 

خبرگزاری رویترز به نقل از دو دیپلمات که نام‌شان فاش نشده است، می‌گوید که آمریکا و تروئیکای اروپایی این پیش‌نویس را ثبت کرده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم آخوندی در واکنش به تصویب احتمالی قطعنامه شورای حکام تهدید کرد هر اقدام «غیر سازنده» از سوی شورای حکام، با «پاسخ محکم و متناسب» روبه‌رو خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارش جدید خود به شورای حکام این سازمان اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌‌شده ایران به بیش از ۱۸برابر حد مجازِ مشخص‌شده در توافق اتمی موسوم به برجام رسیده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9686c86a-2a91-490b-8896-a78fa1e9b432"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات