728 x 90

اجلاس کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک برای بررسی لایحه ننگین معامله با رژیم

اجلاس کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک
اجلاس کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک

پارلمان بلژیک

اجلاس کمیته روابط خارجی پارلمان برای بررسی لایحه ننگین معامله با رژیم آخوندی

مخالف گسترده اعضای کمیته روابط خارجی پارلمان با لایحه دولت برای آزادی تروریستها زندانی در بلژیک

کمیته روابط خارجی پارلمان بلژیک صبح روز سه‌شنبه ۱۴تیرماه برای بررسی لایحه تبادل زندانیان با حکومت آخوندی با حضور وزیر دادگستری این کشور تشکیل جلسه داد.

وینسنت ون کوئینکن بورد، وزیر دادگستری بلژیک در سخنرانی خود در این جلسه اذعان کرد دلیل ارائه این طرح، هشدار سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی این کشور درباره تهدیدهایی است که متوجه این کشور است. تهدیدهایی که امکان مسافرت امن به ایران از اتباع این کشور سلب کرده است. چرا که غربی‌ها در ایران دستگیر می‌شوند.

وی گفت: این وظیفه اخلاقی ما است که جلالی را آزاد کنیم. بیشتر از این نمی‌توانم بگویم. ما برای آزادی او بسیج شده‌ایم.

 

به‌دنبال سخنان وزیر دادگستری بلژیک، پیتر دروور نماینده پارلمان بلژیک Peter De roover رهبر اپوزیسیون در پارلمان بلژیک ارائه لایحه‌یی که قرارداد با چند کشور به‌طور همزمان و با فوریت ارائه شده است را عجیب دانست و گفت که توضیحات وزیر دادگستری قانع‌کننده نیست و لایحه تبادل زندانی با رژیم ایران فوریت ندارد.

 

ساموئل کوگولاتی نماینده دیگر پارلمان بلژیک نیز گفت: صحبت از این است که آیا بلژیک تن به شانتاژ تروریستی می‌دهد یا خیر. اگر تن بدهیم یعنی این‌که به کشورهای جنایتکار این پیام را خواهیم فرستاد که شما هر جنایتی انجام دهید ولی بعد عاملان جنایت را آزاد می‌کنیم. در این صورت فردا ما در بلژیک با خطر مواجه خواهیم بود و این یعنی تروریستهای بعدی برای اقدام آماده می‌شوند. شما با فرار از رسانه‌یی شدن این ماجرا تلاش کردید که به هدفتان برسید که عجیب است. در مورد امارات سر و صدا می‌کنید ولی در رابطه با رژیم ایران پنهان‌کاری می‌کنید.

شما برای استرداد مجرمان یک چک سفید می‌خواهید مثلا آیا اسدالله اسدی از زندان به ایران خواهد رفت و شما اطلاعیه خواهید داد؟ یعنی به رژیم ایران این پیام را می‌دهید که در آینده خویشتن‌داری نکنید چون ما می‌توانیم با هم صحبت کنیم و به افراد ۱۷سال تخفیف زندان بدهیم.

 

پیتر درور، رهبر اقلیت در پارلمان بلژیک گفت: اسدالله اسدی اگر به ایران برگردانده شود از همان فرودگاه به کاخ خواهد رفت. آیا کشور ما کشوری خواهد بود که به چنین افرادی چنین امتیازاتی خواهد داد؟

در رابطه با مخاطرات سفر به ایران وزیر دادگستری اشاره کرد اما خانم کریستین واتکرتین یک قاضی بین‌المللی از ما خواسته که این قرارداد را امضا نکنیم. من از نماینده اکثریت می‌خواهم این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

 

روتر د ورینت نماینده از اکثریت پارلمان بلژیک نیز گفت: ما یک ماشین برای رأی دادن در پارلمان نیستیم باید صحبت شود. ما خواهان روشنگری هستیم. آقای وزیر دادگستری کدام زندانی ایرانی در بلژیک حاضر می‌شود بپذیرد از بلژیک به ایران مسترد شود آنجا که وضع خوب نیست مگر این‌که منتظر آزاد شدن باشد. اگر اسدی مسترد شود آزاد خواهد شد که عملیات بیشتری علیه غرب تدارک ببیند. این خطرناک است. ما نگرانی بیشتری داریم. شما گفتید که بلژیکی‌های مقیم ایران با خطر مواجه هستند. آیا این نتیجه عکس نخواهد داشت. و راه را برای دیپلماسی گروگانگیری باز می‌کند. آزادی تروریست قبول نیست. ایمیل‌های ما توسط نامه‌های اپوزیسیون ایران که درخواست رد این قرارداد را دارند پر شده است.

 

احمد لائوج نماینده از جناح اقلیت پارلمان بلژیک نیز گفت: اگر رژیم ایران دنبال زورآزمایی با بلژیک هست باید اروپا را وارد کنیم و پشت خود بیاوریم که نشان دهیم که فشار آوردن روی یک کشور باید پیامدهایی اروپایی داشته باشد و بدین وسیله احترام ما در صحنه بین‌المللی حفظ شود در برابر رژیمی که رفتار ناپسند دارند

در این جلسه یکی از نمایندگان اکثریت پارلمان بلژیک گفت: ما به خواست رژیم ایران جواب مثبت دادیم تا اسدی بتواند از حکمش فرار کند این فرد مهمی در شبکه جنایی بین‌المللی رژیم ایران است و رژیم جلالی را وسیله معامله قرار داد. این قرارداد از اسدی حمایت می‌کند تبادل او با جلالی خیلی بی‌قواره است و هیچ تناسبی ندارد. مخالفان رژیم ایران از این قرارداد انتقاد کرده و گفته‌اند یک رسوایی است و پهن‌کردن فرش قرمز برای رژیم ایران برای اعزام تروریستهایش است. از این‌رو ما می خواهیم این پرونده را حذف کنیم.

 

نماینده کاترین جادین نماینده پارلمان بلژیک از جناح اکثریت گفت: رژیم ایران یک رژیم یاغی و صادر کننده تروریسم در جهان است. شهروندان ما امنیت ندارند. ما معتقدیم که هرگز نمی‌شود با تروریسم معامله کنیم.

یکی از نمایندگان اکثریت پارلمان بلژیک در سخنرانی خود گفت: دیپلماسی گروگانگیری توسط رژیم ایران امر رایج است. اخیراً یک استرالیایی و یک انگلیسی در ایران دستگیر شدند. این نشان می‌دهد که نیاز به قرارداد برای انتقال زندانیان نیست. سؤالم از شما آقای وزیر دادگستری این است که چه کشور دیگری چنین قراردادی با ایران منعقد کرده؟

 

یک نماینده دیگر پارلمان بلژیک گفت: آنچه از ما خواسته می‌شود دیپلماسی گروگانگیری است. ما نگران شهروندان خود هستیم. مورد زیاد از مبادله افراد که گروگان بودند در ایران صورت گرفته. از جمله توسط فرانسه. ما با یک مخمصه مواجه هستیم. از یک‌طرف شانتاژ‌ است از یک‌طرف جان شهروندان در آینده به خطر خواهد افتاد. لایحه‌ای که به‌طور اورژانس مطرح شده عادی نیست و (تنها) می‌گوید مسائل مهمی در کار است.

 

نماینده فرانسیس دو اسمت نماینده از اکثریت پارلمان بلژیک گفت: با تصویب این لایحه ما به رژیم ایران این پیام را خواهیم داد که می‌توانند در آینده هر بلژیکی را دستگیر کنند و به این وسیله تروریستهای خود را پس بگیرند. تا این‌جا این قرارداد قابل‌قبول نیست. عدالت در کشور ما برای فروش نیست.

 

خانم الس وان هوف رئیس کمیته روابط خارجی مجلس بلژیک گفت: من خودم در کنفرانس پاریس شرکت کرده بودم هزاران نفر آنجا بودند با شخصیتهای اروپایی اگر بمب منفجر شده بود یک فاجعه می‌شد یک سوءقصد در پاریس توسط رژیم ایران تدارک دیده شده بود چگونه این پرونده را بپذیریم.

صحبت از دیپلوماسی گروگانگیری و شانتاژ می‌شود، سؤال این است آیا وضعیت برای زندگی انسان‌ها بهتر خواهد شد یا نه. پرونده جلالی دردناک است اما تاثیرات این قرارداد چه خواهد بود و ما چگونه از شانتاژ در اینده در امان خواهیم بود

 

دریا صفایی نماینده پارلمان بلژیک گفت: من فردی هستم که در ایران زندان بوده‌ام مثل جلالی. از شما می‌خواهم که رأی ندهید آنها ۴۰سال است این کارها را می‌کنند و انسانهای زیادی مثل جلالی ستم دیده‌اند. ما به‌عنوان کشور دمکراتیک و متمدن نباید این کار را بکنیم این خطرناک است منتها فکر می‌کنید جان افراد را نجات می‌دهید ولی جلالیهای بیشتری را در خود اروپا تولید می‌کنید. مردم بلژیک منتظرند که دولت به حکومت قانون احترام بگذارد آنها تلاش کردند در پاریس کشتار جمعی کنند. امیدوارم امروز به نقطه‌ای برسیم که حتی نیاز نباشد این لایحه به پارلمان برده شود.

 

ساموئل کوگولاتی نماینده از اکثریت پارلمان بلژیک اظهار داشت: رای دادن فوری به قانونی که چند جزء دارد غیرعادیست. ما گاها ماهها درباره یک قانون فکر می‌کنیم. حالا از ما می‌خواهید در ظرف چند ساعت به یک لایحه دشوار رأی دهیم. ما آدمک نیستیم. ما از شما درباره این قرارداد شفافیت می‌خواهیم. سؤال مهم این است که ضرورت این قرارداد روشن شود. ما شاهد فریادهای جامعه مدنی هستیم. ما همین الآن تظاهرات در بیرون این جلسه را دیدیم. ما نباید ناشنوا باشیم.

 

جلسه بررسی لایحه تبادل زندانیان در پارلمان بلژیک به مرحله رأی‌گیری نرسید و قرار است صبح روز چهارشنبه ادامه پیدا کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee064660-d7d0-411e-8401-1c43cc5bf590"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات