728 x 90

اجلاس سران جی۷ در مورد مسأله پناهجویان افغان

وضعیت بحرانی افغانستان
وضعیت بحرانی افغانستان

سران هفت کشور صنعتی روز سه‌شنبه دوم شهریور در مورد بحث خروج همکاران نیروهای ائتلافی ناتو در افغانستان و فعالان مدنی و حقوق‌بشر نشست اضطراری ویدئویی برگزار می‌کنند.

سران هفت کشور صنعتی قصد دارند در یک نشست اضطراری که به‌صورت ویدئویی برگزار شود، در مورد اقدامات خود برای نقل و انتقال پناهجویان افغان از کابل به مشورت بنشینند. گروه هفت از آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و ژاپن تشکیل شده است. برخی منتقدان می‌گویند که ابعاد بزرگ مسأله افغانستان ایجاب می‌کند که کشورهای بزرگ دیگر و کشورهای همسایه افغانستان نیز در مشورتها و اقدامات هماهنگ مشارکت داده شوند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا یک روز پیش از نشست گروه هفت خواستار تحریم‌های بیشتر علیه اسلام‌گرایان افراطی طالبان شد وی گفت: «ما تحریم‌های بیشتری را در دست بررسی داریم».

او گفت طالبان در کانادا به‌عنوان یک جریان تروریستی شناخته می‌شود، "اما ما با شرکای‌مان در گروه هفت درباره گام‌های بعدی گفتگو خواهیم کرد".

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفته است دولت این کشور هم‌اکنون در حال گفتگو با آمریکا و ترکیه در مورد ادامه کار فرودگاه کابل برای پروازهای غیرنظامی است. وی گفت با طالبان نیز تماس‌هایی گرفته شده است. آمریکا نیز هنوز تصمیم نگرفته است که از ۳۱ ماه اوت نقشی در اداره فرودگاه کابل نداشته باشد.

وزیر خارجه آلمان در رابطه با نشست اضطراری سران کشورهای هفت کشور صنعتی گفت که این مسأله باید روشن و هماهنگ شود که تا چه زمان می‌توان افراد را از کابل خارج کرد. علاوه بر این باید در مورد کمکهای بشردوستانه برای پناهجویان مشورت شود و این‌که در برابر "موج مهاجرت‌ها" چگونه رویکردی باید در پیش گرفت.

حدود چهار هزار نفر از افرادی که آمریکا از افغانستان خارج کرده قرار است به‌طور موقت در پایگاههای آمریکا در آلمان در دو ایالت بایرن و راین‌لندفالتس مستقر شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f842e2ec-c65f-40a9-9024-7915b6acc211"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات