728 x 90

اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد با شرکت نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمانترهای ۲۰کشور – ۲۰بهمن ۱۴۰۰ - قسمت اول

کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا
کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

اجلاس سالانهٔ گرو‌ههای پارلمانی دوستان ایران آزاد

با شرکت نمایندگان پارلمان اروپا و پارلمانترهای ۲۰ کشور

انگلستان،آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوییس، فنلاند، نروژ، ایسلند، هلند

بلژیک،اسپانیا،پرتغال، ایرلند، رومانی، مالت، لیتوانی، اسلوانی

لهستان ، سن مارینو و استرالیا

 

گرامیداشت سالگرد سرنگونی دیکتاتوری شاه در ایران

حمایت از مبارزه مردم و مقاومت ایران برای سرنگونی دیکتاتوری مذهبی

و ازشورای ملی مقاومت ایران به عنوان جایگزین واقعی رژیم

و استقرار یک جمهوری دموکراتیک و کثرت‌گرا مبتنی برجدایی دین و دولت

 

کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران

کمیته بین‌المللی پارلمانترها برای یک ایران دموکراتیک

کمیته دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

کمیته آلمانی همبستگی برای ایران آزاد

کمیته سناتورهای ایتالیایی برای ایران آزاد

کمیته پارلمانترهای ایتالیایی برای ایران آزاد

کمیته پارلمانی برای ایران دموکراتیک در مجلس فرانسه

کمیته فرانسوی برای ایران دموکراتیک

کمیته بین المللی درجستجوی عدالت

کمیته پارلمانترها و شهرداران بلژیکی برای یک ایران دمکراتیک

کمیته سوییسی برای دموکراسی و سکولاریسم در ایران

کمیته دوستان ایران آزاد و علیه بنیادگرایی در کشورهای نوردیک

گروه هلندی دوستان یک ایران آزاد

کمیته استرالیایی های حامی دموکراسی در ایران

کمیته نمایندگان رومانی برای ایران آزاد

 

گزیده سخنرانی‌های میلان زور - آنا فوتیگا

لئو داتسن برگ - ترزا ویلیرز

 

 

میلان زور؛ رئیس مشترک گروه پارلمانی ایران آزاد در پارلمان اروپا، وزیر آموزش و ورزش اسلوونی ۲۰۰۴-۲۰۰۸

شما موفق به جلب حمایت بیش از ۱۰۰عضو پارلمان اروپا از بیانیه ای شدید که از اتحادیه اروپا و نماینده عالی خواسته است قتل‌عام ۱۳۶۷ را به عنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسند.

بسیار از شما متشکرم. همکاران عزیز، خانم رجوی، از همراهی شما بسیار متشکرم. در این جلسه می‌خواهم مروری کوتاه بر فعالیت های گروه دوستان ایران آزاد داشته باشم. در طول دو سال و نیم گذشته، گروه دوستان ایران آزاد بسیار فعال بود و با وجود شرایط سخت روش‌های کاری ما در حین بیماری همه‌گیر، نمایندگان پارلمان از بسیاری از گروه‌های سیاسی مختلف را به خود معطوف کرد. اولین جلسه رسمی دوستان ایران آزاد در ۱۹اکتبر برگزار شد. خانم رجوی به استراسبورگ آمد و برای اولین‌بار کتاب قتل‌عام ۳۰۰۰۰زندانی سیاسی را در سال۱۹۸۸ در ایران ارائه کرد. در سال ۲۰۱۹، پارلمان اروپا قطعنامه‌ای فوری در حمایت از اعتراضات آبان ۲۰۱۹ایران تصویب کرد. پیامی قوی برای مردم ایران ارسال شد که ما در کنار آنها هستیم. دوستان ایران آزاد چندین کنفرانس آنلاین بسیار مؤثر از پارلمان اروپا و جلسات توجیهی ترتیب داد تا نمایندگان پارلمان اروپا و افکار عمومی را از وضعیت کنونی ایران مطلع کند. ما از اینکه خانم رجوی در جلسات ما به ما ملحق شد و گزارش جدیدی از وضعیت در ایران به ما داد، سپاسگزاریم. ما به همراه چند تن از اعضای پارلمان اروپا، سؤالات و فوریت‌های پارلمانی را در مورد فعالیت های تروریستی رژیم ایران، تهدید هسته ای و وخامت اوضاع حقوق بشر ارائه کرده ایم. شما همچنین موفق به جلب حمایت بیش از ۱۰۰عضو پارلمان اروپا از بیانیه ای شدید که از اتحادیه اروپا و نماینده عالی خواسته است که کشتار۱۹۸۸ را به عنوان نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت به رسمیت بشناسند. دوستان ایران آزاد همچنین بیش از ۲۰نامه علنی و بیانیه فوری برای پاسخ به موارد فوری منتشر کرد. فقط به چند مورد اشاره می‌کنم. ما توجه خود را به اعدام های متعدد در ایران و آزادی زندانیان سیاسی و فعالان حقوق بشر معطوف کردیم. به مقامات اتحادیه اروپا نوشتیم که از قیام مردم خوزستان برای آب و آزادی حمایت کنند. ما از اتحادیه اروپا خواستیم تا از سازوکار تحریم‌های حقوق بشری جدید خود علیه کسانی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند استفاده کند. در پایان، مایلم به حمایت ریاست اسلوونی از شورای اتحادیه اروپا اشاره کنم. یانشا نخست وزیر اسلوونی در پایان سال گذشته از سازمان ملل خواست تا اعدام‌های دسته جمعی بازداشت شدگان را روشن کند. در پایان، مایلم تاکید کنم که هدف ما در صدر نگه‌داشتن مسائل ایران در دستور کار اتحادیه اروپا بوده است. من معتقدم که ما در افزایش حمایت خود از مردم ایران موفق بوده ایم، اما هنوز کارهای زیادی برای ایجاد دموکراسی و صلح در ایران وجود دارد. با تشکر از توجه شما.

 

آنا فوتیگا؛ نماینده پارلمان اروپا ، وزیر خارجه لهستان (۲۰۰۷-۲۰۰۹)

به عنوان هماهنگ کننده محافظه کاران اروپا ما با کسب حمایت اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.

واقعاً از شما متشکرم.

رئیس جمهور منتخب عزیز، نمایندگان محترم مجالس ملی و همکاران پارلمان اروپا، به ویژه دوستان عزیز ایرانی. من فکر می کنم که آقای زور قبلاً فعالیت های اخیر گروه دوستان ایران در پارلمان اروپا را به خوبی ارائه کرد، حداقل در سه دوره متوالی پارلمان اروپا. ما در رصد اوضاع و استفاده از هر فرصتی برای طرح مسائل در حمایت از مردم ایران بسیار فعال بوده‌ایم. ما در تعامل اخیر با نماینده عالی، جوزپ بورل بسیار موفق بودیم وتوانستیم به پاسخ بسیار جالب او به نگرانی های خود دست یابیم .

در جلسه آتی پارلمان اروپا، قرار است در میان رویه‌های فوری، موضوع بسیار مهمی را که به طور کلی مجازات اعدام در ایران را شامل می شود، بررسی کنیم. و در این مورد نیز قطعنامه ای خواهد بود. امیدوارم بیانیه‌ای بسیار قوی مورد حمایت همه گروه‌های سیاسی باشیم چه نوع مجازاتی می‌توان اعمال کرد . وقتی که از اعدام نوجوانان صحبت می‌کنیم برای یک شورای دموکراتیک باور نکردنی است که در باره اعدام نوجوانان صحبت کند و یک چنین اقداماتی از سوی رژیم ما در طرح مسائل مهم سیاسی، اقتصادی، اجتماعی موفق بودیم و در کنار مردم ایران ایستاده ایم وحمایت اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا نسبت به قطعنامه‌ای که ارائه کردیم را کسب کردیم . به عنوان هماهنگ‌کننده محافظه‌کاران و رفرمیست‌های اروپا متعهد می‌شوم به‌فعالیت مستمر در این زمینه، با آرزوی موفقیت، خانم رجوی

 

 

لئو داتسن‌برگ؛ کمیته آلمانی همبستگی برای یک ایران آزاد

تجربه ما اینست که رژیم در بحرانهای مرگبار طناب نجاتش را در این می بیند که به اپوزیسیون اصلی اش حمله کند تا القا کند که این رژیم آلترناتیوی ندارد. اتهامات رژیم علیه اپوزیسیون نشان می‌دهد پیشرفت این آلترناتیو بسیار مؤثر و برای رژیم دردآور است.

خانم رییس جمهور رجوی گرامی

خانمها و آقایان محترم

دوستان عزیز

برای من افتخار است که همراه شما چهل و سومین سالگرد انقلاب مردم ایران برای آزادی و دمکراسی را گرامی بدارم.

من می‌خواهم صحبتم را با گرامیداشت یاد اوتو برنهارد شروع کنم. خانم رییس جمهور رجوی در آغاز به شخصیت های پیشتاز اشاره کرد که دیگر در میان ما نیستند.

رئیس قبلی کمیته آلمانی همبستگی برای یک ایران آزاد جنبش مقاومت مجاهدین خلق و اشرفیان را به طور تزلزل‌ناپذیر حمایت می‌کرد.

تردید نداشت که رژیم آخوندی باید برود. یادآوری یاد او ما را برای فعالیت بیشتر برای آزادی در ایران متعهد‌تر می‌کند. و من خوشحالم که امروز هسته فعال کمیته ما در این کنفرانس شرکت می‌کند.

و به من اجازه بدهید که به طور خاص به اشتفانی بونگ،  در کمیته خودمان خوش آمد بگویم. که امروز شرکت او برای این هدف مشترک باعث افتخار ما است.

به رئیس قبلی کمیته آلمانی همبستگی برای یک ایران آزاد، اشاره کردم ،که از مقاومت حمایت می‌کرد.

و امروز موضوع اصلی جامعه جهانی و بویژه دموکراسی‌های غربی و اتحادیه اروپا باید موضوع آلترناتیو رژیم آخوندی در ایران باشد.

وضعیت اجتماعی و اقتصادی در ایران یک فاجعه است. مردم از فقر، فساد و سرکوب به‌جان آمده‌اند.

این رژیم ضدانسانی در وضعیتی متزلزل بسر می‌برد و با سرکوبهای ضدانسانی از خود واکنش نشان می‌دهد.

دوستان عزیز، نگاه واقعگرایانه به صحنه ایران نشان می‌دهد که جواب مساله در سرنگونی دیکتاتوری مذهبی نهفته است.

ما که اینجا جمع شدیم کمیته‌هایی هستیم که از مقاومت دموکراتیک حمایت می‌کنیم.

ما باید مشرف باشیم که درست به‌همین دلیل هدف تهاجمات رژیم واقع می‌شویم.

رژیم با حمله به مقاومت ایران و حامیانش می‌خواهد اذهان را از بحرانهایی که با آن مواجه است منحرف سازد.

کمیته همبستگی ما اخیرا هدف افتراهایی بود که توسط یک رسانه معروف آلمانی بنام «دی سایت» زده شد.

این رسانه اتهامی انزجارآور که احتمالا توسط رژیم ایران هدایت شده را مطرح کرد، که ما را به عنوان اپوزیسیون بدنام کند.

در این مقاله ادعا شد که مجاهدین خلق یک سکت هستند. نمایندگی شورای ملی مقاومت با یک دفتر بزرگ در وسط برلین مرکز این سکت در آلمان است. ما هم برچسب خوردیم که حامیان این سکت هستیم. یک ادعای دیگر این بود که این مقاومت پایگاه مردمی ندارد.

خوشحالم که صفی از نمایندگان مجلس فدرال حامی مقاومت در همان مقاله جواب قاطعانه دادند و توضیح دادند: «این اتهامات بعضا لغت به لغت با اظهارات رژیم آخوندی، سرویس مخفی و شبه نظامیان آن مطابقت میکند.»

تجربه ما اینست که این رژیم غرقه در بحران راه نجاتش را در این می بیند که به اپوزیسیون اصلی اش حمله کند تا القا کند که این رژیم آلترناتیوی ندارد.

 

بااین اشراف دیگر طرح افترآهای سنگین از سوی رژیم برای ما تعجب‌برانگیز نیست.

واقعیت اینست؛ این مقاومت یک سکت بسته نیست و در همه کشورها گسترش یافته است. پیوسته در پی تقویت ارتباطات با سطوح مختلف اجتماعی و سیاسی در کشورهای غربی است. با شفافیت تمام همه را دعوت می‌کند که او را بشناسند.

اتهامات آخوندها علیه مقاومت ازقضا ثابت می‌کنند که پیشرفت این آلترناتیو بسیار موثر و برای رژیم دردآور است که اینگونه واکنش نشان می‌دهد.

و درا نتها یک خبر خوب؛ ما حملات رسانه مذکور یعنی دی سایت را تاکنون با موفقیت عقب زدیم تا آنجا که مقاله ها در نسخه مجله باید حذف می‌شدند.

من خوشحال می‌شوم که بعدا دوست خوب‌مان مارتین پاتسلت می‌خواهد جزیی‌تر به این مساله بپردازد. مارتین روح رزمنده کمیته ما در رابطه با این موضوع است.

پس دوستان عزیز، ما در جهت درستی حرکت می‌کنیم و این مسیر را با گامهای تزلزل‌ناپذیر ادامه می‌دهیم.

من می‌خواهم صحبتهایم را با اعضای این کمیته با این عبارت بپایان ببرم: «ما اشرفی هستیم».

 

ترزا ویلیرز؛ نماینده ارشد پارلمان انگلستان، وزیر پیشین محیط زیست

دوستان شما در پارلمان انگلستان به حمایت از مردم ایران در تلاش برای آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و عدالت ادامه خواهند داد.

متشکرم از اینکه من را دعوت کردید تا در مورد برخی از کارهای کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران گزارشی ارائه کنم . می‌خواهم از خانم رجوی به خاطر به ‌روزرسانی الهام‌بخشش در باره وضعیت ایران تشکر کنم. همچنین می‌خواهم به‌ ویژه از نمایندگان شورای ملی مقاومت در بریتانیا به‌خاطر تلاش‌هایشان برای اطلاع ‌رسانی به نمایندگان مجلس در مورد آنچه در ایران می‌گذرد و سرکوبی که مردم ایران با آن مواجه هستند، تشکر کنم.

سالی که گذشت البته برای همه به دلیل پاندمی سال سختی بود، اما اینجا در بریتانیا، رنج بیشتری را متحمل شدیم. وقتی که سر دیوید ایمس حین انجام وظایفش درحوزه انتخابیه خود به قتل رسید. طی ۳۰سال حضور خود در پارلمان سر دیوید ، از اهداف بسیاری از جمله حقوق بشر و آزادی در ایران دفاع کرد. نمایندگان پارلمان بریتانیا در سال جاری درخواست خود را برای عدالت در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی در ایران در سال ۱۳۶۷ و همچنین واکنش بیش از حد خشونت‌آمیز به اعتراضات آبان ۱۳۹۸ تاکید کردند. ما پاسخ دلگرم‌ کننده‌ای از وزیر امور خارجه جیمز کلورلی، ، به سؤال کتبی درباره قتل‌عام ۶۷ گرفتیم. وی گفت که دولت بریتانیا هرگونه اتهام قتل‌های فراقضایی را جدی می‌گیرد و ما همیشه روشن کرده‌ایم که رژیم ایران باید به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود از جمله انجام تحقیقات کامل و مستقل در مورد نقض حقوق بشر، چه در گذشته و چه در حال حاضر، پایبند باشد. وی ادامه داد: ما قویا از کار گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران حمایت می کنیم.

کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران گزارش جامعه‌ی را به کمیته منتخب روابط خارجی بریتانیا در مجلس عوام در تحقیقات خود در مورد رابطه بریتانیا با ایران ارائه کرد. گزارش نهایی آن کمیته منتخب از دولت بریتانیا خواسته بود تا تهدیدی را که حکومت ایران برای مردم عادی ایجاد می کند، تشخیص دهد و به آن رسیدگی کند. کمیته منتخب همچنین توصیه‌های زیادی را ارائه کرد که کمیته بریتانیایی برای آزادی ایران از آنها حمایت می‌کرد؛ یعنی عدالت برای قربانیان رژیم، حسابرسی از رهبران رژیم، ممنوعه کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت قانون تروریسم، تحریم‌های سبک مگنیتسکی برای هدف قرار دادن ناقضان حقوق بشر در ایران و کسانی که در خارج از کشور برای آن اقدام می کنند.

 

سال گذشته، اعضای کمیته آزادی ایران و کمیته بین‌المللی نمایندگان مجلس برای یک ایران دموکراتیک در گردهمایی ایران آزاد که به صورت آنلاین برگزار شد، شرکت کردند. در آن رویداد ، دیوید ایمس از حمایت بیش از ۱۰۰نماینده فراحزبی از بیانیه‌ای قوی در مورد آزادی و حقوق بشر خبر داد. سر دیوید در اظهارات خود از غرب خواست تا در تلاش برای دموکراسی و اصلاحات در حمایت از مردم ایران گردهم آیند.

این بیانیه خواستار آینده‌ای بهتر برای ایران با برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه، جدایی دین از دولت، برابری جنسیتی، احترام به اقلیت های مذهبی و قومی و پایان دادن به فعالیت های مضر هسته‌ای شد. در روز جهانی زن در مارس ۲۰۲۱، کمیته بریتانیایی آزادی ایران از یک کنفرانس آنلاین بزرگ با پنلی متشکل از ۳۰نماینده مجلس و فعالان حقوق زنان از بریتانیا و اروپا حمایت کرد، یک رویداد مهم که نشان دهنده رفتار ظالمانه با ۷۰زن در ایران است. این کمیته در نامه‌ای به وزیر امور خارجه پرونده اسدالله اسدی را مطرح کرد. همانطور که در اینجا همه می‌دانند، این دیپلمات رژیم ایران به اتهام تروریسم در بلژیک به ۲۰سال زندان محکوم شد. در این نامه از بریتانیا خواسته شده تا سطح روابط دیپلماتیک خود را با رژیم ایران کاهش دهد تا زمانی که رژیم ایران به تروریسم دولتی خود پایان دهد. بسیاری از ما نیز گزینش رئیسی به عنوان رئیس جمهور رژیم را در خردادماه محکوم کردیم. این کمیته همچنین به لیز تراس وزیر امور خارجه درباره سرنگونی پرواز۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نامه نوشت. ما از خانم تراس خواستیم که رژیم ایران را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد تا اطمینان حاصل شود که ما سران آن را به دلیل اتفاقاتی که برای آن هواپیمای مسافربری رخ داده است، بازخواست می کنیم.

و اجازه دهید سخنانم را با اطمینان دادن به همه شما به پایان برسانم که دوستان شما در پارلمان بریتانیا به حمایت از مردم ایران در تلاش برای آزادی، حقوق بشر، دموکراسی و عدالت ادامه خواهند داد. متشکرم.

ادامه دارد

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a8747dad-7e45-41dc-a83c-985d5709e1bf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات