728 x 90

اجلاس دو روزهٔ شورای ملی مقاومت ایران در چهل و یکمین سالگرد تأسیس شورا

شورای ملی مقاومت ایران
شورای ملی مقاومت ایران

شورای ملی مقاومت ایران -سربرگ

اجلاس دو روزهٔ شورای ملی مقاومت ایران در چهل و یکمین سالگرد تأسیس شورا

 

اجلاس شورای ملی مقاومت در چهل و یکمین سالگرد تأسیس شورا در ۱۰کشور در روزهای ۶ و۷مرداد ۱۴۰۱ با حضور رئیس‌جمهور برگزیدهٔ شورا برای دوران انتقال حاکمیت به مردم ایران و با شرکت اعضا و ناظران شورا در فرانسه، آلمان، سوئد، هلند، انگلستان، آمریکا، ایتالیا، سوئیس، بلژیک و آلبانی برگزار شد.

اجلاس شورا پس از سرود «ای ایران» با سخنرانی خانم رجوی و یاد یاران جان‌باخته؛ دکتر منوچهر هزارخانی، رحمان کریمی، دکتر صمد فتح پور، حمیده طاعتی، عباس مدرسی و مجید طالقانی، آغاز به کار کرد.

خانم رجوی در سخنان خود خاطرنشان کرد چهلمین سال حیات شورا با گسترش جبهه‌های رزم و تلاش مقاومت و ارتقای فعالیت‌ها و موضع تنها جایگزین دمکراتیک برجسته می‌شود. نیروی سازمان‌یافتهٔ مقاومت در رویارویی با فاشیسم دینی که در چارچوب کانون‌های شورشی و شوراهای مقاومت مردمی فعالیت می‌کنند، گسترش چشمگیری داشت. شمار کارزارهای اختناق‌شکن کانون‌های شورشی از ۳۰خرداد ۱۴۰۰ تا ۳۰خرداد ۱۴۰۱ به بیش از ۲۳۰۰مورد رسید. این دوران مصادف است با ریاست‌جمهوری جلاد ۶۷؛ دورانی که رژیم آخوندی در محاصرهٔ بحرانهای داخلی و خارجی به اعدام و سرکوب هر چه بیشتر روی آورد. اعدامهای ثبت شده در دورهٔ رئیسی دست‌کم ۵۲۰مورد و بسا بیشتر از سالهای قبل است. سرکوب زنان میهن‌مان تحت عنوان آخوند ساختهٔ بدحجابی ابعاد بی‌سابقه‌یی به خود گرفت و کار به جایی رسید که تعرض به زنان به اکنون به گورستانها هم راه برده و سنگ مزار بسیاری از زنان را به‌نحو ضدانسانی به همین بهانه تخریب می‌کنند. راستی که چنین رژیمی ننگ بشریت معاصر است و مذاکره و گفتگو با آن شرم‌آور و لگدمال کردن ارزشهایی است که بشریت آن را با قربانیان بسیار و بیشمار به‌دست آورده است. این رژیم باید از جامعه جهانی طرد شود.

خانم رجوی گفت: در مورد نقشه مسیری که خامنه‌ای برای رژیمش در نظر داشت، مسئول شورا از آغاز بر استراتژی انقباضی رژیم، به‌مثابه یک مسیر منجر به سرنگونی، دست گذاشت و آن را افشا و تأکید کرد که غیرممکن است رژیم به تعادل پیشین برگردد. او تئوری پدیده‌یی به نام رئیسی جلاد را توضیح داد که ریاست وی «برآمد و بارزترین شاخص دوران سرنگونی است». در موضوع اتمی، این معضل نظری و سیاسی را باز کرد که با رئیسی وارد مرحله‌یی شده‌ایم که حتی بمب اتمی هم نمی‌تواند این رژیم را نجات بدهد. عنصر ماهوی سرکوب در رژیم ولایت فقیه و نقش سپاه پاسداران را توضیح داد که «ارگان محوری قهر و سرکوب نظامی و ابزار اصلی حفظ دیکتاتوری دینی است. لیسـت‌گذاری آن کافی نیست و باید منحل شود».

خانم رجوی در بخش دیگری از سخنانش به همبستگی جهانی با مقاومت، حضور معاون رئیس‌جمهور و وزیر خارجه قبلی آمریکا و برخی نخست‌وزیران سابق کشورهای اروپایی در اشرف۳ و تأکیدات آنها بر پایان عهد شیخ و شاه و شناسایی حق مقاومت مردم ایران برای سرنگونی رژیم و جایگزینی یک جمهوری دمکراتیک و غیراتمی مبتنی بر جدایی دین از دولت، اشاره کرد.

وی افزود: در قریب به یک سال کارزار بی‌وقفه در استکهلم همزمان با محاکمهٔ دژخیم نوری، مقاومت ایران موفق شد چیزی را که ابتدا دسیسهٔ پیچیدهٔ خود رژیم برای مصادرهٔ جنبش دادخواهی و هویت‌زدایی از مجاهدین سربه‌دار بود به‌شکست برای خود رژیم تبدیل کند و ضرورت محاکمهٔ خامنه‌ای و رئیسی به جرم جنایت علیه بشریت را به ثبت برساند. کارزار جهانی و عکس‌العمل سریع سیاسی و حقوقی مقاومت و یاران شورشگر و هموطنان پشتیبان در برابر معاهدهٔ رژیم با دولت بلژیک برای در بردن دیپلمات تروریست محکوم، این معاملهٔ ننگین را رسوا و بی‌اعتبار کرد.

رئیس‌جمهور برگزیدهٔ شورا در بارهٔ موقعیت و مسئولیت شورا به‌عنوان یگانه جایگزین دمکراتیک برای ایران پس از آخوندها گفت: وقتی که از آلترناتیو صحبت می‌کنیم، یک ادعا یا یک عنوان کلی نیست، بلکه نیرو و سازوکار شکافنده و هدایت‌گری است که جهت فعالیت‌های مبارزاتی را مشخص کرده و روشن می‌کند که در کدام جهت، با کدام شعار، با چه وحدت و تضادهایی و با کدام اولویتها باید حرکت کرد. ریشه‌های جایگزین دمکراتیک در یک نبرد بی‌امان و طولانی با استبداد دینی محکم شده است. این مقاومت بیش از ۴۰سال است که دعاوی و شعارهای مروج «نه جنگ» و روش‌های پوچ و بی‌هزینه در خدمت بقای ولایت فقیه را افشا و خیمه‌شب‌بازی موسمی آلترناتیو‌های یک‌شبه را برملا کرده است. امروز، ضرورت سرنگونی رژیم که با این مقاومت شناخته می‌شود و ماده اول اساسنامه و علت تشکیل شورا از ۴۰سال پیش است؛ بر پیشانی جنبش اعتراضی سراسری حک شده است. ما بر شعار «مرگ بر خامنه‌ای ـ مرگ بر رئیسی» به‌عنوان شعار فراگیر قیام‌ها برای سرنگونی رژیم تأکید می‌کنیم.

خانم رجوی از جانب شورای ملی مقاومت، با صمیمانه‌ترین تسلیتها به همه هموطنان، به‌ویژه به خانواده‌های داغدار و مصیبت دیده در فاجعه سیل، از جوانان غیور میهن و هموطنانمان در سراسر کشور، به‌خصوص استانهای همجوار با مناطق سیل‌زده، خواستار همیاری و کمک‌رسانی مستقل مردمی به آسیب دیدگان شد.

در بحثهای پیش از دستور و در دستور کار اجلاس دو روزهٔ شورا، وضعیت بحرانی رژیم و جامعهٔ انفجاری، بالا‌گرفتن قیامها علیه گرانی، خیزشها و اعتراضهای اقشار مختلف به‌ویژه معلمان و بازنشستگان، خیزشهای پس از فاجعه متروپل آبادان، موقعیت و دست‌آوردهای یگانه جایگزین دمکراتیک، همبستگی بین‌المللی با مقاومت ایران و کارزارهای جهانی علیه اعدامها و جنایات ضدبشری و تروریسم رژیم آخوندی مورد گفتگو قرار گرفت.

پیوند قیامها و خیزشها با گسترش فعالیت‌های کانون‌های شورشی، کارزار جلوگیری از برگرداندن دیپلمات تروریست بمب‌گذار، اعتلای جنبش دادخواهی، محکومیت دژخیم حمید نوری به حبس ابد، درهم شکستن توطئهٔ رژیم برای هویت‌زدایی از مجاهدان سر موضع، رسوایی مأمور نفوذی، که اطلاعات آخوندها با «عملیات پیچیده چند وجهی» قصد سفیدسازی وی را داشت، و هم‌چنین فجایع اجتماعی و زیست‌محیطی و تلفات تأسف‌بار و خسارات گستردهٔ سیلهای ویرانگر و شیوع مجدد کرونا، از دیگر مسائل مورد بحث در اجلاس شورا بود.

در سخنان پیش از دستور، اعضای شورا برگزاری کهکشان مقاومت با سلسلةی از تظاهرات و تجمع و تحصن و مشارکت و فعالیت پرشور و خستگی‌ناپذیر هموطنمان در آنها را نماد درخشانی از اعتلای مقاومت و جایگزین دمکراتیک دانستند و از اقدامات حقوقی کمیسیون قضایی و ابتکارات به موقع شورا برای جلوگیری از استرداد دیپلمات تروریست بمبگذار قدردانی کردند. دامنه و ابعاد فعالیت‌ها به حدی بود که برخی نمایندگان پارلمان بلژیک، تلاشها و تظاهرات خستگی‌ناپذیر ایرانیان آزاده را نه فقط مقابله با مقاصد شوم رژیم آخوندها علیه مردم و مقاومت ایران، بلکه دفاع از ارزشهای بنیادین دموکراسی و حاکمیت قانون و مقابله جهانی با تروریسم توصیف کردند.

در اجلاس شورا گزارشهایی دربارهٔ توطئه‌های دامنه‌دار و پر هزینهٔ رژیم آخوندی علیه مقاومت و جایگزین دمکراتیک در داخل و خارج کشور، طرح‌های تروریستی در آلبانی علیه اشرف۳، بسیج شیطان‌سازی به وسیلهٔ شبکهٔ خبرنگاران دوست نظام و برخی رسانه‌های خارجی، احضار روح رضا خان قلدر توسط چند بسیجی در حاشیهٔ اعتراضات اجتماعی، جوسازیهای هماهنگ رسانه‌یی همراه با نظر سنجی‌های مشکوک در بارهٔ پایگاه اجتماعی سلطنت مدفون و رئیسی جلاد و فقدان پایگاه اجتماعی جنبش مقاومت، ارائه شد.

در این خصوص، پهلوان فیلابی با یادآوری خاطرهٔ آشنایی‌اش با رهبر نهضت ضداستعماری مردم ایران دکتر محمد مصدق از طریق جهان پهلوان تختی، گفت: «طی این سال‌ها به این ایمان و باور رسیدم که بقای این آلترناتیو در گرو مرزبندی قاطع با دیکتاتوریهای شیخ و شاه است و به تجربه فهمیدم که بقایای شاه نقش خاکریز را برای جلوگیری از سرنگونی رژیم آخوندی بازی می‌کنند».

اجلاس شورا ترفندها و توطئه‌های دشمن را نشانه دیگری از ناتوانی رژیم در مهار مبارزه جوانان انقلابی و کانون‌های شورشی دانست که رژیم و نیروهای امنیتی و سرکوبگر آن را به سوی تهدید کشورهای اروپایی و اشرف۳ با موشک و پهپاد سوق داده است. اعضای شورا خاطرنشان کردند که دست و پازدنهای رژیم درمانده که در این ایام با اظهارات هراس‌آلود سرکردگان و شخص رئیسی از کابوس سرنگونی در سی و چهارمین سالگرد عملیات فروغ جاویدان همراه شده است، از این روست که مقاومت به‌رغم قتل‌عام زندانیان سیاسی و بمباران و موشک‌باران در اشرف و لیبرتی و به‌رغم بند و بستهای ارتجاعی استعماری، چون کوه در مقابل بی‌رحم‌ترین ارتجاع تاریخ ایران ایستاده و با عبور پیروزمندانه از میان همهٔ توطئه‌ها و شیطان‌سازیها، مسیر استقلال و آزادی ایران را هموار کرده است.

اجلاس شورا در ارزیابی وضعیت رژیم، یک سال پس از روی کار آمدن رئیسی، نتیجه‌گیری کرد که سیاست یکدست شاکله قدرت که ولی‌فقیه نظام برای مهار قیامهای مردمی با جراحی درونی در پیش گرفت، اکنون به گِل نشسته و یک سال پس از آن‌که خامنه‌ای از طریق فضاحت‌بارترین نمایش انتخاباتی در تاریخچهٔ رژیم، جلاد۶۷ را به کرسی ریاست‌جمهوری رژیم نشاند، همه چیز گواه آن است که این سیاست شکست‌خورده و رؤیای ولی‌فقیه به کابوس تبدیل شده است.

نه تنها همهٔ کارشناسان مستقل، بلکه بسیاری از مدافعان سرسخت سیاست مماشات و حتی برخی کارشناسان حکومت و پیرامون آن از بحرانها و بن‌بستهای لاینحل رژیم سخن می‌گویند و به این واقعیت مهر تأیید می‌زنند که اکثریت مردم ایران نه فقط در کنار حکومت نیستند، بلکه در ستیز با نظام حاکم قرار دارند. آن هم در شرایطی که بانک مرکزی رژیم اعلام می‌کند انباشت نقدینگی از خرداد ۱۴۰۰ تا خرداد ۱۴۰۱ یعنی در دوره یک سالهٔ پس از رئیسی، به میزان ۳۷،۸درصد افزایش یافته و به رقم ۵،۱۰۴تریلیون و ۹۶۰میلیارد تومان بالغ شده است. این حجم عظیم نقدینگی و تورم سرم آور ناشی از آن، سنگین‌ترین فشارها را بر اکثریت عظیم جامعه و اقشار محروم تحمیل می‌کند و جامعه ایران را به انبار باروت تبدیل کرده است.

اعضای شورا در بحثهای فشردهٔ مربوط به مذاکرات اتمی بین رژیم و طرفهای آن در توافق برجام، هر گونه امید بستن به گفتگو با این رژیم قرون‌وسطایی را بیهوده و فرصت دادن به آن دانستند و با یادآوری نظرگاههای اعلام شده مقاومت ایران، بر ضرورت قاطعیت و اعمال هر چه جدیتر و کاملتر قطعنامه‌های شورای امنیت تأکید کردند. به‌خصوص که روند یک سالهٔ مذاکرات باز هم نشان داد که خامنه‌ای حاضر به دست برداشتن از برنامهٔ اتمی و تبعیت کامل از تعهدات برجامی نیست و دستیابی به بمب اتمی را لازمهٔ بقای ولایت فقیه و حفظ نظام می‌داند.

اجلاس شورا این نقطه‌نظر مسئول شورا را مورد تأکید قرار داد که در دیماه گذشته اعلام کرد: «بعد از رئیسی در مقولهٔ اتمی هم، اعم از این‌که رژیم در بازی موش و گربه برجام در سال میلادی جدید (۲۰۲۲) واپس بتمرگد یا تجری و پیشروی کند، فرقی نمی‌کند و ماحصل آن به کفهٴ قیام و اشتعال و انفجار می‌ریزد. رژیم مخصوصاً در مرحله پسا کرونا که دو سال را با آن کشید، هر لحظه باید آماده اعتراض و قیام باشد. اگر تأخیر کند، مهلت و مهار از دست می‌رود و پاسخی جز رئیسی و قتل‌عام ندارد. پس نباید در مرحله قبل از رئیسی درجا زد. چون جلاد ۶۷ خود برآمد و بارزترین شاخص دوران سرنگونی است».

مذاکرات اجلاس دو روزهٔ شورا در نیمه‌شب جمعه ۷مرداد به پایان رسید و طی آن ۴۵تن از اعضا و ناظران سخنرانی کردند.

 

دبیرخانهٔ شورای ملی مقاومت ایران

۱۰ مرداد ۱۴۰۱

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/104ed450-645d-4891-8f7b-aacfba0be2b0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات