728 x 90

اجلاس جهانی ایران آزاد -۱۴۰۲ - سخنرانیهای دکتر موسی خلف فیاض معانی، جودی اسگرو و ریشارد چارنسکی

دکتر موسی خلف فیاض معانی، جودی اسگرو و  ریشارد چارنسکی
دکتر موسی خلف فیاض معانی، جودی اسگرو و ریشارد چارنسکی

اجلاس جهانی ایران آزاد -۱۴۰۲ 

سخنرانیهای

ریشارد چارنسکی - وزیر پیشین امور اروپایی لهستان

جودی اسگرو – وزیر مهاجرت کانادا (۲۰۰۵)، رئیس کمیتهٔ تجارت بین‌المللی پارلمان

دکتر موسی خلف فیاض معانی – وزیر مشاور در دولت اردن (۲۰۰۶)

 

ریشارد چارنسکی - وزیر پیشین امور اروپایی لهستان

امروز پس از تحولات ۹ماه گذشته

تردیدی نیست که آینده ایران در وجود این آلترناتیو نهفته است

جنبش مقاومت ایران به‌رهبری خانم رجوی

و برنامهٔ ۱۰ماده‌یی او برای یک جمهوری دموکراتیک

چشم‌اندازی جامع در جهت آینده‌یی بهتر برای مردم ایران است

 

ریشارد چارنسکی - عضو کنفرانس رؤسای هیأت‌های پارلمان اروپا، وزیر پیشین امور اروپایی لهستان

خانم رجوی عزیز، دوستان، خواهران و برادران

یعنی دوستان، خواهران، برادران. سلام اشرف، سلام ایران. حملهٔ مرگبار اخیر به‌اشرف۳ که منجر به‌کشته‌شدن یکی از اعضای سازمان مجاهدین و مجروح‌شدن بسیاری دیگر شد، خشم شدید اعضای پارلمان اروپا را برانگیخته است. می‌شنویم که برخی می‌گویند سازمان مجاهدین خلق ایران به‌دلایل بشردوستانه در آلبانی هستند و حق فعالیت سیاسی ندارند. با توجه به‌این‌که سال‌های سال است آنها را می‌شناسم، می‌توانم تأیید کنم که مهم نیست آنها در کدام کشور مستقر باشند، آنها به‌صورت سنتی همواره در چارچوب قوانین کشور میزبان خود عمل می‌کنند. اما برای آنها کاملاً غیرممکن است که خود را از فعالیت سیاسی محروم کنند. اگر این‌طور باشد، اصلاً چرا از همان اول ایران را ترک کردند تا در تبعید باشند؟ به‌خوبی به‌یاد دارم که در سال۲۰۱۶ سازمان مجاهدین به‌دنبال تضمین حقوق‌اولیهٔ قبل از انتقال به‌آلبانی بودند. نخست‌وزیر آلبانی راما شخصاً این تضمین را در نامه‌اش به‌من داد که به‌تاریخ ۱۹آوریل۲۰۱۶ است. من این نامه را توئیت کرده‌ام و می‌توانید آن را در توئیتر من مشاهده کنید. نخست‌وزیر در این نامه نوشت، نسخه انگلیسی و آلبانیایی آن‌را مشاهده کنید،

نقل‌قول می‌کنم: «آلبانی تماماً، تماماً درگیر و متعهد تا برای پناهندگان ایرانی تمامی حقوق مندرج در کنوانسیون ژنو۱۹۵۱، کنوانسیون حقوق‌بشر اروپا و کلیهٴ قوانین بین‌المللی را تضمین کند».

پس از امضای این نامه توسط نخست‌وزیر آلبانی، هم ما در پارلمان اروپا و هم اعضای سازمان مجاهدین در کمپ لیبرتی متقاعد شدند که به‌آلبانی منتقل شوند زیرا این کنوانسیون‌ها همهٔ حقوق آنها را تضمین می‌کرد، از جمله حق فعالیت سیاسی و آزادی بیان. پس از آن بود که بیش از ۳۰۰۰ساکنان اشرف به‌آلبانی منتقل شدند.

می‌خواهم این‌را هم اضافه کنم که طی سال‌های گذشته آنها جلسات سیاسی متعددی در آلبانی داشته‌اند که با حضور مقامات ارشد آلبانیایی برگزار شده است. این به‌وضوح نشان می‌دهد که چنین تعهدی که آنها به‌لحاظ سیاسی فعال نباشند، روی میز نبوده است. از این‌رو، من از نخست‌وزیر آلبانی می‌خواهم که از مقامات ذی‌ربط بخواهد تا تعهداتی را که خودش ۶سال پیش توصیه کرده، مسئولانه اجرا کنند. امروز پس از تحولات ۹ماه گذشته، تردیدی نیست که آینده ایران در وجود این آلترناتیو نهفته است. جنبش مقاومت ایران به‌رهبری خانم رجوی

در حال حاضر برای برقراری دموکراسی و آزادی در ایران تلاش کرده است. برنامهٔ ۱۰ماده‌یی او برای یک جمهوری دموکراتیک با جدایی دین و دولت در ایران چشم‌اندازی جامع در جهت آینده‌یی بهتر برای مردم ایران است. خانم رجوی ماه گذشته به‌پارلمان اروپا دعوت شد، جایی نمایندگان ما بسیار بیشتر از بسیاری از سران کشورها از او استقبال کردند.

این نشان‌دهندهٔ تحسین و حمایت پارلمان اروپا از او و جنبش اوست. در پایان یک نکتهٔ شخصی دیگر دارم. من اهل لهستان هستم، نمایندهٔ ملتی هستم که سال‌های متمادی، بیش از یک قرن برای آزادی جنگید. به‌همین دلیل است که ما اینجا حضور داریم، زیرا همکاران من از لهستان، از احزاب مختلف سیاسی امروز اینجا حضور دارند. ولی هم‌چنین ما در کشور من این کلمهٔ ویژه و جادویی را که مهم‌ترین کلمه است به‌خوبی درک می‌کنیم: آزادی. آزادی، آزادی، آزادی. خدا همهٔ شما را حفظ کند.

 

جودی اسگرو – وزیر مهاجرت کانادا (۲۰۰۵)، رئیس کمیتهٔ تجارت بین‌المللی پارلمان

بیانیه‌های بیش از ۳۶۰۰ نماینده پارلمان از کشورهای مختلف

یک پیام بسیار قدرتمند به‌رژیم ارسال می‌کند که پایان آنها فرا رسیده است

 

خانم رجوی برنامهٔ ۱۰ماده‌یی شما الگوی واقعی دموکراسی است

و من بسیار خوشحالم که می‌بینم این تعداد کثیر از کشورها

آن‌را به‌رسمیت می‌شناسند

جودی اسگرو – وزیر مهاجرت کانادا (۲۰۰۵)، رئیس کمیتهٔ تجارت بین‌المللی پارلمان

خیلی ممنون جان (برد)؛ خانم رجوی، خیلی خوشحالم که دوباره اینجا با شما هستم. برای همکارانم در دولت، دوستانمان در ایالات‌متحده و انگلستان، بسیار عالی است که با هم هستیم؛ زیرا همهٔ ما متحدیم. ۲۶کشور، بیش از ۳۶۰۰امضا در این نامه‌ها. این باید یک پیام بسیار قدرت‌مند به‌رژیم ارسال کند که پایان آنها فرا رسیده است. آنها به‌اندازه کافی آسیب رسانده‌اند. وقت آن است که به‌جلو حرکت کنیم.

خانم رجوی، جنبش شما در طول ۴۴سال گذشته فداکاریهای بزرگی کرده است و من قطعاً لازم نیست تعداد بسیاری از آنها را ذکر کنم. من خوش‌شانس بودم که سال گذشته وقتی در آلبانی بودم دوباره از اشرف۳ دیدن کردم و افراد زیادی را دیدم که به‌زمانی برمی‌گردد که وزیر شهروندی و مهاجرت بودم؛ و هر وقت به‌آنها نگاه می‌کنم، اشک از چشمانم سرازیر می‌شود زیرا آنها بسیار رنج کشیده‌اند. همهٔ شما خیلی رنج کشیده‌اید، اما هنوز اینجا هستید. شما روزانه مبارزه می‌کنید. واژه‌یی وجود ندارد که بتواند به‌قدر کافی قدردانی جهانی و نه‌فقط مردم ایران را بیان کند.

در ۴۴سال گذشته بیش از ۱۲۰۰۰۰تن از وطن‌پرست‌ترین و آزادیخواه‌ترین مردم ایران جان‌باخته‌اند. من حامیان آنها را در کانادا به‌مدت چندین دهه دیده‌ام، در ضمن امروز روز کانادا است و به‌همهٔ کانادایی‌ها مبارک چون امروز روز تولد کانادا است.

خانم رجوی، برنامهٔ ۱۰ماده‌یی شما الگوی واقعی دموکراسی است و من بسیار خوشحالم که می‌بینم این تعداد کثیر از کشورها آن‌را به‌رسمیت می‌شناسند؛ اما می‌خواستم به‌طور فشرده گزارشی بدهم از برخی اقداماتی که کانادا در چند ماه اخیر انجام داده، برخی از اقدامات دیپلماتیک، تحریم‌ها و سایر اقدامات تنبیهی. وضعیت حقوق‌بشر در ایران، البته، هم‌چنان یکی از حوزه‌های اصلی تمرکز برای کانادا است. کانادا رهبری قطعنامهٔ مجمع عمومی ملل‌متحد را در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران برعهده داشت که در دسامبر۲۰۲۲ برای بیستمین سال متوالی به‌تصویب رسید. در ماه اکتبر، کانادا میزبان نشست وزرای خارجهٔ زن دربارهٔ نقض حقوق‌بشر در ایران بود. در ماه نوامبر، در نشست ویژهٔ شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل که بار دیگر بر وضعیت رو به‌وخامت حقوق‌بشر در ایران متمرکز بود، کانادا از ابتکار ایجاد یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی برای بررسی موارد نقض حقوق‌بشر در ایران در ارتباط با اعتراضات اخیر حمایت کرد، با تمرکز ویژه بر زنان و کودکان.

در ماه دسامبر، کانادا از طرحی تحت رهبری ایالات‌متحده برای اخراج (رژیم) ایران از کمیسیون وضعیت زنان ملل‌متحد حمایت کرد. کانادا، با شرکای خود در گروه همآهنگی، انگلستان، اوکراین و سوئد، تلاش می‌کند تا (رژیم) ایران را به‌دلیل سرنگونی پرواز PS۷۵۲ مورد حسابرسی قرار دهد که همان‌طور که همکارم گفت، منجر به‌مرگ بسیاری از شهروندان کانادایی و سایرین شد که ارتباط مشخصی با کانادا داشتند.

از اکتبر۲۰۲۲، کانادا ۱۱دور دیگر از تحریم‌های مستقل را اجرا کرد با هدف قرار دادن افراد و نهادهای (رژیم) ایران که در سرکوب داخلی، تکثیر تسلیحات و دستگاههای تبلیغاتی این رژیم کلیدی هستند. تا به‌امروز، ۱۹۲نهاد و ۱۵۶شخص تحت مقررات اقدامات ویژه اقتصادی (رژیم) ایران لیست‌گذاری شده‌اند. کانادا به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و همآهنگی در مورد تحریم‌ها با ایالات‌متحده، اتحادیهٔ اروپا و انگلستان ادامه می‌دهد. ما به‌همکاری با همهٔ شرکای خود ادامه خواهیم داد. ما در راه رسیدن به‌دموکراسی هستیم. شما می‌توانید روی کانادا و سایر شرکای خود حساب کنید که ما با هم در آن راه به‌سوی دموکراسی خواهیم بود. خیلی ممنون.

 

دکتر موسی خلف فیاض معانی – وزیر مشاور در دولت اردن (۲۰۰۶)

ما وزیران پیشین و نمایندگان پارلمان که ما را همراهی می‌کنند

حمایت خود را از قیام مردم ایران و مقاومت شکوهمند آن

و نیز تأیید خود را از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی اعلام می‌کنیم

 

برپایی نظام دموکراتیک با جدایی دین و دولت در ایران آماده می‌شود

و دوستی و حسن هم‌جواری و صلح را به‌منطقه

و به‌همهٔ کشورهای پیرامون آن باز می‌گرداند

دکتر موسی خلف فیاض معانی – وزیر مشاور در دولت اردن (۲۰۰۶)

بسم‌الله الرحمن الرحیم

بانوی بزرگوار، بانوی مقاومت ایران، ای عزیزترین مبارزان، و ای (سمبل) شکوه و عظمت ایستادگی و ای نماد شجاعت، به‌شما سلام و درود بر بانویی که سر تعظیم فرود نیاورد و از تلاشش برای ممانعت از سرکشان آرام ننشست.

آقایان اعضای شورای ملی مقاومت، شما که همه‌جا ندای امید و چراغ‌هایی در دل تاریکی‌ها هستید، ای برادران و خواهران در اشرف۳ به‌شما درود و سلام به‌شمایانی که مجاهدت می‌کنید و می‌جنگید و مبارزه می‌کنید، شما که آوای امید برای آزادگان در هر جا هستید، از شما می‌خواهیم که صدای ما در جهان باشید، ما به‌تهاجمات آخوندها علیه تمام جهان پاسخ می‌دهیم. بله اینان مردان مقاومت ایران هستند که برای ملت زندگی می‌کنند و چهرهٔ اصیلی از مبارزهٴشان و شوق هم‌میهنانشان به‌آزادی و دموکراسی را به‌آنها باز می‌گردانند. آری این است کانون‌هایشان که دست‌اندرکار برافروختن آتشی هستند که به‌درجات روشنی‌بخش است.

ای عزیزان! در این شب سیاه و روزگار تلخ، سلام بر شما باد، درود بر شما در نخستین روز مبارزهٴتان، درود بر شما در همهٔ روزهای مبارزهٴتان و درود بر شما که پیوسته با جانتان و با خونتان ره می‌سپارید و این چیزی نیست جز همان ایستادنی که ما شایستهٴ آن هستیم و هنگامهٔ صبر در لحظات سرنوشت که آن‌را طولانی می‌کنیم، پس به‌آن‌هایی که از آغاز آن خسته شده‌اند بگو که خون‌هاست که فوران کرده و طبل‌هاست که به‌صدا درآمده چرا که شرافتمندان، جایی که پای شرافت در میان باشد، آن‌قدر خون می‌دهند که تمامی پیکرشان از آن سیراب شود. آنان کسانی هستند که می‌جنگند و بسیار، بسیار می‌پردازند تا آنجا که درخشش عزم، درخشش هوشیاری، درخشش انقلاب و نور آن تا زمانی که ملت، آتش کینهٴ آخوندها و سرکشی و توحش آنان را خاموش کند، امتداد خواهد یافت. تا زمانی که زمین به‌صاحبانش بازگردد و (خون) شهدا در تهران ثمرهٴ خود را بدهد و روزگار جدیدی را آغاز کنیم با چشم‌انداز و هدف و پیامی روشن. سازمان مجاهدین هم‌چنان دژ سربلندی است که هیچ قامتی به‌آن نمی‌رسد و برای حفاظت آن دلیرمردان آبدیده می‌شوند.

ای برادران و خواهران، برپایی نظام دموکراتیک با جدایی دین و دولت در ایران آماده می‌شود و دوستی و حسن هم‌جواری و صلح را به‌منطقه و به‌همهٔ کشورهای پیرامون آن باز می‌گرداند و پیوندهای اصیل و تاریخی بین مردم اردن و ایران را به‌ارمغان می‌آورد.

اردن و همهٔ کشورهای منطقه و سایر کشورها در دهه‌های گذشته از سیاستهای مخرب حکومت ایران آسیب دیده‌اند.

برادران عزیز، اینک شبه‌نظامیان وابسته به‌رژیم ایران دائماً مرزهای مملکت اردن را زیر پا می‌گذارند و امنیت آن‌را تهدید می‌کنند. آنها به‌توزیع مواد مخدر در مناطق مختلف مملکت و قاچاق به‌مناطق هم‌جوار می‌پردازند، به‌وجهه این کشور آسیب می‌زنند؛ و اکنون این مردم ایران هستند که در کشور خود یک خیزش ریشه‌دار ایجاد می‌کنند و ما با ایمان به‌مسئولیت‌های انسانی و دینی خود و بر اساس ارزش‌های دموکراتیکی که به‌آن اعتقاد داریم، حمایت خود را از خواست‌های مردم ایران اعلام می‌کنیم و تلاشمان همان تلاش شورای ملی مقاومت ایران برای تغییر دموکراتیک در ایران است. برنامهٔ ۱۰ماده‌یی که توسط خانم مریم رجوی رئیس‌جمهور منتخب این ائتلاف دو دههٔ پیش اعلام شد، تصریح می‌کند بر انتخابات آزاد و آزادی بیان و آزادی اجتماعات، لغو مجازات اعدام، برابری زن و مرد، جدایی دین و دولت و خودمختاری ملیتها در ایران؛ این‌ها ارزش‌هایی است که ما به‌آنها احترام می‌گذاریم، از آن حمایت می‌کنیم و بر سر این اصول باقی می‌مانیم در کنار مردم ایران و در حمایت از خانم مریم رجوی.

حضار محترم، خانم مریم رجوی؛ ما وزیران پیشین و نمایندگان پارلمان که با ما هستند، حمایت خود را از قیام مردم ایران و مقاومت شکوهمند آن و نیز تأیید خود را از برنامهٔ ۱۰ماده‌یی خانم رجوی که مردم ایران را به‌آن فراخوانده، اعلام می‌کنیم،

از خدواند می‌خواهم که اردن را حفظ کند و این‌که ایران را حفظ کند تا سازش‌ناپذیر باشد در برابر دشمن و پر مهر و محبت باشد برای دوستانی که می‌خواهند پرچم‌هایش را برافرازند و آرزوهایش را برای آزادی و عدالت محقق کنند. درود و رحمت خدا و برکات او بر شما.

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0a5071db-e4a9-4f3f-b486-a50ea4c46184"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات