728 x 90

آکسیوس: سفر بی‌سر و صدای مقام دولت بایدن به عمان با هدف مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران

برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا
برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا

وبسایت آکسیوس روز سه‌شنبه ۹خرداد، در گزارشی نوشت یک مقام ارشد دولت جو بایدن پیش از سفر سلطان عمان به ایران با هدف گفتگو با مقامات این کشور حول مذاکرات هسته‌یی با رژیم ایران یک سفر پنهانی به این کشور داشته است.
این گزارش در حالی منتشر شده است که سفر دو روزه سلطان عمان به ایران روز گذشته به پایان رسید و در جریان این سفر، هیثم بن طارق آل سعید با خامنه‌ای ولی‌فقیه ارتجاع دیدار داشته است.
در همین رابطه اکسیوس به‌نقل از مقامات اسراییلی گزارش داده است که برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی کاخ‌سفید در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، اوایل ماه جاری میلادی برای گفتگو با مقامات عمانی با هدف مذاکرات دیپلماتیک احتمالی با رژیم ایران در رابطه با برنامه هسته‌یی این کشور، سفر بی‌سروصدایی به عمان داشته است.
مقامات آمریکایی و اسراییلی به سایت اکسیوس گفته‌اند برت مک‌گورک که به همراه جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید به اسراییل و عربستان سفر کرده بود پس از مذاکرات در ریاض یک سفر غیرعلنی به عمان داشته است.
این مقامات گفتند که هدف اصلی سفر این مقام کاخ‌سفید به مسقط، تلاش دیپلماتیک جدید بر سر برنامه هسته‌یی رژیم ایران با میانجی‌گری عمان بوده است.
یک مقام ارشد اسراییلی در رابطه با مذاکرات غیرمستقیم رژیم ایران با آمریکا از طریق طرف ثالث به آکسیوس گفت: «عمانی‌ها در حال انجام مذاکرات نزدیکی بین آمریکا و ایران هستند».
هر چند سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا این موضوع را رد کرده است اما یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت که «ایالات متحده در حال همکاری با عمانی‌ها در مورد موضوع ایران است».

 

در همین رابطه لورا روزن خبرنگار با درج مقاله در سایت دیپلوماتیک نوشت:

ابراز علاقه مجدد آمریکا به دیپلماسی هسته‌یی ایران: هدف ما رسیدن به یک نتیجه دیپلماتیک با ایران است.
راب مالی، نماینده آمریکا در امور ایران در ۳۰ مه به ان.پی.آر گفت: «امیدواریم که بتوانیم این مشکل را از طریق روش‌های دیپلماتیک حل کنیم و آماده هستیم که در این مسیر حرکت کنیم».
پس از ماهها سرزنش ایالات متحده ایران به‌دلیل رد پیشنهاد برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران در اوت گذشته و سرکوب وحشیانه متعاقب آن علیه معترضان، راب مالی، نماینده آمریکا در ایران در روز سه‌شنبه ابراز علاقه مجدد کرد تا برای جلوگیری از دستیابی رژیم ایران به سلاح هسته‌ای، راه‌حل دیپلماتیک را دنبال کند.
مالی به مری لوئیز کلی از رادیو ان پی آر در مصاحبه‌یی که روز سه‌شنبه (۳۰ مه) پخش شد، گفت: «هدف ما رسیدن به یک نتیجه دیپلماتیک با ایران است که به‌طور قابل راستی‌آزمایی تضمین کند که ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌یی دست یابد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7ce56234-8678-497c-8410-a8733d1662c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات