728 x 90

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در سطح نزدیک به درجه تسلیحاتی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه خود که روز پنجشنبه هشتم شهریور منتشر کرد اعلام نمود که رژیم ایران با سرپیچی از خواسته‌های بین‌المللی، ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود در سطح «نزدیک به درجه تسلیحاتی» را افزایش داده است.
بر اساس گزارش جدید آژانس، میزان اورانیوم غنی‌شده ۶۰درصدی رژیم ایران تا روز ۲۷مرداد ۱۴۰۳ مجموعاً ۱۶۴.۷ کیلو گرم بوده و این مقدار در مقایسه با گزارش قبلی آژانس در اردیبهشت ۱۴۰۳ بیش از ۲۲کیلو گرم افزایش داشته است.
در گزارش محرمانه جدید آژانس که روز پنجشنبه رسانه‌یی شده، آمده که در وضعیت فعلی اگر ایران تصمیم به بالا بردن غلظت غنی‌سازی بگیرد، مواد کافی برای ساخت چهار بمب هسته‌یی را در اختیار خواهد داشت.

آسوشیتدپرس نیز در گزارشی در این باره نوشت: «آژانس در گزارش جدید خود خاطرنشان کرده که حکومت ایران تصمیم پیشین خود مبنی بر منع بازدید بازرسان آژانس از برنامه هسته‌یی خود را هنوز مورد باز بینی قرار نداده و دوربینهای نظارتی آژانس هم‌چنان مختل هستند».
آژانس در گزارش خود هم‌چنین تأکید می‌کند که، رژیم ایران هم‌چنان پاسخی به پرسش چند ساله درباره منشاء و مکان ذره‌های اورانیوم ساخته دست بشر در دو سایت پیش‌تر گزارش‌نشده به نام‌های ورامین و تورقوزآباد را نداده است.
گزارش جدید آژانس در حالی رسانه‌یی شده که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ۱۴خرداد سال جاری نیز گفته بود، ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران، از جمله ذخایر اورانیوم تا ۶۰درصد غنی‌شده، هم‌چنان در حال افزایش است. و کشورهای عضو به‌ویژه تروئیکای اروپا، در نشست تیرماه ۱۴۰۳ با ابراز نگرانی از فعالیت‌های هسته‌یی رژیم ایران، درباره احتمال فعال سازی «مکانیسم ماشه» هشدار داده بودند.
فعال‌شدن مکانیسم ماشه، که در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای اجرای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ ایران پیش‌بینی شده است، باعث ازسرگیری تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران می‌شود.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dcee6766-1ff4-40b6-bbe8-906f5c82d32c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات