728 x 90

آژانس انرژی اتمی: نگرانی از ادامه افت بازرسی‌ها در مراکز هسته‌یی ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه افت بازرسیها مانیتورینگ مراکز هسته‌یی رژیم ایران ابراز نگرانی کرد.

گروسی مدیر کل آژانس انرژی اتمی جمعه ۲۲اردیبهشت، در یک موضع‌گیری نسبت به کارشکنیها و عدم شفافیت رژیم ایران در ادامه بازرسی مراکز هسته‌یی‌اش ابراز نگرانی کرد.
خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه ۲۲اردیبهشت، بر اساس نسخه‌ای از گزارش رافائل گروسی که در اختیار دیپلمات‌های آژانس قرار داده شده بود نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه کاهش نظارت بر فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی در سال۲۰۲۲ و پس از آن‌که ایران مکانیسم‌های نظارتی مورد توافق در برجام را متوقف کرد، نگران است چرا که تعداد راستی‌آزمایی‌ها ده درصد کاهش یافته است».
گروسی در گزارش سالانه ۱۱۶ صفحه‌ای اجرای پادمانها نوشت: «ایران هنوز مسائل باقی مانده پادمان را روشن و حل نکرده است». کار مهم و قابل توجهی در این زمینه در پیش داریم»... .
وی گفت، نمی‌تواند هیچ پیشرفتی را گزارش کند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آخرین داده‌ها را در ماه آینده در وین ارزیابی خواهد کرد... .
بلومبرگ در این باره نوشت رژیم ایران در سال گذشته پس از برداشتن دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی توسط این کشور خلیج‌فارس کم شد و نگرانی بین‌المللی را در مورد توانایی انجام بازرسیها برانگیخت... .
این گزارش می‌افزاید رژیم ایران پس از پاره شدن توافقنامه بین‌المللی با هدف جلوگیری از توانایی این کشور برای ساخت بمب در پنج سال پیش، به تدریج دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محدود کرد. این توافق کار هسته‌یی کشور را محدود کرده بود و امکان نظارت گسترده در ازای لغو تحریم‌ها را فراهم کرده بود و مذاکرات برای احیای آن هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام است. در این میان، فعالیت‌های اتمی تهران پیشرفت کرده و دانش درباره تحولات گذشته مبهم‌تر شده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b55bac48-0785-4395-bef0-ef053da770ef"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات