728 x 90

آژانس: افزایش اورانیوم غنی شده ایران به ۱۸برابر حد مجاز/ عدم پاسخ درباره منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته‌یی

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در یک کنفرانس خبری در فرودگاه بین‌المللی وین-عکس از رویترز
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در یک کنفرانس خبری در فرودگاه بین‌المللی وین-عکس از رویترز

آژانس بین‌المللی اتمی روز دوشنبه ۹خرداد در گزارش جدید خود به شورای حکام درباره تلاشهای رژیم ایران در زمینه افزایش تولید اورانیوم نوشت: اورانیوم غنی شده ایران به ۱۸برابر حد مجاز در برجام رسیده است.

در گزارش آژانس آمده است: در بحث منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت هسته‌یی اعلام نشده، ایران توضیحاتی که به‌لحاظ فنی معتبر باشد، ارائه نکرده و موضوعات پادمانی مربوط به این سه مرکز هم‌چنان حل نشده باقی مانده‌اند.

عدم پیشرفت در گفتگوهای ایران و آژانس می‌تواند منجر به درگیری دیپلماتیک جدیدی با غرب در جلسه هفته آینده شورای حکام آژانس اتمی‌شود. اگر قدرتهای غربی به‌دنبال قطعنامه‌ای در محکومیت تهران باشند، این موضوع می‌تواند ضربه سنگین‌تری به تلاش‌ها برای احیای برجام بزند.


خبرگزاری رویترز نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پیشرفت اندکی در بن‌بست با رژیم ایران گزارش می‌دهد، درگیری با غرب در حال ظهور است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که روز دوشنبه توسط رویترز مشاهده شد، گفت ایران کار اندکی جهت پاسخ به سؤالات طولانی‌مدت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام نشده انجام داده است...

عدم پیشرفت در گفتگوهای ایران می‌تواند موجب درگیری دیپلماتیک جدید با غرب در جلسه هفته آینده شورای حکام ۳۵ کشوری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گردد. اگر قدرتهای غربی به‌دنبال قطعنامه‌ای برای انتقاد از تهران باشند، این امر می‌تواند ضربه بیشتری به تلاشهای متوقف شده برای احیای توافق هسته‌یی ۲۰۱۵ وارد کند.

گزارش فصلی تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که جزئیات خودداری رژیم ایران در ارائه پاسخ‌های رضایت‌بخش را تشریح می‌کند، فشار بر ایالات متحده و متحدانش را برای اقدام علیه ایران در جلسه هیأت مدیره افزایش می‌دهد، زیرا تهران و آژانس در ماه مارس اعلام کردند که تلاش‌های مجددی را برای روشن کردن مسائل تاکنون [تا ژوئن ۲۰۲۲] انجام داده‌اند.

در گزارش آژانس اتمی آمده است: «ایران توضیحاتی ارائه نکرده است که از نظر فنی در رابطه با یافته‌های آژانس در آن مکانها معتبر باشد» و افزود: «مسائل پادمانی مربوط به این سه مکان کماکان حل و فصل نشده باقی مانده است».

در گزارش فصلی جداگانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که رویترز مشاهده کرده است، قید شده است که ذخایر اورانیوم تا ۶۰درصد غنی شده ایران تخمین زده می‌شود که با افزایش ۹.۹ کیلو گرم به ۴۳.۱ کیلو گرم رسیده است. این مقدار بیش از آن چیزی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آن را «مقدار قابل توجه» می‌نامد، که از نظر تئوری مواد کافی، در صورت غنی‌سازی بیشتر، برای ساختن یک بمب هسته‌یی می‌باشد...

 

خبرگزاری فرانسه ۹خرداد۱۴۰۱ نوشت: آژانس اتمی گفت ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۸برابر بیش از حد مجاز توافق اتمی ۲۰۱۵ است.

ناظر هسته‌یی سازمان ملل روز دوشنبه اعلام کرد که تخمین می‌زند ذخایر اورانیوم غنی شده ایران به بیش از ۱۸برابر حد تعیین شده در توافق اتمی سال۲۰۱۵ تهران با قدرتهای جهانی افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره برنامه هسته‌یی ایران اعلام کرد که «تخمین زده است که تا ۱۵ می‌۲۰۲۲، کل ذخایر غنی‌شده ایران ۳۸۰۹.۳کیلوگرم بوده است».

محدودیت در توافق اتمی ۲۰۱۵، ۲۰۲.۸کیلوگرم اورانیوم تعیین شد. این گزارش هم‌چنین می‌گوید که ایران به غنی‌سازی اورانیوم خود تا سطوح بالاتر از حد ۳.۶۷ درصد که در توافق اتمی مشخص شده بود ادامه می‌دهد.

ذخایر اورانیوم غنی شده تا ۲۰درصد اکنون ۲۳۸.۴کیلوگرم تخمین زده می‌شود که نسبت به آخرین گزارش در ماه مارس ۵۶.۳کیلوگرم افزایش یافته است، در حالی که مقدار غنی شده تا ۶۰درصد به ۴۳.۱کیلوگرم رسیده است که ۹.۹کیلوگرم افزایش یافته است. آخرین گزارش [آژانس اتمی] در حالی منتشر می‌شود که مذاکرات برای احیای توافق اتمی ۲۰۱۵ بین ایران و قدرتهای جهانی پس از توقف در ماه مارس کماکان در بن‌بست قرار دارد.

 

لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در بروکسل روز ۹خرداد در توییتی نوشت: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش امروز خود گفت ایران در ارائه پاسخ‌های «از لحاظ فنی معتبر» به سؤالات درباره مواد اتمی یافت شده در ایران طی سه سال گذشته خودداری [کوتاهی] کرده است.

شورای حکام در ماه ژوئن باید تصمیم بگیرد که آیا آژانس تحقیقاتش را ادامه دهد یا نه... آژانس می‌گوید ایران اکنون ۴۳.۱ کیلوگرم اورانیوم ۶۰درصد غنی شده انبار کرده است که تقریباً ۱۰ کیلو گرم افزایش یافته است. مقدار کمی از آن در حال حاضر به فلز اورانیوم تبدیل شده است.

آژانس در گزارش خود گفت: ایران توضیحاتی که از نظر فنی در رابطه با آژانس معتبر باشد در رابطه با آن مکانها ارائه نکرده است هم‌چنین ایران به آژانس از مکان (های) فعلی مواد هسته‌یی و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌یی اطلاع نداده است».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/70c78fa3-b93e-4a1d-9cc7-5f6489bd3b65"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات