728 x 90

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا: رژیم ایران چالش اصلی برای منافع آمریکا در خاورمیانه

ژنرال اسکات بریر، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا
ژنرال اسکات بریر، رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در گزارش سالانه خود درباره تهدیدات جهانی که روز پنجشنبه ۹ اردیبهشت منتشر شد رژیم ایران را چالش اصلی برای منافع آمریکا در خاورمیانه خواند.

در این گزارش پیش‌بینی شده است که رژیم ایران به فعالیت‌های سایبری و هم‌چنین حمله از طریق گروه‌های نیابتی خود ادامه خواهد داد.

این گزارش تصریح می‌کند: «رژیم ایران به‌دلیل توانایی‌های نظامی پیشرفته، شبکه‌های گسترده نیروهای نیابتی و شرکای خود، و تمایل دوره‌ای برای استفاده از قوه قهریه علیه نیروهای آمریکایی و شرکای آن، اصلی‌ترین چالش برای منافع ایالات متحده در خاورمیانه است».

گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا «تضمین تداوم حاکمیت آخوندها، حفظ ثبات داخلی، حفظ موقعیت خود به‌عنوان یک نیروی مسلط منطقه‌ای، و رسیدن به رونق اقتصادی» را به‌عنوان مهمترین اهداف راهبرد امنیت ملی رژیم برشمرده است.

در این گزارش آمده است: «در جریان سال پیش رو، تهران احتمالاً با استفاده از فعالیت‌های قابل بازگشت هسته‌یی، حملات قابل انکار گروه‌های نیابتی و شرکای خود، و یا عملیات سایبری، به فشارهای مضاعف بالقوه ایالات متحده واکنش نشان خواهد داد».

گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا می‌افزاید که این فعالیت‌ها «احتمالا با هدف به نمایش گذاشتن قدرت به موازات اجازه دادن به رژیم ایران برای کسب حمایت بین‌المللی، همزمان با تلاش برای برقراری روابط در سرتاسر جهان» انجام خواهد شد.

در این گزارش مشخصاً به اقدامات رژیم ایران در زمینه حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الشیطان در لبنان، حوثی‌ها در یمن، شبه‌نظامیان وابسته به رژیم در عراق، اشاره شده است.

این گزارش هم‌چنین با اشاره به روابط نظامی رژیم آخوندها و کره شمالی، پیونگ یانگ را به‌عنوان یکی از تأمین کنندگان اصلی جنگ‌افزارهای چند کشور، از جمله رژیم ایران و سوریه، معرفی کرده و به تحریم چند نهاد مرتبط با همکاری موشکی بالستیک میان کره شمالی و ایران اشاره کرده است.

در بخش مربوط به القاعده این گزارش نیز با تأکید بر حضور برخی افراد ارشد القاعده در ایران، آمده است: «در حالی که ایمن الظواهری [رهبر القاعده] هم‌چنان پنهان است، شمار اندکی از رهبران القاعده مستقر در ایران بر شبکه القاعده نظارت می‌کنند».

بایدن رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۸اردیبهشت در نخستین سخنرانی خود به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا در کنگره تهدید هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران و کره‌شمالی را همردیف قلمداد کرد و از در پیش گرفتن دیپلماسی و بازدارندگی در مقابل آن خبر داد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/336ba148-fe43-4404-a0ad-6acd4b7c32b4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات