728 x 90

آنتونی بلینکن: تشدید بحران هسته‌یی و انزوای بیشتر، نتیجه مسیری است که ایران انتخاب کرده است

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در یک بیانیه مطبوعاتی درباره قطعنامه شورای حکام آژانس و واکنشهای رژیم آخوندی نوشت:

دیروز، ما به اکثریت قاطع شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی [IAEA] پیوستیم و حمایت خود را از مأموریت پادمانی IAEA در رابطه با مواد هسته‌یی برای جلوگیری از گسترش سلاحهای هسته‌یی اعلام کردیم. ایران باید با آژانس همکاری کند و اطلاعات فنی معتبری را در پاسخ به سؤالات آژانس ارائه کند. این همکاری تنها راه حذف این مسائل پادمانی از دستور کار شورای حکام است.

این قطعنامه محور اصلی مأموریت قانونی IAEA و وظایف اصلی ایران ذیل معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌یی است، و به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مربوط نمی‌شود. آمریکا هم‌چنان متعهد به بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام است. ما آمادگی داریم تا بر اساس تفاهماتی که طی ماه‌ها با متحدان اروپایی‌مان در وین مذاکره کرده‌ایم، توافقنامه‌ای را نهایی کنیم. چنین توافقی از ماه مارس در دسترس بوده است، اما ما تنها در صورتی می‌توانیم مذاکرات را به نتیجه برسانیم و آن را اجرا کنیم که ایران از درخواست‌های اضافی خود که خارج از چارچوب برجام هستند، دست بردارد.

متأسفانه، پاسخ اولیه ایران به اقدام شورای حکام، برطرف کردن عدم همکاری و شفافیت که منجر به گزارش منفی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چنین نگرانی شدیدی در برجام شد، نبود. بلکه به جای آن تهدید به تحریکات هسته‌یی بیشتر و کاهش بیشتر شفافیت کرد. چنین اقداماتی غیرسازنده خواهد بود و تلاش‌های ما برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر خواهد کرد. تنها نتیجه چنین مسیری، تشدید بحران هسته‌یی و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی برای ایران خواهد بود. ما هم‌چنان به ایران فشار می‌آوریم تا به جای این کار، دیپلماسی و تنش‌زدایی را انتخاب کند (سایت وزارت خارجه آمریکا ۱۹خرداد).

 

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در توئیتی نوشت: برای ایران واضح شد که باید همکاری معتبر با آژانس را مهیا کند.

اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای حکام سازمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای ایران تصریح کردند که باید زمینه‌ساز همکاری معتبر با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و نگرانی‌ها را حل کند. در عین‌حال، ایران باید از این فرصت برای بازگشت به اجرای کامل برجام استفاده کند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6566df60-0bf8-425e-9242-f75107d190c4"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات