728 x 90

آنتونی بلینکن: از توسعه فناوری پهپادی ایران جلوگیری می‌کنیم

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه هفتم آبان در خصوص تحریم‌های تازه آمریکا علیه شرکتها و افراد در حوزه پهپاد نظامی رژیم ایران در بیانیه‌یی گفت: از همه ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ها، برای جلوگیری، بازدارندگی، و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را به ایران عرضه می‌کنند، و هم‌چنین نهادهای ایرانی که در چنین گسترشی دست دارند، استفاده خواهیم کرد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری در همین روز اعضای شبکه‌یی از شرکتها و افراد را که از برنامهٔ پهپادهای سپاه پاسداران و نیروی قدس رژیم ایران حمایت جدی کرده‌اند، تحریم کرد.

آنتونی بلینکن در بیانیه‌یی با اشاره به این تحریم‌ها گفته است، آمریکا از هر ابزار مناسبی برای مقابله با نفوذ و فعالیت‌های مخرب رژیم ایران از جمله اشاعه هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) این کشور استفاده خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد، سپاه پاسداران با استفاده و هم‌چنین با اشاعه پهپادهای مرگبار به گروه‌های مورد حمایت ایران، به نیروهای آمریکایی و کشتی‌های بین‌المللی حمله کرده است.

آنتونی بلینکن تصریح کرده است: ایالات متحده از همه ابزارهای موجود، از جمله تحریم‌ها، جهت جلوگیری، بازدارندگی، و از بین بردن شبکه‌های تدارکاتی که مواد و فناوری مرتبط با پهپاد را در اختیار ایران قرار می‌دهند و هم‌چنین نهادهای ایرانی که در چنین اشاعه‌ای دست دارند، استفاده خواهد کرد.

خزانه‌داری هم‌چنین سعید آقاجانی، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران (IRGC ASF) را به‌عنوان فرمانده پهپاد تحریم کرد. سپاه پاسداران و نیروی تروریستی قدس سپاه پاسداران از این پهپادهای مرگبار برای استفاده گروه‌های تحت حمایت رژیم ایران، از جمله حزب‌الله، حماس، کتائب حزب‌الله و حوثی‌ها و هم‌چنین عواملش در اتیوپی برای تشدید بحران بی‌ثباتی در منطقه تکثیر کرده است.

این پهپادهای مرگبار هم‌چنین در حملات به کشتیرانی بین‌المللی و نیروهای آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته است.

خزانه‌داری آمریکا افزود: پاسدار -سرتیپ سعید آقاجانی، سرپرست سازمان هوا فضای رژیم ایران، طراحی، تهیه تجهیزات و آموزش عملیات پهپادی سپاه پاسداران ایران را برعهده دارد. سازمان تحت فرماندهی وی عملیات حمله به کشتی مرسر استریت را در سواحل عمان در تاریخ ۲۹ژوئیه ۲۰۲۱ که منجر به کشته شدن دو تن از کارکنان این کشتی شد به انجام رسانده است. آقاجانی هم‌چنین مسئول حمله پهپادی علیه تأسیسات نفتی عربستان در سال۲۰۱۹ می‌باشد.

شرکت کیمیا پارت سیوان مستقر در ایران، به ارتقای برنامه‌های پهپادی با سپاه تروریستی قدس همکاری داشته است. مقامات این شرکت هدایت برنامه پروازهای آزمایشی پهپاد ها را برای نیروی قدس سپاه به عهده داشته و تجهیزات تکنیکی را برای انتقال پهپادها به عراق برای استفاده در عملیات سپاه قدس فراهم کرده است.

خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین اعلام کرد:... محمد ابراهیم زرگر تهرانی برای تعیین منابع و تهیه اجزاء این تجهیزات از شرکتهای خارج از ایران به نیروی قدس سپاه پاسداران کمک کرده است.

پاسدار عبدالله محرابی و شرکت اوج پرواز ما دو نفر نیز در شمار تحریم شدگان هستند. پاسدار سرتیپ، عبدالله محرابی، سرپرست سازمان خودکفایی و تحقیقات سازمان هوا فضای سپاه پاسداران، موتورهای پهپاد را برای این سازمان از شرکت اوج پرواز ما دو نفر (شرکت مادو) که خود او ریاست آنرا به عهده داشته و در مالکیت آن نیز شریک است، فراهم کرده است.

در همین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم ضمن محکوم کردن تحریم‌های روز جمعه اعلام کرد، اعمال تحریم‌های جدید نشان‌دهنده رفتار کاملاً متناقض کاخ‌سفید است.

سعید خطیب‌زاده گفته است، دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد، این پیام را ارسال می‌کند که واقعاً قابل اعتماد نیست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/07246e12-00c8-464e-97ad-d0502dee7c0b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات