728 x 90

آنتورپ - بلژیک‌؛ چهارمین جلسه دادگاه استیناف بمب‌گذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در سال ۹۷

دادگاه آتتورپ - بلژیک
دادگاه آتتورپ - بلژیک

آنتورپ- بلژیک

چهارمین جلسه دادگاه استیناف بمب‌گذاری

در گردهمایی بزرگ مقاومت ایران در سال۹۷

جمعه ۱۹ آذر۱۴۰۰

در چهارمین جلسه دادگاه در روز جمعه

ابعاد بیشتری از تأثیرت مخرب و کشنده بمب

توسط کارشناس بلژیکی مواد منفجره افشا شد

روز جمعه ۱۹آذر چهارمین جلسه دادگاه استیناف بمب‌گذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت در سال۱۳۹۷ در آنتورپ بلژیک برگزار شد. در این جلسه ابعاد بیشتری از تاثیرات مخرب و کشنده بمب توسط کارشناس مواد منفجره که برای شهادت در دادگاه حاضر شده بود، افشا شد. وی انفجار بمب در حالت‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد و در هر حالت در مورد تبعات کشندگی آن توضیح داد.

در جلسه اول دادگاه استیناف آنتورپ بلژیک که روز چهارشنبه ۲۶ آبان۱۴۰۰ برگزار شد دادستان کیفرخواست خود علیه سه مزدو را قرائت کرد و به‌دنبال آن وکیل مدافع مقاومت ایران و هم‌چنین حسین عابدینی به‌عنوان شاکی سخن گفتند و سپس وکلای مزدوران امیر سعدونی و نسیمه نعامی نکاتی را مطرح کردند

در جلسه دوم که روز پنجشنبه ۲۷آبان ۱۴۰۰ برگزار شد یکی از وکلای رژیم در ارتباط با مهرداد عارفانی که از سوی وزارت اطلاعات تحت پوش نویسنده شاعر و فعال حقوق‌بشر در سلول خفته تروریستی رژیم جا داده شده بود سخنرانی کرد و با طرح ترفندهای مختلف تلاش کرد چنین وانمود کند که مهرداد عارفانی برای رژیم جاسوسی می‌کرده اما تروریست نبوده و درخواست تجدید نظر و تخفیف در حکم این مزدور کرد.

در جلسه سوم که روز پنجشنبه ۱۸آذر ۱۴۰۰ برگزار شد، دادگاه توضیحات دو متخصص مواد منفجره از آلمان و بلژیک را در مورد میزان تاثیرات تخریبی بمبی که برای منفجر کردن گردهمایی بزرگ مقاومت توسط اسدی از ایران به اروپا منتقل شده بود، استماع کرد. متخصص آلمانی گفت: قطعات بمب در صورت انفجات مثل گلوله عمل می‌کنند و این می‌تواند تأیید کند که ساخت بمب حرفه‌یی بوده است. قطعات بمب طوری ساخته شده بود که می‌توانست به‌صورت ترکش پرتاب شود و موجب خسارات جانی گردد و حتی موج انفجار نیز می‌توانست مرگ‌آور باشد. متخصص دیگر که از کشور بلژیک بود تصریح کرد این یک بمب حرفه‌یی بود و اگر منفجر می‌شد یک توپ آتشین ایجاد کرد که همه چیز پیرامون را می‌سوزاند.

کارشناس بلژیکی گفت قدرت کشندگی این بمب در شعاع ۵۳ متر در مساحتی نزدیک به ۹هزار مترمربع محاسبه شده، اما دامنه و آثار تخریب بسیار گسترده‌تر بود. بمب در تهران طوری ساخته شده بود که از دتکتور بدون هیچ مانعی عبور کند

وی هم‌چنین گفت پلیسی که در فاصله ۷۲ متری بود از ناحیه چشم مجروح شد. این در حالی است که انفجار کامل هم صورت نگرفته بود.

وکیل شورای ملی مقاومت و شاکیان در قسمتی از جلسه استماع با نشان دادن عکس‌های جمعیت در سالن ویلپنت که از جمله شامل بچه‌های خردسال می‌شد تأکید کردند با توجه به این مسأله، میزان خسارت وارده در صورت انفجار بسیار گسترده بود.

همزمان با چهارمین جلسه دادگاه استیناف بمب‌گذاری در گردهمایی بزرگ مقاومت در سال۱۳۶۷ایرانیان آزاده و اشرف‌نشانان در مقابل دادگاه آنتورپ یک گردهمایی برگزار کردند و خواستار محکومیت مزدوران تروریست رژیم آخوندی و تعطیل سفارتخانه‌های رژیم به‌عنوان لانه‌های جاسوسی و تروریسم علیه پناهندگان ایرانی در کشورهای اروپایی شدند

گزارش خبری از دادگاه بلژیک - ۱۰دسامبر۲۰۲۱

صبح جمعه ۱۹آذر چهارمین جلسه دادگاه استیناف شهر آنتورپ به بررسی پرونده سه مزدور همدست دیپلمات تروریست رژیم، اسدالله اسدی به‌خاطر اقدام برای بمب‌گذاری در گردهمایی مقاومت ایران در تیر ۱۳۹۷ ادامه یافت.

در این جلسه ابعاد بیشتری از تاثیرات مخرب و کشنده بمب توسط کارشناس مواد منفجره که برای شهادت در دادگاه حاضر شده بود، افشا شد. وی انفجار بمب در حالت‌های مختلف را مورد بررسی قرار داد و در هر حالت در مورد تبعات کشندگی آن توضیح داد.

وکیل رژیم کارشناس را مورد سؤال قرار داد که شما چطور وزن و حجم ماده منفجره را ارزیابی کرده‌اید؟ کارشناس بلژیکی با نشان دادن یک اسلاید، گفت این عکس نشان می‌دهد که محاسبه آنها در مورد حجم مواد منفجره چه تی.ان.تی باشد و چه پی ای تی پی دقیق است و مجدداً تأکید کرد که ما از یک برنامه کامپیوتری استفاده می‌کنیم که بر اساس یک نرم‌افزاری است که ارتش آمریکا استفاده می‌کند.

در پاسخ به سؤال رئیس دادگاه که آیا علت استفاده از این برنامه برای این است که ماکزیمم ایمنی را برای شما موقع خنثی کردن بمب استفاده کنید، کارشناس گفت بله این برنامه کامپیوتری طراحی شده که فاصله درست موقع خنثی کردن بمب حفظ شود و خطری برای همه از جمله مردم و پلیس و خود مأمورانی که می‌خواهند بمب را خنثی کنند نداشته باشد.

در ادامه این جلسه متخصص مواد منفجره توضیح داد که در هنگام خنثی کردن، بمب به‌طور ناقص منفجر شد و انفجار بمب در فضای باز کمتر کشنده بود. ولی اگر در کنار یک اتوبوس منفجر می‌شد موج انفجاری ایجاد می‌کرد و موج انفجاری است که صدمات را وارد می‌کند. اگر در کنار صندلی داخل سالن و یا زیر صندلی منفجر می‌شد، تلفات شدید‌تری داشت چون این انفجار از نقطه مرکز شروع می‌شود ولی موج انفجار انعکاس بیشتری پیدا می‌کند و به افراد ضربه می‌زند و کشنده خواهد بود.

دادستان در این نقطه تصریح کرد که بعد از انفجار کنار و یا زیر صندلی این موج انعکاس مستمر حلقه به حلقه به جمعیت منتقل می‌شود و خیلی شدیدتر می‌شود.

کارشناس در ادامه گفت حتی اگر بمب در کیف نسیمه نعامی و در داخل چمدان هم منفجر می‌شد تفاوتی نمی‌کرد. چون چمدان نمی‌تواند مانع انفجار باشد و من شنیده‌ام جداره چمدانی که ماده منفجره در آن بوده در صورت انفجار به‌صورت ترکش عمل می‌کرد.

وی گفت انفجار اولیه هر چه در مرکز هست را به هوا پرتاپ می‌کند و تمامی اجزای بمب و آنتن و ظرفی که بسته‌بندی شده همه چیز تبدیل به ترکش می‌شود. وی با نشان دادن یک قطعه کوچک فلزی که با خودش به دادگاه آورده بود گفت این یک قطعه کوچک است که باقی مانده و بقیه‌اش از بین رفته است و نشان می‌دهد که چطور این قطعات وقتی با سرعت زیاد پرتاب می‌شود کشنده خواهد بود و منجر به مرگ می‌شود.

کارشناس بلژیکی گفت سرعت همه قطعات کم‌و بیش در اثر انفجار مشابه خواهد بود. به‌خاطر گرمای شدید این ترکشها بسیار سوزنده خواهد بود و می‌توان آنرا با یک گلوله شلیک شده با سرعت خیلی زیاد تشبیه کرد و سرعت اولیه بسیار زیاد خواهد بود

کارشناس افزود که یک پلیس که در هنگام خنثی کردن بمب در فاصله دور قرار داشت پرده گوشش برای همیشه پاره شد.

در پایان جلسه رئیس دادگاه اعلام کرد با توجه به اطلاعات جدیدی که توسط کارشناسان داده شده روز ۴ مارس -۱۴ اسفند ۱۴۰۰ جلسات بررسی استیناف ادامه خواهد یافت و بعد از یک ماه و اندی حکم را صادر خواهد کرد.

سخنان حسین عابدینی عضو کمیسیون خارجه شورای ملی مقاومت در برابر دادگاه:

با درود به همه دوستان عزیز و اشرف‌نشانان یاران مقاوم، استوار مقاومت و سازمان، سازمان مجاهدین. خب دادگاه امروز یکبار دیگر تأییدی بود بر در واقع همون حرفی که وکلای مقاومت‌زده بودند

امروز تمام طول دادگاه که به مدت نصف روز ادامه پیدا کرد به کارشناس بلژیکی اختصاص داشت که خوب به‌صورت خیلی متقن با نشان دادن عکسها و اسلایدهای مختلف از جمله آوردن قطعاتی از مواد انفجاری که به‌صورت ترکش می‌تونست عمل کنه با فرمول ثابت کرد که این بمب حتماً تلفات قابل توجهی را به‌دنبال داشت منجر به مرگ می‌شد و منجر به کشته شدن کسانی که توی اون محل حضور داشتند. البته نتیجه‌گیری نهایی دادگاه امروز این شد که قاضی بعد از مشورتی که داشتند یک آنتراکت کوتاه دادند، مشورت کردند قرار بر این شد که هم وکلای مقاومت و هم وکلای متهمین یک مجموعه به‌صورت مکتوب رد و بدل چیزای خودشون رو داشته باشند در واقع دفاعیات خودشون رو داشته باشند و روز چهارم مارس مجدداً تمام روز اعلام شد برای ادامه دادگاه چون گفتند شواهد خیلی زیادی توسط این دوتا کارشناس ارائه شده که نیاز به بررسی بیشتر داده و روز چهارم مارس یک روز کامل دادگاه جریان خواهد داشت و بعد از اون یک تاریخ مجدد مشخص خواهد شد برای اعلام حکم نهایی علیه اینها ولی خوب این یک صحنه جنگ باشکوهی هست و شما هم ماشاالله همه جنگنده در همه صحنه‌ها ادامه می‌دهید و ضربات بیشتری رو به رژیم وارد میاریم.

درود بر شما موفق و پیروز باشید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/372006c8-08fa-44b5-a396-eb2cee43a550"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات