728 x 90

آمریکا و آلبانی خواستار تشکیل جلسه غیررسمی شورای امنیت به‌منظور بررسی وضعیت حقوق‌بشر در ایران شدند

شورای امنیت سازمان ملل متحد
شورای امنیت سازمان ملل متحد

خبرگزاری رویترز در گزارشی که منتشر کرد نوشت، آمریکا و آلبانی خواستار تشکیل جلسه غیررسمی شورای امنیت به‌منظور بررسی وضعیت حقوق‌بشر در ایران شدند.

در این گزارش از برگزاری جلسه غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل به‌منظور بررسی وضعیت حقوق‌بشر در ایران، در روز چهارشنبه ۲نوامبر (۱۱ آبان) خبر داد.

در این گزارش از جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای نظارت بر وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی به‌عنوان مهمان احتمالی این نشست نام برده شده است.

رویترز هدف از این نشست را بررسی وضعیت حقوق‌بشر در ایران با تمرکز بر سرکوب خشن اعتراضات سراسری هفته‌های اخیر در ایران، بحث در مورد راه‌های موجود برای ترویج بکارگیری سیستم تحقیقاتی معتبر و مستقل در مواجهه با نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران ذکر کرده است.

در این گزارش آمده است: در هفته‌های اخیر، ایران شاهد یکی از بی‌سابقه‌ترین اعتراضات سراسری بوده، که در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» آغاز شد و هم‌چنان ادامه دارد.

 

در این اعترضات و سرکوب خشن نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی، تاکنون دست‌کم ۲۵۰نفر کشته، از جمله ۳۴ کودک، توسط سازمانهای حقوق‌بشری احراز هویت شده‌اند.

در این گزارش آمده، بیش از ۱۳هزار نفر نیز توسط نیروهای امنیتی و نظامی بازداشت شده‌اند که از وضعیت نگهداری آنها و دسترسی‌شان به وکیل و درمان خبرهای نگران‌کننده‌ای در هفته‌ها و روزهای اخیر منتشر شده است.

 

شایان یادآوری است جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل برای نظارت بر وضعیت حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی، چهارشنبه هفته گذشته در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گزارش تازه خود را ارائه کرد و از جامعه بین‌الملل و شورای حقوق‌بشر سازمان ملل خواست تا با راه‌اندازی مکانیزم تحقیقاتی و پاسخگویی مستقل زیرنظر سازمان ملل به نقض گسترده حقوق‌بشر در ایران، از جمله نقض حق حیات، حق آزادی بیان، حق تشکیل تجمعات مسالمت‌آمیز و دیگر حقوق بنیادین بشر بپردازد و مقامات جمهوری اسلامی را به پاسخگویی وا دارد.

 

واکنشهای رژیم ایران

نمایندگی رژیم ایران در سازمان ملل در واکنش به انتشار خبر تلاش کشورهای آمریکا و آلبانی برای برگزاری «نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل» با دستور کار بررسی آخرین وضعیت حقوق‌بشر در ایران با توجه به اعتراضات سراسری، آن را اقدامی «سیاسی» در واکنش به «اطلاعیه مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه» دانست.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که منابع آگاه خبر دادند که مذاکرات برای برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل، هفته‌هاست در جریان است و هیچ ربطی به «اطلاعیه مشترک وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه» ندارد.

در هفته‌های اخیر، مقامات آمریکا، از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، بارها تأکید کردند که تلاش جمهوری اسلامی برای منتسب کردن اعتراضات به خارج کشور به این معناست که «رژیم ایران اساساً مردم ایران و تلاششان برای آزادی را نمی‌فهمد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c6e04f1c-3734-4b62-ac74-24f1ebed63ba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات