728 x 90

آمریکا ممانعت از فروش نفت ایران به چین را بررسی می‌کند

تانکر نفت رژیم
تانکر نفت رژیم

خبرگزاری رویترز روز جمعه اول مرداد به‌نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامی از او برده شود گزارش داد، که آمریکا با احتمال این‌که رژیم ایران به میز مذاکرات برنگردد یا دولت جدید به رهبری ابراهیم رئیسی مواضع سختگیرانه‌تری نسبت به دولت حسن روحانی در مذاکرات بگیرد، در حال بررسی اقداماتی برای ممانعت از فروش نفت ایران به چین است.

رویترز در گزارش خود نوشت دو موضوع هنوز مبهم است؛ اول این‌که دولت رئیسی چه زمانی مایل به ادامه مذاکرات است و دوم این‌که آیا مایل به ادامه مذاکرات قبلی است یا انتظارات و خواسته‌های جدیدی مطرح خواهد کرد.

رویترز به‌نقل از مقام آمریکایی یاد شده نوشت اگر رژیم ایران و آمریکا به برجام بازگردند، دلیلی بر تحریم شرکتهایی که نفت از ایران وارد می‌کنند، نیست، اما موضع رژیم ایران درباره به تأخیر انداختن ادامه مذاکرات تا دولت رئیسی، «خیلی مبهم» است. پیش از این وال استریت ژورنال نیز گزارش داده بود آمریکا در نظر دارد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد تا این کشور را وادار به ادامه مذاکرات کند.

شایان توجه است که آمارهای سال گذشته گمرک چین نشان می‌دهد روزانه ۸۰هزار بشکه واردات نفت از ایران داشته، اما شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها رقم واقعی فروش نفت ایران به چین را حدود ۳۲۰ تا ۵۰۰هزار بشکه ارزیابی کرده‌اند.

هم‌چنین پیش از این رویترز و بلومبرگ گزارش داده بودند که بخش بزرگی از نفت ایران تحت نام نفت دیگر کشورها، از جمله عراق، امارات، عمان و مالزی وارد چین می‌شود.

این مقام آمریکایی نیز تأکید دارد که اگر چشم‌اندازی برای از سرگیری سریع مذاکرات هسته‌یی دیده نشود، دولت بایدن باید در مذاکرات باز بینی کند و سختگیریهایی علیه ایران اعمال کرده و هزینه‌ها برای تهران را افزایش دهد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f3c8ffee-2803-41c4-84b1-deed74c1243b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات