728 x 90

آمریکا به‌دنبال توقیف هواپیمای باربری بوئینگ ۷۴۷ در آرژانتین

دادگستری آمریکا
دادگستری آمریکا

سایت دادگستری آمریکا (۱۱ مردادماه) با صدور گزارشی در خصوص هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که توسط شرکت ماهان ایران سپاه پاسداران به خطوط هوایی ونزوئلا منتقل شده است نوشت: «هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ اخیراً در نقض قوانین کنترل صادرات آمریکا از یک شرکت هواپیمایی نامگذاری شده ایرانی به آمریکای جنوبی منتقل شد.

وزارت دادگستری ایالات متحده امروز درخواستی را برای توقیف یک هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰M به مقامات آرژانتینی ارسال کرد که پس از انتشار حکم توقیف در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در ناحیه کلمبیا می‌باشد.

این حکم که در ۱۹ژوئیه ۲۰۲۲ صادر شد، ادعا می‌کند که هواپیمای ساخت آمریکا به‌دلیل نقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده مربوط به انتقال غیرمجاز هواپیما از ماهان ایر، یک شرکت هواپیمایی ایرانی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، در معرض توقیف است.

نیروی قدس سپاه پاسداران (IRGC-QF)، یک سازمان تروریستی نامگذاری شده، و امپرسا د ترنسپورت ( Empresa de Transporte Aéreocargo del Sur، S. A (EMTRASUR))، یک شرکت هواپیمایی باربری ونزوئلا و زیرمجموعه کونسونسورسیاونزوئلا ( ConsorcioVenezolano deIndustriasAeronáuticas yAéreosios (Servicios، S. A) می‌باشد...

 

 

شایان ذکر است که بنا به گزارش سایت کالیفرنیا۱۸، در تاریخ ۳۱ خرداد سیسیلیا اینکاردونا، دادستان آرژانتینی خواستار بررسی رابطه غلامرضا قاسمی خلبان هواپیمای امتراسور با اقدامات تروریستی احتمالی شد. او هم‌چنین بقیه خدمه هواپیما را که در بوئنوس‌آیرس نگهداری می‌شد متهم کرد، او توانست این اطلاعات را از منابع قضایی پیدا کند. دادستان می‌گوید، با پیشرفت کارهای تحقیقاتی انجام شده در اینجا، ردپای متعددی نمایان شد که لزوم ادامه تحقیقات در خصوص غلامرضا قاسمی و تمامی خدمه وابسته به وی، هواپیما و محموله آن را بر اساس تعهدات دولت آرژانتین برای جلوگیری و مجازات اقدامات تروریستی توقیف کند.

وی می‌افزاید: «این گونه شرایط نامنظم به این موضوع منجر می‌شود که آیا هدف واقعی از ورود هواپیما به کشور ما صرفاً حمل و نقل کالای قطعات خودرو بوده است یا به دلایلی دیگر، آمادگی برای تأمین کالا یا پولی که می‌تواند برای فعالیت‌های تروریستی، تأمین مالی یا سازماندهی آن استفاده شود».

به گفته «مرکوپرس»، اظهارات رئیس‌جمهوری آرژانتین با موضع واشنگتن مبنی بر این‌که غلامرضا قاسمی، خلبان بوئینگ ۷۴۷، یک «تروریست بین‌المللی» است که در عملیات‌های تروریستی مختلفی شرکت داشته است.

همچنین بنا به گزارش رویترز در ۱۲ خرداد، اف‌بی‌آی در گزارشی که برای قاضی فدرال، فدریکو ویلنا از لوماس دی زامورا، که مسئول این پرونده است، فرستاد، تأکید کرد که قاسمی مدیرعامل و عضو هیأت مدیره شرکت «فارس ایر قشم» و عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است.

در گزارش اف.بی.آی آمده است: «وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در سال۲۰۱۹ فارس ایر قشم را به‌دلیل نقش مستقیم آن در فعالیت‌های تروریستی و کمک به نیروی قدس و شرکت هواپیمایی ماهان ایر ایران، که هر دو به‌عنوان نهادهای تروریستی معرفی شده‌اند، مورد تحریم قرار داد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/021fe42f-2c46-4c40-aa7f-e424b2d73c34"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات