728 x 90

آقای وزیر لقمه‌های مردم را می‌شمارد!

گرانی نان
گرانی نان

روزنامه حکومتی آرمان امروز دوشنبه ۷شهریور در مطلبی به وضعیت بد معیشتی مردم و فاجعه نان پرداخت و نوشت: وزیر اقتصاد اخیراً گفته بود اکنون می‌دانند هر کسی از کجا و به چه میزان نان خریداری کرده است.

آرمان به تمسخر گرفتن این گفته وزیر اقتصاد رژیم در فضای مجازی توسط مردم اشاره کرد و نوشت: این سخنان خاندوزی با واکنش‌های زیادی همراه شد و حتی چاشنی طنز را برای کاربران فضای مجازی به همراه داشت، اما نکته حائز اهمیت در این اظهارت وزیر عدم توجه به فشاری است که از طریق اعمال سیاست‌های کنترلی دولت به جامعه به‌ویژه اقشار ضعیف حاکم می‌شود.

آرمان به‌علت وضعیت نابسامان نان مردم اشاره کرد و نوشت: در واقع دولت پس از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی از اقتصاد که از تحت عنوان جراحی اقتصادی نام می‌برد در اولین گام حذف یارانه آرد را در دستور کار خود قرار داد اما تبعات اجرای این سیاست در اکثر کالاهای اساسی به‌ویژه نان به گونه‌ای بود که دولت با عقب‌نشینی آرد یارانه‌ای نان را از این طرح خارج کرد و با ایجاد طرح هوشمندسازی نان سعی کرد از رانت و بازار سیاهی که شکاف قیمتی آرد نانواییها با آرد آزاد ایجاد کرده بود جلوگیری کند.

آرمان به پیامدهای طرح ضدمردمی دولت اشاره کرد و نوشت: البته این پایان ماجرا نبود و پس از آن با تحمیل کارتخوانهای خاص به نانوایان که میزان مصرف و فروش نان را مشخص می‌کرد دایره خروج آرد را کنترل کرد. البته این طرح برخلاف آنچه وزیر اقتصاد از آن به‌عنوان دستاورد یاد می‌کند باز هم نتوانست از خروج آرد یارانه‌ای نانوایان جلوگیری کند به‌طوریکه بررسیها نشان می‌دهد هم‌اکنون در بسیاری از واحدهای نانوایی وزن نان با کاهش چشمگیری مواجه شده و در حالی‌که قیمت نان تغییری نکرده و حتی با بهانه‌های مختلف گرانتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود، آرد ذخیره شده از این طریق به بازار آزاد فروخته می‌شود.

آرمان به شکست طرح‌های بگیر و ببند رژیم اشاره کرد و با طرح سؤال تمسخرآمیزی نوشت: موضوعی که باز هم شکست سیاست‌های بگیر و ببند دولت را به نمایش می‌گذارد و این سؤال را برای مخاطب ایجاد می‌کند، آقای خاندوزی آیا اکنون می‌دانید نانی که وزن ان کاهش یافته در کدام واحد و به چه کسانی فروخته شده است؟

آرمان در پایان به دست‌آوردهای مشعشع رژیم در طرح ضدمردمی اشاره کرد و نوشت: حال با گذشت چند ماه از اجرای این طرح و در حالی که بررسیها نشان می‌دهد تبعات این طرح نیز فشار مضاعفی را به‌صورت کاهش وزن و کیفیت نان به خانوارها تحمیل کرده، وزیر اقتصاد دستاورد این طرح را امکان رصد و آگاهی از تعداد خرید نان افراد عنوان کرده است. البته در پاسخ به این سؤال گفته‌اند که وزن را هم رصد خواهیم کرد؛ وزن را هم رصد کردیم، اما کیفیت هم آیا رصد می‌شود؟ اگر برای افزایش وزن چیزی جز آرد به نان اضافه شد و کیفیت آن کاهش یافت چه برنامه‌ای خواهید داشت؟ و سؤال بعدی آن که تا کجای زنجیره را می‌خواهید رصد کنید؟ و اساساً آیا این میزان هزینه و تحمیل بودجه‌هایی که برای اجرای این طرح به کار برده می‌شود برای دولت و اقتصاد کشور صرفه اقتصادی خواهد داشت؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/92785459-0458-4b88-940e-56201722f449"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات