728 x 90

کنفرانس در ژنو؛ همزمان با چهل و نهمین اجلاس شورای حقوق بشر – ۹ اسفند۱۴۰۰

کنفرانس در ژنو؛ همزمان با چهل و نهمین اجلاس شورای حقوق بشر
کنفرانس در ژنو؛ همزمان با چهل و نهمین اجلاس شورای حقوق بشر

کنفرانس در ژنو

همزمان با چهل ونهمین اجلاس شورای حقوق بشر

۹ اسفند۱۴۰۰

 

حضور و سخنرانی برجسته‌ترین قضات

گزارشگران ویژه و مقامات سابق سازمان ملل

نمایندگان پارلمان، حقوق‌دانان، شخصیتها و مدافعان حقوق بشر

از کشورهای مختلف جهان

 

نقض حقوق‌بشر در ایران در وضعیت بحرانی

فراخوان به تحقیق سازمان ملل در مورد قتل‌عام ۶۷

به‌عنوان جنایت علیه بشریت و نسل کشی

پس از درخواست گزارشگر ویژه سازمان ملل از شورای حقوق بشر

 

روز دوشنبه نهم اسفند ۱۴۰۰، همزمان با آغاز چهل ونهمین اجلاس شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد در ژنو، کنفرانسی با حضور شمار کثیری از برجسته‌ترین قضات، گزارشگران ویژه و مقامات سابق سازمان ملل، هم‌چنین نمایندگان پارلمان، حقوق‌دانان، شخصیتها و مدافعان حقوق‌بشر از کشورهای مختلف جهان، در دادخواهی برای قربانیان قتل‌عام ۶۷ برگزار شد.

در این کنفرانس شرکت‌کنندگان خواستار تحقیق سازمان ملل در مورد قتل‌عام ۶۷ در ایران به‌عنوان "جنایت علیه بشریت" و"نسل کشی" شدند و از خواسته گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، مبنی بر تشکیل کمیته تحقیق و پیگرد قضایی قتل‌عام ۶۷ حمایت کردند.

سخنرانان در این کنفرانس که به‌صورت آنلاین برگزار شد، عبارت بودند از:

ژیلبر میتران، رئیس بنیاد فرانس لیبرته،

هروه سولینیاک، نماینده مجلس ملی فرانسه، و نایب‌رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران آزاد

پروفسور سر جفری نایس، دادستان اصلی در محاکمه اسلوبودان میلوسویچ در لاهه

استفان تـِرِچًسٍل، رئیس پیشین کمیسیون اروپایی حقوق‌بشر، قاضی دادگاه کیفری بین‌المللی سازمان ملل برای یوگسلاوی سابق

پروفسور آنالیزا چیامپی، قاضی ویژه سابق دادگاه حقوق‌بشر اروپا، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در رابطه با حقوق اجتماعات و انجمن ها

پروفسور جـِرِمی سارکین، رئیس و گزارشگر سابق کارگروه سازمان ملل در مورد ناپدیدشدگان اجباری

خانم آپوک هیلجمنیجتا، برنده جایزه سازمان ملل‌متحد در زمینه حقوق‌بشر در سال۲۰۱۳

پروفسور والـِریو ام چوکا، قاضی سابق دادگاه عمومی اتحادیه اروپا (۲۰۰۷-۲۰۱۰)

حمید صبی – وکیل دادگستری و حقوقدان

کلود نیکاتی، معاون دادستان کل سوئیس (۲۰۰۱-۲۰۰۹)، رئیس سابق دولت ایالت نوشاتلِ (سوئیس) و قاضی تحقیق پیشین

پروفسور اریک داوید، استاد برجسته حقوق بین‌الملل از بلژیک

پروفسور آلفرد موریس دوزایاس گزارشگر سابق سازمان ملل در ترویج نظم بین‌المللی دمکراتیک و عادلانه

طاهر بومدرا، مدیر سابق دفتر حقوق‌بشر یونامی در عراق

و فریده کریمی نماینده شورای ملی مقاومت سخنرانی کردند

اجلاس قضات و حقوق‌دانان برجسته از کشورهای مختلف جهان توسط پنج سازمان غیردولتی حقوق‌بشری از کشورهای مختلف اروپایی که برخی از آنها مانند فرانس‌لیبرته دارای رتبه مشورتی سازمان ملل هستند، برگزار گردید. در این کنفرانس نسبت به وضعیت رو به وخامت حقوق‌بشر در ایران، و به‌طور خاص افزایش چشمگیر اعدامها از جمله اعدام زنان و نوجوانان در دوران ریاست‌جمهوری رئیسی، جلاد ۶۷، ابراز نگرانی شده و خواهان واکنش قویتر جامعه جهانی در این رابطه شدند.

 

همزمان با کنفرانس حقوق‌دانان و شخصیتهای برجسته مدافع حقوق‌بشر، تجمع و نمایشگاه بزرگ عکس توسط خانواده‌های قربانیان قتل‌عام ۶۷ و ایرانیان آزاده هوادار سازمان مجاهدین خلق ایران و شورای ملی مقاومت در سوئیس در مقابل مقر سازمان ملل‌متحد در ژنو در میدان ناسیون برگزار شد. تجمع‌کنندگان بر خواست مردم و مقاومت ایران برای دادخواهی قتل‌عام شدگان ۶۷ و پیگرد آمران و عاملان قتل‌عام زندانیان سیاسی در سال۱۳۶۷، به‌ویژه رئیسی جلاد تأکید کردند.

 

خاطر نشان می‌شود جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل‌متحد در زمینه وضعیت حقوق‌بشر در ایران، در گزارش جدید خود به شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد خواهان پایان مصونیت قضایی آمران و عاملان قتل‌عام ۶۷ شده بود. وی در گزارش خود «از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا در رابطه با وقایع شناخته شده‌ای که (در ایران) مدتهای طولانی‌ست‌، با مصونیت مواجه شده‌اند، از جمله ناپدید شدن اجباری و اعدام‌های ضرب‌الاجلی و خودسرانه در سال۶۷ و اعتراضات آبان ۹۸، خواستار پاسخگویی شوند».

 

ژیلبر میتران – رئیس بنیاد فرانس‌لیبرته

ژیلبر میتران، رئیس بنیاد فرانس‌لیبرته وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد توجه قرار داد و گفت این وضعیت مستمراً بدتر می‌شود چرا که مقامات این رژیم از مصونیت برخوردار هستند. بهمین دلیل شاهد تکرار این جنایات از جمله در خلال تظاهرات آبان ۹۸ بودیم. لذا بیش‌ از هر زمان دیگر از سازمان ملل انتظار می‌رود که قاطعیت نشان بدهد. متأسفانه جامعه جهانی در این زمینه عزم کافی را نشان نداده‌است. این وظیفه جامعه بین‌المللی است که وارد شود چرا که اصلی‌ترین مجرم در ایران خامنه‌ای ولی‌فقیه است. نمی‌توان بیش از این زمان را از دست داد.

 

هرو سولینیاک – نماینده مجلس ملی فرانسه و نایب‌رئیس کمیته پارلمانی برای یک ایران آزاد

نماینده پارلمان فرانسه هروه سولینیاک گفت ما کاملاً با نامه سرگشاده‌ای که هفته قبل به کمیسیون حقوق‌بشر و سازمان ملل داده شد موافق هستیم که زمان حسابرسی از عاملان جنایت علیه بشریت در قتل‌عام ۶۷ فرا رسیده است. جامعه بین‌المللی به حقوق‌بشر احترام می‌گذارد و معتقد است که اینها علیه قوانین بین‌الملل هستند و جنایاتی مثل قتل‌عام ۶۷ و کشتار آبان ۹۸ نمی‌توانند نادیده گرفته شوند.

 

سر جفری نایس – دادستان اصلی در محاکمه اسلوبودان میلوسوویچ

سر جفری نایس، دادستان اصلی در محاکمه اسلوبودان میلوسوویچ در لاهه در سخنان خود در کنفرانس ژنو گفت: در رابطه با قتل‌عام ۶۷، دو واقعیت به ثبت رسیده است، اولاً یک جنایت علیه بشریت واقع شده است و ثانیا، جامعه بین‌المللی به استانداردها و به دادرسی عادلانه در این باره عمل نکرده است. باید توجه داشت که وقتی جنایات علیه بشریت افشا می‌شود به همه (خانواده‌های قربانیان) امید می‌دهد. این امید که این امکان‌پذیر است که رهبران رژیمهای جنایتکار هم در سیستم‌های قضایی بین‌المللی گیر بیفتند. کمااین‌که میلوسوویچ هم فکر نمی‌کرد که روزی گیر می‌افتد.

 

حمید صبی – وکیل دادگستری و حقوقدان

حمید صبی –وکیل دادگستری و حقوقدان در سخنان خود گفت-ما توانستیم یک دادگاه مردمی را راه‌اندازی کنیم. بیش از ۱۰۰ شاهد را شنیدیم. کسانی که توانسته بودند با دادن جوابهای غلط از قتل‌عام جان بدر ببرند... . در تظاهرات آبان ۹۸ بسیاری به‌خاطر شرکت در تظاهرات کشتار شدند. یک گزارش درونی از رژیم که درز داده شده بود به سران رژیم نسبت به خروج از کشور هشدار داده بود. امیدواریم که این دادگاههای مردمی روی رفتار رژیم تأثیر داشته باشد. ولی هم‌چنان که سر جفری گفتند این تأثیر کمی روی رژیم خواهد داشت.

 

پروفسور آنالیزا چامپی – گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل و قاضی ویژه سابق دادگاه حقوق‌بشر اروپا

پروفسور آنالیزا چامپی، گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل و قاضی ویژه سابق دادگاه حقوق‌بشر اروپا در سخنرانی خود گفت: من به فراخوان گزارشگر ویژه می‌پیوندم، خصوصاً که جنایتها و نقض حقوق‌بشر در همان ابعاد در ایران هم‌چنان ادامه دارند. گزینه‌هایی که در مقابل شورای حقوق‌بشر وجود دارد این است که یک کمیته تحقیق مشابه بوروندی راه‌اندازی کنند. این یک فراخوان برای پیگرد قانونی است. برای این‌که مانع از استمرار نقض حقوق‌بشر شویم. کما این‌که در جریان تظاهرات آبان ۹۸ باز شاهد جنایتی به همان اندازه دهشتناک بودیم.

 

جرمی سارکین – رئیس و گزارشگر سابق کار –گروه سازمان ملل

جرمی سارکین، رئیس و گزارشگر سابق کارـ گروه سازمان ملل در مورد ناپدیدشدگان اجباری گفت: من به فراخوان برای پیگرد قانونی عاملان و آمران قتل‌عام ۶۷ می‌پیوندم. بیش از ۳۰هزار خانواده در رابطه با قتل‌عام ۶۷ آسیب دیده‌اند. آنها حق دارند که در مورد ناپدید‌شدگان اجباری، مطلع شوند. جنایتی که هم‌چنان و بیش از سه دهه است که ادامه دارد. شورای حقوق‌بشر این فرصت را دارد که این موضوعات را بررسی کند و در مورد آنها اقدام کند.

 

کلود نیکاتی – معاون دادستان کل سوئیس، رئیس دولت نوشاتل (سوئیس) و قاضی تحقیق پیشین

کلود نیکاتی، معاون دادستان کل سوئیس (۲۰۰۱-۲۰۰۹)؛ رئیس سابق دولت ایالت نوشاتل (سوئیس) و قاضی تحقیق سابق، ایالت نوشاتل گفت: یک تحقیقات جدی باید در رابطه با این قتل‌عام انجام شود. و سپس عدالت جاری شود. تأکید می‌کنم که آنچه شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد در مورد قتل‌عام روآندا انجام داد در رابطه با قتل‌عام ۶۷ هم باید بتواند انجام شود. تنها با جاری شدن عدالت است که آرامش برای بازماندگان قربانیان خواهد آمد.

 

آپوک هیلجمنیجتا - برنده جایزه سازمان ملل‌متحد در زمینه حقوق‌بشر در سال۲۰۱۳

خانم آپوک هیلجمنیجتا، برنده جایزه سازمان ملل‌متحد در زمینه حقوق‌بشر در سال۲۰۱۳ در سخنان خود گفت: به‌عنوان یکی از ۴۰۰ شخصیتی که چندی پیش در یک نامه سرگشاده خطاب به کمیسر عالی ملل‌متحد نوشتیم، باید نسبت به قتل‌عام ۶۷ واکنش نشان داد. من از اجلاس جاری شورای حقوق‌بشر می‌خواهم که در بررسی وضعیت حقوق‌بشر در ایران به این موضوع پرداخته شود.

 

پروفسور اریک داوید – استاد برجسته حقوق بین‌الملل از بلژیک

پروفسور اریک داوید، پرفسور در دانشگاه آزاد بروکسل متخصص در حقوق بین‌الملل و جزا سخنران دیگر این کنفرانس بود وی گفت: سران رژیم ایران باید به‌خاطر موارد بی‌شمار نقض حقوق‌بشر تحت حسابرسی قرار گیرند. گزارش گزارشگر ویژه ملل‌متحد در مورد وضعیت حقوق‌بشر در ایران، در ژانویه و اجرای احکام اعدام بدون برگزاری دادگاههای استاندارد، کشتار مردم در تظاهرات و زندانیانی که عموماً زیر شکنجه هستند، به‌عنوان یک جنایت علیه بشریت دسته‌بندی می‌شوند.

 

پروفسور آلفرد موریس دوزایاس – گزارشگر سابق سازمان ملل متحد

پروفسور آلفرد موریس دو زایاس، گزارشگر سابق سازمان ملل در ترویج نظم بین‌المللی دمکراتیک و عادلانه گفت: جنایتی که در جریان قتل‌عام ۶۷ صورت گرفت تاکنون مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته است. این قتل‌عام باید توسط سازمان ملل مورد تحقیق قرار گیرد. ابراهیم رئیسی، عضو کمیته مرگ قتل‌عام ۶۷ به‌عنوان یک مظنون جدی درگیر در این جنایت است.

 

طاهر بومدرا – مسئول حقوق‌بشر یونامی در عراق

طاهر بومدرا، مسئول حقوق‌بشر یونامی در عراق در این اجلاس از جمله گفت: فتوای خمینی در واقع یک حکم اعدام برای همه اپوزیسیون و به‌طور خاص مجاهدین بود. هدف این بود که چیزی از اپوزیسیون باقی نماند و یک نسل‌کشی بود. یک اعدام فرا قضایی بود که معمولاً حقوقدانان آنرا تحت عنوان جنایت علیه بشریت می‌نامند. اما این مورد خاص همان‌گونه که آقای جفری رابرتسون استدلال می‌کنند به‌دلیل این‌که طبق فتوا مجاهدینی که بر سرموضع هستند را به‌دلیل ایدئولوژی آنها مستحق اعدام می‌دانست، مصداق نسل کشی است.

طاهر بومدرا افزود تمایز بین جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی برای این است که شدت این جنایت علیه بشریت را مشخص کنیم. رئیسی، بر اساس موازین حقوق بشری، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عاملان قتل عام ۶۷ باید تحت پیگرد قرار گیرد.

 

سارا نوری – وکیل و عضو کانون وکلای پاریس

سارا نوری، وکیل و عضو کانون وکلای پاریس، ‌ به وضعیت حقوق‌بشر زنان تحت حاکمیت رژیم آخوندی پرداخت. وی با اشاره به جنایت هولناک اخیر بریدن سر مونا حیدری توسط همسرش، به نقش سردمداران رژیم آخوندی و قوانین و اندیشه‌های زن‌ستیزانه و تبعیضی که علیه زنان در رژیم آخوندی نهادینه شده است، به‌عنوان ریشه‌های چنین جنایاتی پرداخت.

 

فریده کریمی – نماینده شورای ملی مقاومت

فریده کریمی نماینده شورای ملی مقاومت گفت در شرایطی که فعالیت دادخواهی در ایران در اوج خودش می‌باشد و هر روز در ایران با یک خیزش و تظاهرات و دادخواهی به شیوه‌های مختلف مواجه هستیم، زمان مناسبی است که جامعه جهانی به این خواسته ایرانیان پاسخ بدهد.

(کنفرانس حقوق‌بشر در ژنو: ۹ اسفند۱۴۰۰)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/3aeaf2a9-3def-403b-a16c-8ace572c85ff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات