728 x 90

آسوشیتدپرس: پوتین از آخرین توافق هسته‌یی با آمریکا خارج شد

پوتین از آخرین توافق هسته‌یی با آمریکا خارج شد
پوتین از آخرین توافق هسته‌یی با آمریکا خارج شد

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پوتین از آخرین توافق هسته‌یی با آمریکا خارج شد. این خبرگزاری نوشت: پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در یک سخنرانی روز سه‌شنبه سوم اسفند ۱۴۰۱ اعلام کرد مشارکت مسکو در آخرین معاهده کنترل تسلیحات هسته‌یی با آمریکا را به‌حالت تعلیق می‌آورد و تصریح کرد استراتژی خود در جنگ اوکراین را تغییر نخواهد داد.

پوتین، با این حال، تأکید کرد که روسیه هنوز از این پیمان خارج نشده است. ساعاتی پس از سخنرانی وی، وزارت‌خارجه روسیه اعلام کرد مسکو به سقفهای معاهده در مورد تسلیحات اتمی احترام می‌گذارد. هم‌چنین اعلام کرد روسیه به تبادل اطلاعات درباره پرتاب آزمایشی موشکهای بالستیک بر اساس توافق‌های قبلی با ایالات متحده ادامه خواهد داد.

معاهدهٔ استارت جدید ۲۰۱۰، علاوه بر محدودیت در تعداد سلاحهای هسته‌یی که هر کشور می‌تواند داشته باشد، بازرسیهای گسترده‌ای از سایتهای اتمی دو طرف را اعمال می‌کند. پوتین گفت در صورتی‌که آمریکا به آزمایشهای تسلیحات اتمی دست بزند، روسیه نیز آماده از سرگیری این آزمایشها خواهد بود، اقدامی که به ممنوعیت جهانی چنین آزمایش‌هایی که از دوران جنگ سرد اعمال شده، پایان می‌دهد.

 

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به اظهارات پوتین از روسیه و آمریکا خواست تا فوراً به گفتگو بازگردند زیرا «دنیای بدون کنترل تسلیحات هسته‌یی بسیار خطرناک‌تر و بی‌ثبات‌تر است».

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز تصمیم مسکو برای تعلیق مشارکت در این معاهده را اقدامی «واقعا تأسف‌بار و بسیار غیرمسئولانه» توصیف کرد.

سفیر چین در سازمان ملل، از آمریکا و روسیه خواست تا «به مذاکره با یکدیگر برای یافتن راه‌حلی خوب ادامه دهند».

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، یک روز پس از سفر غیرمنتظره‌اش به اوکراین، در سخنرانی خود در لهستان، به تعلیق استارت اشاره‌یی نکرد، اما پوتین را به‌دلیل حمله به اوکراین مورد انتقاد شدید قرار داد و متعهد شد با وجود «روزهای سخت و تلخی که در پیش است» از اوکراین حمایت کند.

رویترز نیز نوشت: دومای دولتی روسیه، روز چهارشنبه به تعلیق مشارکت روسیه در معاهده تسلیحات هسته‌یی نیو استارت با آمریکا رأی داد. این رأی‌گیری پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه گفت روسیه مشارکت در این معاهده را تعلیق می‌کند.

(خبرگزاری آسوشیتدپرس و رویترز سوم اسفند)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/78f3cf31-739b-462a-8940-5c1ce73f3e30"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات