728 x 90

آسوشیتدپرس: رافائل گروسی، رژیم ایران را برای پاسخ درباره کشف ذرات اورانیوم با قدمت چند ساله تحت فشار گذاشت

رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی

درباره گزارش رافائل گروسی به شورای حکام و کنفرانس مطبوعاتی او آسوشیتدپرس روز ۱۷خرداد در گزارشی از وین نوشت رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رژیم ایران را برای پاسخ درباره کشف ذرات اورانیوم با قدمت چند ساله تحت فشار گذاشت.

آسوشیتدپرس افزود: گروسی می‌گوید در سه سایت اعلام نشده قبلی، یعنی محلهایی که بازرسیها کشف کرده بودند، اورانیوم با منشأ انسانی است دیده شده، که نشان می‌دهد این سایتها از قبل به برنامه هسته‌یی رژیم ایران ربط داشته‌اند اما رژیم ایران درباره این مراکز هیچ توضیحی ارائه نداده است.

رویترز روز ۱۸خرداد در گزارشی راجع به مذاکرات وین نوشت: تحلیلگران و دیپلماتها پیش از مذاکرات این هفته میان رژیم تهران و قدرتهای جهانی می‌گویند تا رسیدن به تبعیت از توافق اتمی سال۲۰۱۵ هنوز راهی طولانی در پیش است.

رویترز که به۴دیپلمات، شامل دو مقام رژیم و دو تحلیلگر استناد کرده استس، افزود: این دیپلمات ها و تحلیلگران گفتند، درخواستهای رژیم ایران برای رفع تحریم‌ها و نگرانیهای غرب بر سر دانش توسعه‌یافته اتمی رژیم ایران در میان سؤالاتی است که ممکن است نیاز به هفته‌ها یا احتمالاً ماهها مذاکرات بیشتر داشته باشد.

رویترز افزود: انتظار نمی‌رود که انتخابات، به‌رغم این‌که چه کسی در آن پیروز شود، در روند مذاکرات تأثیری بگذارد. زیرا هر توافقی باید توسط جناح سخت‌سر و خود ولی‌فقیه تأیید شود.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به جلسه شورای حکام خاطرنشان کرد از زمان آخرین گزارش من، حکومت ایران هیچ اطلاعات جدیدی در رابطه با سه مکان مورد نظر ارائه نکرده و به هیچ‌یک از سؤالات آژانس پاسخ نداده و فقط یک بیانیه مکتوب در مکان چهارم بدون هیچ‌گونه مستندات مستدل ارائه کرده است.

گروسی می‌افزاید وجود ذرات اورانیوم با منشاء انسانی در ۳نقطه در ایران که به آژانس اعلام نشده، و هم‌چنین وجود ذرات تغییر یافته ایزوتوپی در یکی از این مکانها، نشانه‌های روشنی است که مواد هسته‌یی و یا تجهیزات آلوده به مواد هسته‌یی در این مکانها وجود داشته است. اما پس از ماهها، حکومت ایران توضیحات لازم را برای وجود ذرات مواد هسته‌یی در هیچ‌یک از ۳مکانی که آژانس دسترسی تکمیلی را در آنجا انجام داده، ارائه نداده است. هم‌چنین حکومت ایران به سؤالات مربوط به مکان اعلام نشده دیگر پاسخ نداده است و یا مکان فعلی اورانیوم طبیعی را به‌صورت دیسک فلزی روشن نکرده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه گزارش خود تأکید می‌کند: عدم پیشرفت در شفاف‌سازی سؤالات آژانس در مورد صحت و کامل بودن بیانیه‌های پادمان ایران، به‌طور جدی بر توانایی آژانس در ارائه اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی رژیم ایران تأثیر می‌گذارد... (سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۱۷خرداد)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/66e87d70-638d-4592-9ec1-904f038942f1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات