728 x 90

آسوشیتدپرس: تجمع نیروهای آمریکایی در خلیج‌فارس سیگنال جدیدی از تشدید درگیری ایران و آمریکاست

حضور ناو آمریکا در خلیج فارس
حضور ناو آمریکا در خلیج فارس

خبرگزاری آسوشیتدپرس سه‌شنبه ۱۰مرداد نوشت در واکنش به ادامه تهدیدات رژیم ایران علیه کشتی‌های تجاری، هزاران تفنگدار دریایی آمریکا با پشتیبانی جنگنده‌ها و کشتی‌های جنگی پیشرفته آمریکا به آرامی در حال افزایش حضور خود در خلیج‌فارس هستند.

افزایش حضور آمریکا در منطقه نشانه آن است که هر چند جنگهای آمریکا در خاورمیانه ممکن است پایان یافته باشد، اما برای اختلاف واشنگتن با تهران بر سر برنامه هسته‌یی رو به گسترش رژیم ایران، هیچ راه‌حلی دیده نمی‌شود.

اعزام نیروی‌های نظامی و ارسال ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس باتان به خلیج‌فارس در کنار جنگنده‌های رادارگریز اف-۳۵ و سایر هواپیماهای جنگی در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا می‌خواهد بر چین و روسیه تمرکز کند.

اما چون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دیپلماسی با رژیم ایران به‌زودی برجام را احیا می‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز در هفته‌های اخیر آزار و اذیت و توقیف کشتی‌هایی را که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند از سر گرفته است، آمریکا حضور نظامی خود را افزایش می‌دهد.

حدود ۲۰درصد نفت جهان از طریق این آبراه باریک که خلیج‌فارس را به کل جهان متصل می‌کند، عبور می‌کند.

در گزارش تحلیلی آسوشیتدپرس آمده است برای تندروهای دینی حاکم بر ایران، آزار و اذیت و تصرف کشتی‌ها اعمال قدرت بر کشورهای اطراف است. هم‌چنین این آزارها اقدام تلافی‌جویانه است، به‌ویژه در شرایطی که تحریم‌های آمریکا منجر به توقیف کشتی‌های حامل نفت خام ایران می‌شود. به‌گفته این خبرگزاری، نگرانی در مورد توقیف کشتی‌های دیگر از سوی رژیم ایران احتمالاً باعث شده است که یک کشتی حامل نفت توقیف شده ایران در نزدیکی ایالت تگزاس در آمریکا هم‌چنان سرگردان باشد چرا که هنوز هیچ شرکتی آن را تخلیه نکرده است.

 

نگرانی از «مقاصد بزرگ‌تر رژیم  ایران در منطقه»

برای آمریکا، باز نگه‌داشتن تنگه هرمز برای حمل و نقل تجاری هم‌چنان یک اولویت است. آمریکا می‌خواهد اطمینان حاصل کند که قیمت‌های جهانی انرژی به‌خصوص در زمانی که جنگ روسیه با اوکراین بر بازار انرژی فشار می‌آورد، افزایش نمی‌یابد. کشورهای عرب خلیج‌فارس نیز برای رساندن نفت خود به بازار به تنگه هرمز نیاز دارند و نگران مقاصد بزرگ‌تر رژیم ایران در منطقه هستند.

در ماه‌های اخیر، ارتش آمریکا دوباره حضور خود را در خاورمیانه افزایش داده است. آمریکا با حضور فرماندهان ارشد نیروی دریایی خود، همراه انگلستان و فرانسه در تنگه هرمز گشت‌زنی کرد. و در اواخر ماه مارس، هواپیماهای جنگی ای-۱۰ به پایگاه هوایی الظفره در امارات متحده عربی رسیدند. پنتاگون دستور اعزام جنگنده‌های اف-۱۶ و هم‌چنین ناوشکن یو‌اس‌اس توماس هادنر را به منطقه داد. جت‌های جنگنده رادارگریز اف-۳۵ نیز هفته گذشته وارد منطقه شدند.

کشتی‌های جنگی یو‌اس‌اس باتان و یواس‌اس کارتر هال در تاریخ ۱۰ژوئیه نورفولک، واقع در ایالت ویرجینیا را برای مأموریتی که پنتاگون آن را «در پاسخ به تلاش‌های اخیر ایران برای تهدید جریان آزاد تجاری در تنگه هرمز و آب‌های اطراف آن» توصیف کرد، ترک کردند. کشتی باتان هفته گذشته در مسیر خود به سمت خاورمیانه از تنگه جبل الطارق عبور کرد و وارد دریای مدیترانه شد.

در شرایطی که دیپلماسی با ایران متوقف شده است و رژیم ایران  مایل به اقدامات تهاجمی‌تر در دریا است، به نظر می‌رسد که آمریکا دوباره به قدرت نظامی متکی شده است تا جمهوری اسلامی را متقاعد به عقب‌نشینی کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a18a1bf7-a62b-4ea6-a51c-e9b1bfbbbf0f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات