728 x 90

آسوشیتدپرس: بزرگترین عملیات آژانس برای نظارت بر برنامه هسته‌یی هر کشوری، در ایران است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آسوشیتدپرس در گزارشی درباره تنشهای آژانس با کشورها برای نظارت بر سایتهای اتمی نوشت: بزرگترین عملیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر برنامه هسته‌یی هر کشوری، ایران است، جایی که در طی دهه‌های تنش بر سر آن، ناظر اصلی در تعیین اندازه، دامنه و جنبه‌های برنامه تهران بوده است.

آسوشیتدپرس افزود: از زمان توافق هسته‌یی ایران با قدرتهای جهانی در سال۲۰۱۵، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوربینهای نظارتی و بازرسی‌های فیزیکی در سایت‌های ایران داشته است، این در حالیست که سؤالاتی در مورد برنامه هسته‌یی تسلیحاتی ایران هنوز مطرح است... اما این نظارت آسان نبوده است.

از زمانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال۲۰۱۸ به‌طور یکجانبه آمریکا را از توافق خارج کرد، ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از دسترسی به فیلمهای دوربینهای نظارتی خود منع کرده است. سایر دستگاه‌های نظارت آنلاین نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند.

در سال۲۰۱۹، رژیم ایران مدعی شد که تست انجام شده در مورد یک نفر از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حین بازدید از تأسیسات هسته‌یی زیرزمینی نطنز آثار مشکوک به نیترات‌های انفجاری داشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آمریکا به‌شدت توصیف ایران از این حادثه را رد کردند. (آسوشیتدپرس ۱۲شهریور). .

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dfb92331-c1f0-4021-b5dc-09290735f881"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات