728 x 90

آسوشیتدپرس: برجام، یک توافقنامه در حال فروپاشی است

برجام، یک توافقنامه در حال فروپاشی است
برجام، یک توافقنامه در حال فروپاشی است

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی تفسیری نوشت: تا جایی که به نجات توافقنامه برجام که در حالی فروپاشی است، برمی گردد، اروپا خود را در یک وضعیت غیرممکن می‌یابد. از زمانی که دونالد ترامپ از برجام خارج شد فیوزی که (می‌توانست برجام را برای رژیم ایران مؤثر کند) شروع به سوختن کرد. سران رژیم ایران ابتدا سیاست صبر استراتژیک تا پایان دوران ترامپ را در پیش گرفتند، اما در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا سال آینده برگزار می‌شود، فکر کردند ممکن است بتوانند منتظر شوند تا دوره ترامپ تمام شود و آن را صبر استراتژیک خواندند اما به‌دنبال تحریم‌های شدید نفتی، قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی و از بین رفتن احتمال گفتگوها، رژیم ایران روش خود را تغییر داد به تهدید بستن تنگه هرمز و افزایش ذخیره اورانیوم سبک روی آورد و حسن روحانی اعلام کرد از روز یکشنبه تا هر سطحی که لازم باشد اورانیوم تولید می‌کند.

اروپا که می‌توانست از تشدید بحران میان آمریکا و رژیم ایران جلوگیری کند، در عمل توسط این رژیم مورد هدف قرار گرفته است. اروپا از رژیم ایران خواسته است از ادامه نقض برجام جلوگیری کرده و به وضعیت سابق برگردد، اما جواد ظریف گفته است اقدامات اروپا کافی نیست. بیژن زنگنه وزیر نفت رژیم نیز می‌گوید روشن است که اگر اینس‌تکس فروش نفت را محقق نکند، این سازوکار جواب ندارد.

از سوی دیگر، به‌نظر می‌رسد آمریکا اینس‌تکس را اگر خارج از کادر غذایی و دارویی عمل کند مورد تحریم قرار خواهد داد.

 

آسوشیتدپرس همچنین روز ۱۵ تیر ۹۸ گزارش داد دستیار ارشد ولیفقیه رژیم ایران می‌گوید این رژیم آماده غنیسازی اورانیوم بالاتر از سطح مشخص شده در توافق اتمی سال ۲۰۱۵ است، این اظهارات که کمی جلوتر از ضربالاجل زمانی مشخص شده برای اروپا جهت ارائه شرایط جدیدی در رابطه با توافق اتمی مطرح می‌شود، بخشی از لحن شدیدشونده تهران با کشورهای اروپایی است. کشورهای اروپایی هنوز راه‌حلی به رژیم ایران ارائه نکرده‌اند تا این رژیم را در مقابل تحریم‌های گسترده ترامپ خصوصاً در مقابل تحریم‌های نفتی حفظ کند.

آسوشیتدپرس میافزاید: تمامی اینها در شرایطی انجام می‌شود که آمریکا هزاران نیروی نظامی، یک ناوهواپیمابر، بمبافکنهای بی۵۲با قابلیت حمل بمبهای اتمی و جتهای جنگنده پیشرفته به خاورمیانه گسیل داشته است. حملات مرموز به کشتی‌های نفتکش در نزدیکی تنگه هرمز، حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت رژیم ایران از یمن علیه عربستان و سرنگون کردن یک پهپاد نظامی آمریکایی توسط این رژیم، ترس از یک درگیری گسترده در منطقه را افزایش داده است.

 

علی‌اکبر ولایتی مشاور خامنه‌ای در مصاحبه با سایت ولی‌فقیه ارتجاع گفت: همه کسانی که در این زمینه مسئولیتی دارند با هم اتفاق‌نظر دارند در مورد آنچه که انجام شده که آقای دکتر روحانی هم روز چهارشنبه به‌صراحت این را بیان کردند. این نتیجه‌ٔ اجماع کل اعضا و ارکان حکومت است و بدون تردید آنچه که گفته شده، عمل خواهد شد. یعنی گام اول برداشته شده درگام اول میزان اورانیوم غنی‌شده از میزان ۳۰۰کیلو گرم جلوتر رفته است.

گام دوم که از شانزدهم آغاز می‌شود این است که میزان غنی‌سازی در آن حد۶۷/۳درصد از غنی‌سازی اورانیوم جلوتر خواهد رفت و به هر جایی که مورد نیاز ما برای فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهدرفت.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bdc99ec8-9b79-4738-bf8a-19dc84a30889"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات