728 x 90

آسوشیتدپرس: ایالات متحده و جی.۷ رژیم ایران را مقصر حمله مرگبار به نفتکش در سواحل عمان می‌دانند

عکس هوایی از  نفتکش مرسر استریت در آبهای عمان
عکس هوایی از نفتکش مرسر استریت در آبهای عمان

آسوشیتدپرس روز جمعه ۱۵مرداد نوشت: ارتش آمریکا و گروه هفت کشور صنعتی برتر، روز جمعه رژیم ایران را متهم کردند که عامل حمله مرگبار هفته گذشته به یک نفتکش در دریای عرب بوده است.
فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد، شواهد قابل توجهی را جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل کرده است که حمله ۲۹ژوئیه به نفتکش مرسر استریت HV Mercer Street در آبهای بین‌المللی دریای عرب در ساحل عمان، که باعث کشته شدن دو نفر شد، توسط یک پهپاد ایرانی مجهز به مواد منفجره نظامی انجام شد.
آنها با استفاده از عبارت نظامی UAV "هواپیمای بدون سرنشین"گفتند،"کارشناسان ایالات متحده بر اساس شواهدی مبنی بر این‌که این پهپاد در ایران تولید شده است، نتیجه گرفتند."


در همین حال، وزرای خارجه انگلستان، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا گفتند، این حمله "نقض آشکار قوانین بین‌المللی"است. آنها افزودند که"همه شواهد موجود به‌وضوح به ایران اشاره می‌کند". ایران دخالت خود را رد کرده است.
فرماندهی مرکزی می‌گوید، این کشتی توسط سه پهپاد هدف قرار گرفته بود، اما دو مورد اول ناموفق بود. "تیم تحقیقاتی تشخیص داد که خسارت گسترده به مرسر استریت... نتیجه سومین حمله پهپادی بوده است."
بر اساس این گزارش، حمله پهپادی باعث ایجاد حفره‌ای به قطر ۶ فوت (۱.۸۲ متر) در کابین ناخدای کشتی شده و به فضای داخلی آن آسیب جدی وارد کرده است. در این گزارش آمده است که تجزیه و تحلیل مواد منفجره به این نتیجه رسیده است که این پهپاد "برای ایجاد صدمه و ویرانی" دستکاری شده است.

آسوشیتدپرس افزود: در گزارش فرماندهی مرکزی این ناگفته مانده است که پهپاد بال مثلثی با شکل دلتا در حمله به مرسر استریت، در حملات ۲۰۱۹ به قلب صنعت نفتی عربستان نیز مورد استفاده قرار گرفتند، که به‌طور موقت تولید نفت عربستان را به نصف رسانده و باعث آشفتگی بازار نفت شد.
شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم ایران مسئولیت آن حملات را برعهده گرفتند، اما تحلیلگران می‌گویند فاصله قلمرو آنها تا دو منطقه مورد حمله واقع شده برای آنها بسیار زیاد بوده است تا بتوانند حمله را اجرا کرده باشند. در ژانویه، ظاهراً سپاه پاسداران از همین نوع پهپاد دلتا در یک مانور پخش شده از تلویزیون دولتی استفاده کرده است.
تجزیه و تحلیل نظامی روز جمعه همزمان با بیانیه وزرای خارجه گروه ۷ در محکومیت حمله که منجر به کشته شدن یک انگلیسی و رومانیایی شد، منتشر شد.

وزرای خارجه در بیانیه مشترکی گفتند: "ما این حمله غیرقانونی انجام شده به یک کشتی تجاری را محکوم می‌کنیم."این یک حمله عمدی و هدفمند، و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بود. انگشت اشاره همه شواهد موجود به‌وضوح به سمت ایران اشاره می‌کند. هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد. "
این کشتی توسط یک شرکت متعلق به میلیاردر اسراییلی اداره می‌شود و اسراییل - به همراه آمریکا و انگلستان - قبلاً انگشت خود را به سمت تهران نشانه رفته بودند.


کشورهای گروه ۷ در بیانیه خود گفتند: "رفتار رژیم ایران در کنار حمایت از نیروهای نیابتی و افراد عملیاتی مسلح غیردولتی، صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند."
آنها می‌گویند: "ما از ایران می‌خواهیم همه فعالیت‌های مغایر با قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت سازمان ملل متحد را متوقف کند و از همه طرفها می‌خواهیم تا نقش سازنده‌یی در تقویت ثبات و صلح منطقه ایفا کنند."
وزیران از کشتی‌های منطقه خواستند "آزادانه مطابق قوانین بین‌المللی حرکت کنند".
آنها افزودند: "ما تمام تلاش خود برای حفاظت از کشتیرانی را، که اقتصاد جهانی به آن وابسته است، ادامه می‌دهیم تا بتواند آزادانه و بدون تهدید اقدامات غیرمسئولانه و خشونت‌آمیز عمل کند."

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b20b6b35-efd1-45ba-81e8-543635ee0a0c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات