728 x 90

آسوشیتدپرس: آمریکا رژیم ایران را به نقض پیمان جنگ‌افزار شیمیایی متهم می کند

قربانیان تهاجم شیمیایی در سوریه
قربانیان تهاجم شیمیایی در سوریه

خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از مقامهای آمریکایی، گزارش داد: «دولت آمریکا قصد دارد طی هفتهٔ آینده اعلام کند (رژیم) ایران از کنوانسیون تسلیحات شیمیایی سال ۱۹۹۷تبعیت نمی‌کند. کنوانسیونی که طبق آن ساخت، انبار کردن و استفاده از تسلیحات شیمیایی ممنوع است.

پایگاه اطلاع‌رسانی واشنگتن فری بیکن نیز در اشاره به موضع دولت اوباما که برای امضای توافق اتمی با رژیم ایران نسبت به مماشات این رابطه گزارش داد: « نسبت به (موضع) دولت اوباما این یک تغییر قابل‌ توجه است که در بحبوحه‌ٔ تلاش‌ها برای تقویت توافق اتمی... از اعلام (عدم تبعیت رژیم ایران از کنوانسیون تسلیحات شیمیایی خودداری کرد».

فری بیکن ادامه می‌دهد جامعه جهانی عقیده دارد بشار اسد که مورد حمایت رژیم ایران است با پشتیبانی رژیم ایران از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

فری بیکن اضافه می‌کند: چندین منبع مطلع گفته‌اند دونالد ترامپ هفته آینده در پیامی به کنگره اعلام خواهد کرد که چگونه رژیم ایران معاهده منع ذخیره‌سازی تسلیحات مرگ‌آور را نقض کرده است. استفاده تسلیحات شیمیایی در خاورمیانه باعث جان باختن غیرنظامیان به‌ویژه در سوریه شده است

یک منبع ارشد در کنگره آمریکا به فری بیکن گفته است: « هرگز هیچ‌گونه توافق کنترل تسلیحاتی وجود نداشته که (رژیم) ایران وارد آن شود و آن‌را نقض نکند».

وی دربارهٔ برجام، گفت: «آژانس آنچه که مجاز است راستی‌آزمایی می‌کند و (رژیم) ایران در تمامی موارد دیگر، تقلب می‌کند».

بر اساس کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی که در سال ۱۹۹۷تصویب شد، تولید، ذخیره و بکارگیری هر گونه جنگ‌افزار شیمیایی ممنوع است.

تهاجم شیمایی در سوریه

گروه حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی و گروه مشترک تحقیق سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی از سال ٢٠١٤استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که بین سالهای ٢٠١٣تا ٢٠١٨، در ٣٧مورد یا سلاح شیمیایی به کار رفته یا احتمال استفاده از سلاح شیمیایی وجود داشته است.

 

کمیسیون مستقل تحقیق بین‌المللی شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در امور سوریه و سایر نهادهای وابسته به سازمان ملل هم به این نتیجه رسیده‌اند که که زمینه کافی وجود دارد که در ١٨مورد از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

جولیان تانگار، رئیس سابق بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی در سوریه گفته است: رژیم اسد به این دلیل که از بکار گیری تسلیحات شیمیایی نتیجه گرفته فکر می‌کند نگهداری از آنها ارزش دارد و قابل ریسک است.

 

 

به گزارش رسانه‌های عربی و غربی مرگبارترین حمله در شهر خان شیخون در استان ادلب در ماه آوریل ٢٠١٧رخ داد که به‌گفته سازمان ملل ‌متحد رژیم اسد از گاز سارین استفاده کرده است.

 

فرانس پرس نیز گزارش داد که کمیته تحقیق اطمینان دارد رژیم اسد در چهارم آوریل ۲۰۱۷برای تهاجم به خان شیخون از گاز سمی سارین استفاده کرده است.

رژیم اسد که توسط دیکتاتوری ولایت فقیه حمایت می‌شود پس از تحویل دادن زرادخانه شیمیایی‌اش مردم سوریه را هدف گازهای سمی و تسلیحات ممنوعه قرار داده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8565fca6-6d3a-4086-a1ef-96df937cbc0b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات