728 x 90

آخوند ذوالنوری: با روسیه هم دنبال این هستیم که چنین (قراردادی) اتفاق بیفتد

آخوند ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع
آخوند ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع

مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع روز ۹فروردین در گفتگو با خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) در دفاع از قرارداد ننگین و وطن‌فروشانه ۲۵ساله رژیم آخوندی با چین گفت: «اصل این رویکرد درست است و با روسیه هم دنبال این هستیم که چنین رویکردی اتفاق بیفتد؛ اگر با این اقدامات، فشارهای غربیها را کم اثر کنیم، آنها هم به این نتیجه خواهند رسید که خودشان را از بازار ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی جمعیت ما محروم نکنند».

آخوند ذوالنوری در توجیه این وطن‌فروشی مدعی شد رفتار قدرتهایی مثل چین و روسیه در طول سال‌های گذشته متفاوت از رفتار آمریکا و اروپا بوده است.

ذوالنوری گفت: «چینیها تصمیم دارند در زمینه خرید نفت ما سرمایه‌گذاری کنند؛ ترکیبات نفتی ما با ترکیبات نفتی کشورهای دیگر مانند قطر، امارات و عراق متفاوت است و هر پالایشگاهی هم مکانیزم جداگانه‌ای برای مصرف یک نوع نفت خام دارد؛ چین در حال حاضر بیش از ۱۰میلیون بشکه نفت در روز مصرف دارد، لذا اگر بخواهد پالایشگاهی بزند که نفت ایران را مصرف کند، باید با اطمینان برای دوره درازمدت و به‌صورت سنگین سرمایه‌گذاری کند.

در چنین شرایطی طبیعی است که چینیها نگران هستند که اگر فردا رابطه ایران و غرب خوب شد و ایران به چینیها نفت نفروخت، سرمایه‌گذاری آنها در ایران بی‌خاصیت نشود».

 

وی افزود: «در این سند پیش‌بینی شده تا چینیها در مناطق آزاد «سرمایه‌گذاری ویژه» کنند و زیرساختهای توسعه را در این مناطق فراهم کنند تا این مناطق تبدیل به مناطقی برای «باز صادرات کالا» شود، چرا که متأسفانه در حال حاضر مناطق آزاد ما سالانه کمتر از ۲.۵ درصد سرمایه خارجی جذب می‌کنند که این به‌دلیل فقدان زیرساختهای این مناطق است. چینیها متعهد شده‌اند که در این مناطق سرمایه‌گذاری ویژه انجام دهند».

 

رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس ارتجاع گفت: «ممکن است ما با روسیه نیز در دوران گذشته مشکلاتی داشته‌ایم و در مقاطعی همراهی‌هایی از سوی این کشور با تحریم‌ها صورت گرفته باشد، اما واقعیت موجود در سیاست خارجی این است که در چند دهه اخیر نگاه براندازانه آمریکاییها و غربیها را نه در روسیه و نه در چین ندیده‌ایم.

روسیه و چین و برخی از کشورهای شرقی، خودشان مانند ما قربانی تحریم هستند و به نوعی مشکل مشترک داریم و این مشکلات مشترک، ضرورت تعامل و همکاری را تقویت می‌کند. در واقع، وقتی روسیه و چین خودشان تحت تحریم‌های آمریکا هستند، به‌دنبال هم‌پیمانانی برای توسعه روابط شان می‌گردند و هر دستی را که به سوی آنها دراز شود، به گرمی می‌فشارند.

باید بپذیریم که رفع تحریم‌ها در اختیار ما نیست، لذا در کنار دنبال کردن استراتژی رفع تحریم‌ها، باید عمدتاً به استراتژی خنثی سازی تحریم‌ها و کم اثر کردن آنها بپردازیم، چون رفع تحریم در دست ما نیست اما کم اثر کردن آن در اختیار ماست.

البته ما ادعا نمی‌کنیم که دیگران از جمله چینیها دلسوز ما هستند و از در احساس تکلیف وارد شده‌اند، اما واقعیت موجود این است که چین و روسیه خصومتی با ما ندارد و بر اساس رابطه برد - برد و به‌صورت منفعت محور وارد شده‌اند و ما نیز به‌دنبال منافع خودمان هستیم».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/85070822-e92c-448d-8df8-c65b2ef4961c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات