728 x 90

آخرین گزارش آژانس: رژیم ایران همچنان سنگ‌اندازی می‌کند

عدم پیشرفت در شفاف‌سازی سوالات آژانس
عدم پیشرفت در شفاف‌سازی سوالات آژانس

دیوید آلبرایت، عضو مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل و سارا بورکهارد عضو مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل و آندره استریکر درباره گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۵خرداد در مطلبی نوشت:

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:

عدم پیشرفت در شفاف‌سازی سوالات آژانس، درباره درستی و کامل بودن اظهارات پادمان ایران، به‌طور جدی بر توانایی آژانس در مطمئن شدن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران، تأثیر می‌گذارد.

این تحلیل اطلاعات موجود در گزارش دوره‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیمان منع تکثیر تسلیحات اتمی، موسوم به ان.پی.تی (NPT) با رژیم ایران را جمع‌بندی و ارزیابی می‌کند، که آخرین آن در ۳۱ماه مه ۲۰۲۱ صادر شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی گزارش داد: هیچ‌گونه پیشرفتی در تحقیق درباره مواد و فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده ایران، تحقیقی که از سال۲۰۱۸ آغاز شده به‌دست نیاورده است. تهران هم‌چنان به درخواستهای مستند و اطلاعات و توضیحات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی سنگ‌اندازی می‌کند.

در نتیجه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی همکاری غیرمعمول ایران را محکوم کرد.

عدم پیشرفت در شفاف‌سازی پرسشهای آژانس در مورد درستی و کامل بودن بیانیه‌های پادمان ایران به‌طور جدی بر توانایی آژانس در مطمئن شدن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌یی ایران تأثیر می‌گذارد.

جلسه بعدی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی بین ۷ تا ۱۱ژوئن برگزار می‌شود.

از سال۲۰۰۳ در مواردی که آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی، گزارشهای قوی مبنی بر عدم همکاری رژیم ایران را صادر کرده است، شورای حکام واکنش نشان داده و حمایت لازم را به آژانس انرژی هسته‌یی بین‌المللی برای پیگیری پیروی ایران از تعهدات قانونی منع گسترش سلاحهای هسته‌یی ارائه داده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/645be664-140d-433f-b7b1-dd37f028f5c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات