728 x 90

آخرین جلسه از دور دوم دادگاه بین‌المللی آبان در لندن در محاکمه آمران و عاملان سرکوب قیام خونین آبان

دادگاه بین‌المللی آبان در لندن
دادگاه بین‌المللی آبان در لندن

آخرین جلسه از دور دوم دادگاه بین‌المللی آبان در لندن

محاکمه آمران و عاملان سرکوب قیام خونین آبان

به اتهام جنایت علیه بشریت

 

یک سرکرده سپاه در آبان ۹۸ تحت عنوان شاهد ۶۰۰

دستور شلیک و جمع کردن تظاهرات به‌هر قیمت برای حفظ صدا و سیما و شهر تهران

از سوی شخص خامنه‌ای صادر شد

از مزدوران لبنانی و سوری هم برای کشتار گسترده استفاده شد

 

به غیر از مواردی که مجبور شدند فرزندان خود را بی‌سر و صدا دفن کنند

۴۲۷کشته در خوزستان، ۴۱۷جسد در تهران و تعداد زیادی در کرج وجود داشت

فقط در بومهن ۱۷جنازه در اظهارات سرکرده سپاه

و دستگیری ۷ تا ۸هزار نفر در تهران

 

آخرین جلسه دور دوم دادگاه بین‌المللی آبان در لندن روز یکشنبه ۱۷ بهمن پشت درهای بسته برگزار شد.

دور دوم دادگاه که از روز جمعه ۱۵بهمن شروع شده است، شاهد شهادتهای تکان‌دهنده برخی شاهدان کشتار قیام آبان ۹۸ توسط دژخیمان خامنه‌ای بود.

مادر یکی از بازداشت شدگان قیام گفت‌: پسرم یک روز پس از آزادی از زندان در تاریخ ۱آذر ۱۳۹۸ به‌دلیل فشارهای روحی و روانی ناشی از بازداشت، دست به خودکشی زد. در یاداشتی که از او به جا مانده نوشته شده بود: «این همه فشار را نمی‌توانم تحمل کنم».

یک شاهد که به دلایل امنیتی از اعلام اسمش خودداری کرد و به‌عنوان شاهد۸۴ معرفی شد گفت که شاهد شلیک مستقیم نیروهای تک‌تیرانداز از بالای یک ساختمان به‌سمت مردم و معترضان بوده است.

یک شاهد دیگر به دادگاه گفت: فردی با صورت پوشیده و از فاصله هفت متری با کلاشنیکف به خواهرزاده‌اش در میدان شبرنگ مریوان شلیک کرده و با اصابت دو گلوله به سرش او را به‌قتل رسانده است.

 

یک محقق هیأت دادستانی دادگاه بین‌المللی آبان گفت: بر اساس مدارکی که به دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان ارسال شده است در فاصله زمانی ۲۴ تا ۲۷ آبان۹۸، بیش از ۷۰نفر به‌دلیل اصابت گلوله ساچمه‌ای به چشم در یکی از بیمارستانهای تخصصی چشم‌پزشکی ایران تحت عمل جراحی قرار گرفتند که از این تعداد، ۷درصد زن و ۹۳درصد مرد بوده‌اند.

یکی از شاهدان گفت: در نامه‌یی که پزشکی قانونی به ما داد نوشته شده بود علت مرگ برادرم اصابت گلوله به چشم بوده است. جسد برادرم شبانه و با حضور نیروهای امنیتی در شهرستان قروه دفن شد. پس از خاکسپاری هم خانواده ما را تحت فشار قرار دادند.

 

مادر یکی از شهدای آبان که به‌عنوان شاهد۸۰ معرفی شد گفت: پسرش هنگام شهادت ۱۸ساله بود. وی در تاریخ ۲۵آبان با اصابت گلوله به ناحیه سر و گردن کشته شد. جنازه پسرم را سه روز پس از کشته شدن بدون کالبدشکافی تحویل دادند و تهدید کردند اگر آن را رسانه‌یی کنیم جسدش را از خاک بیرون می‌کشند.

شاهد شماره ۴۳۶ که با صورت پوشیده در دادگاه حاضر شد گفت روز ۲۶آبان هدف گلوله قرار گرفته و مجروح شده و خود شاهد کشته شدن تعدادی از تظاهر کنندگان بوده است. او گفت در بیمارستان بازداشت شده است و در زندان مورد انواع شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته و خانواده‌اش تهدید به مرگ شده است.

 

در سومین روز این دادگاه یک سرکرده سپاه که در قیام آبان ۹۸ شاغل بوده است، تحت عنوان شاهد۶۰۰ که به‌صورت مجازی در جلسه دادگاه حاضر شده بود در ادای شهادت خود گوشه‌هایی از جنایات پاسداران و نیروهای سرکوبگر رژیم به دستور خامنه‌ای را بازگو کرد.

وی گفت‌: دستور استفاده حداکثری از خشونت برای مقابله با قیام‌کنندگان در جریان قیام آبان ۹۸ از سوی خامنه‌ای صادر شد و برای انجام آن علاوه بر بسیج و سپاه از نیروهای لبنانی و سوری که در مراکز سپاه خامنه‌ای مشغول آموزش بودند استفاده شد.

این شاهد توضیح داد که یگانهای ویژه که در مناطقی مثل ماهشهر، شوش دانیال و نقاط دیگر خوزستان، کرج، مشهد و غیره اختیاراتی نظیر «۵۰۰۰ اطلاعات سپاه» را داشتند یعنی مجاز به هر کاری بودند و سایر نیروها هم باید از آنها اطاعت کنند.

شاهد۶۰۰ هم‌چنین افزود که با اوجگیری اعتراضات مردم به‌ویژه در تهران و به‌دنبال وخامت وضعیت برای رژیم در روزهای دوم و سوم قیام که احتمال حمله به صدا و سیما و تصرف آن توسط قیام‌کنندگان مطرح شده از آنها خواسته شده بود تا هر کاری می‌توانند برای سرکوب معترضان انجام بدهند.

این شاهد از بازداشت حدود ۷ تا ۸هزار نفر در تهران خبر داد و گفت که در روز دوم اعتراضات در خوزستان ۴۲۷نفر و در تهران ۴۱۷نفر کشته شدند.

 

سرکرده سپاه در آبان ۹۸ هم‌چنین به یک نمونه از بازداشتگاههای مخفی رژیم از جمله در خیابان تختی تهران اشاره کرد و گفت که در این شکنجه‌گاه شمار زیادی از جوانان قیام‌کننده را دستگیر کرده و به این بازداشتگاه منتقل می‌کردند و آنها را مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌دادند.

وی درباره شرایط سخت تحویل جنازه قربانیان هم گفت که شمار زیادی از خانواده‌های کشته‌شدگان در وحشت از انتقام گیریهای بعدی رژیم، جنازه فرزندانشان را مخفی کرده بودند تا بعد از سپری شدن چند روز که گاه تا یک ماه طول می‌کشید آنها را دفن کنند.

 

 

قسمتی از سخنرانی خانم مریم رجوی در جلسه انلاین ۲۰۰۰ نقطه با اشرف – ۳۰ خرداد۱۴۰۰

جامعه ایران هنوز به‌شدت جریحه‌دار کشتار بزرگی است که به‌دستور مستقیم خامنه‌ای در آبان ۹۸ صورت گرفت. در آن زمان مقاومت ایران شمار شهیدان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد. اما تحقیقات دانشگاهی اخیر در آمریکا و انگلستان که از قضا توسط محققان ایرانی صورت گرفته، نشان می‌دهد که شمار شهیدان قیام آبان بیش از سه برابر این رقم است.

بنا‌به‌این تحقیقات که با دقت قابل توجهی انجام شده، شمار درگذشتگان در آبان ۹۸ به نسبت ماه مهر همان سال، ۴۲۰۰ نفر و به نسبت ماه آذر، ۴۹۰۰ نفر بیشتر بود. بنابراین آمار واقعی شهیدان، سه برابر بیشتر از ۱۵۰۰ نفری است که بعد از قیام از سوی مجاهدین اعلام شد.

ما پیش از این، بارها خواستار انجام یک تحقیق رسمی بین‌المللی درباره کشتار آبان شده‌ایم. روشن شدن شمار واقعی شهیدان، ضرورت این تحقیق را بیشتر و بیشتر می‌کند.

 

اطلاعیه پایانی دور دوم دادگاه بین‌المللی مردمی آبان

انتشار اسامی ۱۶۰تن سران رژیم به‌خاطر ارتکاب جنایت علیه بشریت

و فراخوان به ارائه مدارک و اسناد بیشتر درباره متهمان

دادگاه آبان در پایان دور دوم جلسات رسیدگی و استماع ۴۰ شاهد جدید بیانیه پایانی خود را صادر کرد و در آن از همه -به‌ویژه اعضای نیروهای مسلح، قوه قضاییه و بیت رهبری خواست که مدارک و اسناد بیشتری درباره ۱۶۰ متهم در ارتباط با نقش آنان در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ ارسال کنند.

فهرست ۱۶۰ نفره اسامی، علاوه بر سران و مقامات درجه اول رژیم، بسیاری از استانداران و فرمانداران و مهره‌های امنیتی و قضاییه و سرکردگان سپاه و اطلاعات و بسیج را شامل می‌شود.

اسامی ۱۶ نفر اول جنایتکاران علیه بشریت همراه با سمتهای آنها در آبان ۹۸ بشرح زیر است:

۱-علی خامنه‌ای

۲-حسن روحانی، رئیس جمهور

۳-علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی

۴-ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه

۵-عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور

۶-محمود علوی، وزیر اطلاعات

۷-حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی

۸-حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران

۹-حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه

۱۰-حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد مشترک ارتش

۱۱-غلامرضا سلیمانی، رئیس سازمان بسیج

۱۲-مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

۱۳-حسن کرمی، فرمانده یگانٰ‌های ویژه نیروی انتظامی

۱۴-حبیب‌الله جان نثاری، جانشین فرمانده یگانهای ویژه نیروی انتظامی

۱۵-محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران

۱۶-محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b49dcd0a-38bf-4652-a954-3b343bb52d4a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات