728 x 90

آخرین تحولات اوکراین؛ مواضع و اقدامات بین‌المللی

خانواده اوکراینی در حال خروج از شهر
خانواده اوکراینی در حال خروج از شهر

به گزارش رویترز، روز جمعه همزمان با موشک‌باران کی‌یف، نیروهای روسیه پیشروی خود به سوی پایتخت اوکراین را آغاز کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای این کشور فرودگاه استراتژیک هاستومٍل در نزدیکی کی‌یف پایتخت اوکراین را تصرف کرده و چتربازان خود را در این منطقه فرود آورده است.

گفته می‌شود ارتش روسیه معابر منتهی به کی‌یف از غرب را مسدود کرده است.

همزمان خبرگزاری دولتی روسیه گفت پوتین در تماس با رئیس‌جمهور چین آمادگی خود برای اعزام هیأتی به مینسک به‌منظور مذاکره با اوکراین را اعلام کرده است.

رویترز گزارش کرد کرملین می‌گوید پوتین، رئیس‌جمهور بلاروس را فراخوانده است تا گفتگو با اوکراین را در شهر مینسک سازمان دهد. اما اوکراین شهر ورشو پایتخت لهستان را برای مذاکرات تعیین کرده است.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد پوتین در یک پیام تلویزیونی از ارتش اوکراین خواست حکومت این کشور را برکنار کنند.

دولت اوکراین اعلام کرد پایتخت و بخشهای دیگری از خاک این کشور هدف موشکهای روسیه قرار گرفته است. از سوی دیگر ارتش اوکراین می‌گوید نیروهای روسیه با به‌جا گذاشتن تلفات بسیار در منطقه بیلوودٍسک، مجبور به بازگشت به خاک روسیه شدند. وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد تاکنون بیش از هزار سرباز روسی در درگیریها کشته شده‌اند. خودروهای نظامی اوکراین در حال ورود به کی‌یف برای دفاع از پایتخت هستند.

 

همزمان مقامات دولت اوکراین گفتند آنها آماده مقابله با حمله‌ای هستند که هدف آن سرنگونی دولت اوکراین است. مقامات دولتی گفتند یک هواپیمای روسی را در آسمان کی‌یف سرنگون کرده‌اند. یک مقام ارشد دولت اوکراین گفت نیروهای روسیه در ساعات آتی روز جمعه وارد مناطق اطراف پایتخت خواهند شد و نیروهای مسلح اوکراین در چهار محور در مقابل آنها خواهند ایستاد. رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی به نیروهای مسلح این کشور گفت: امروز تنها سرمایه اوکراین شما هستید.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک پیام تلویزیونی خطاب به مردم اوکراین گفت: برای دومین بار ما در دفاع از کشورمان تنها رها شدیم. چه کسی حاضر است در کنار ما بجنگد؟ صادقانه بگویم، هیچکس.

من در اوکراین هستم. من هدف شماره یک روسیه هستم و بعد از من خانواده‌ام. اما من و خانواده‌ام در اوکراین و در کنار مردمم خواهیم ماند.

 

در همین حال سخنگوی مطبوعاتی کرملین گفت روسیه تمایل رئیس‌جمهور اوکراین مبنی بر التزام به بیطرفی را مورد توجه قرار داده است اما وی هنوز نمی‌تواند چیزی در مورد مذاکرات احتمالی رئیس‌جمهور اوکراین با ولادیمیر پوتین بگوید. وی گفت مسکو پیشنهاد زلینسکی را بررسی خواهد کرد و اضافه کرد انتظارات مسکو از کی‌یف هم‌چنان به قوت خود باقی است.

روسیه قبل از این خواهان تضمینهایی همیشگی در مورد نپیوستن اوکراین به پیمان ناتو و عدم استقرار نیروها و ادوات نظامی کشورهای ناتو در خاک اوکراین بوده است.

سخنگوی وزارت‌خارجه روسیه اعلام کرد این کشور فقط زیرساختهای نظامی، فرودگاهها و تأسیسات هوابرد اوکراین را هدف قرار داده و نه غیرنظامیان را.

از سوی دیگر رویترز به‌نقل از وزارت دفاع بریتانیا گزارش داد نیروهای روسیه در روز جمعه پیشرویهای محدودی داشته‌اند و کنترل شهرهای پر جمعیت و مهم هم‌چنان در دست دولت اوکراین است. رویترز هم‌چنین گفت بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلستان در نشست نیروهای اعزامی مشترک گفت: به عنوان یک موضوع فوری، باید کمکهای بیشتری به اوکراین داده شود.

 

موضع‌گیریهای بین‌المللی در مورد حمله روسیه به اوکراین که از ساعتی پس از آغاز حمله شروع شد هم‌چنان ادامه دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد امشب برای بررسی حمله نظامی روسیه به اوکراین تشکیل جلسه خواهد داد. منابع دیپلماتیک گفتند که آمریکا و آلبانی به‌عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار رأی‌گیری شورای امنیت سازمان ملل در ساعت ۲۰روز جمعه به وقت گرینویچ درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای شدند که تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم می‌کند و از مسکو می خواهد نیروهایش را خارج کند

یک مقام ارشد آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت که دولت بایدن می‌داند که این اقدام توسط روسیه وتو خواهد شد اما معتقد است که مهم است این قطعنامه برای تأکید بر انزوای بین‌المللی روسیه به رأی گذاشته شود.

 

۷ کشور صنعتی جهان پس از برگزاری یک اجلاس فوری برای بررسی بحران اوکراین، بیانیه مشترکی صادر کردند. کشورهای جی۷ در این بیانیه ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین آنرا اقدامی علیه تمامیت ارضی و استقلال این کشور توصیف کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است:

این حمله نقض جدی قوانین بین‌المللی، نقض فاحش منشور سازمان ملل متحد و نقض تمامی تعهدات روسیه در آخرین قانون هلسینکی و منشور پاریس و التزامات مندرج در یادداشت بوداپست می‌باشد.

بیانیه گروه هفت کشور صنعتی جهان هم‌چنین می‌افزاید: این بحران تهدیدی جدی برای نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین است و پیامدهایی فراتر از اروپا در بر دارد. هیچ توجیهی برای تغییر مرزهای به‌رسمیت شناخته شده بین‌المللی با توسل به‌زور وجود ندارد... این اقدام وضعیت امنیتی دو سوی اقیانوس اطلس را به‌طور پایه‌ای تغییر داده است. پوتین قاره اروپا را وارد جنگ دوباره‌ای کرد و خود را در سمت اشتباه تاریخ قرار داد.

 

رئیس‌جمهور آمریکا نیز پس از اجلاس جی۷ ضمن اشاره به تحولات مربوط به اوکراین در هفته‌های اخیر، گفت: اکنون این پوتین است که تجاوزگر است و این جنگ را انتخاب کرده، بنابراین خود و کشورش باید عواقب آنرا متحمل شوند. وی در ادامه افزود: امروز من اجازه تحریم‌های شدیدتر و محدودیتهای جدیدی را در زمینه صادرات به روسیه به جریان می‌اندازم. این اقدام بهای سنگینی از اقتصاد روسیه، چه به‌طور مقطعی و چه در درازمدت خواهد گرفت.

بایدن با اشاره به اتحاد عمل آمریکا و اروپا در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه روسیه گفت: در گفتگو با رهبران کشورهای جی۷ ما در توافق و وحدت کامل توان روسیه در زمینه تجارت با دلار، یورو و پوند را محدود کردیم

 

به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های بی‌سابقه و گسترده‌یی را علیه روسیه، برای تحمیل هزینه‌های اقتصادی سریع و شدید را اعلام کرد. ۱۰مؤسسه مالی برتر روسیه اکنون تحت محدودیتهای ایالات متحده قرار دارند. هم‌چنین دو بانک بزرگ روسیه و تقریباً ۹۰شرکت تابعه این دو مؤسسه مالی بزرگ در سراسر جهان هدف قرار گرفته‌اند.

بنا به گزارش رویترز، رهبران اتحادیه اروپا پس از یک نشست شش ساعته دومین بسته تحریم‌های اقتصادی و مالی خود علیه روسیه را اعلام کردند. در این نشست، توافق شد اروپا در اشتراک عمل با آمریکا و دیگر کشورها، گامهای جدیدی علیه روسیه بردارد. از جمله مسدود کردن دسترسی این کشور به صنایع تکنولوژیک.

رئیس کمیسیون اروپا گفت بسته تحریمی ۷۰درصد بازار بانکی روسیه و هم‌چنین شرکتهای دولتی کلیدی از جمله حوزه دفاعی را هدف قرار می‌دهد.

خانم فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت توقف صادرات به روسیه، به بخش صنایع نفتی آن آسیب وارد خواهد آورد چرا که از داشتن ابزار و مواد مورد نیاز برای پالایشگاههایش محروم خواهد شد. این اقدام تأثیر جدی بر درآمدهای نفتی روسیه خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که به‌رغم این تحریم‌ها، در بین کشورهای اروپایی اختلاف‌نظرهای واضحی بر سر گزینه اخراج روسیه از شبکه مالی سوئیفت وجود دارد.

 

آنتونیو گوترز، دبیرکل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس خبری ضمن بر شمردن تعارضات آشکار حمله روسیه با منشورها و عهدنامه‌های سازمان ملل متحد گفت: این کار اشتباه است و علیه منشورهای ملل متحد و غیرقابل قبول است، اما غیرقابل برگشت نیست.

وی افزود: یکبار دیگر درخواستم را از آقای پوتین تکرار می‌کنم. عملیات نظامی را متوقف کن و نیروهایت را به روسیه بازگردان.

رویترز هم‌چنین افزود اتحادیه فوتبال اروپاUEFA برگزاری مسابقه نهایی جام قهرمانی اروپا را که قرار بود در روسیه و در شهر سنت پیترزبورگ انجام شود لغو کرد و محل جدید را پاریس اعلام نمود.

 

همزمان با اوجگیری بحران اوکراین، تظاهراتهای اعتراضی علیه جنگ در سراسر جهان در حال افزایش است.

بنا به گزارش رویترز تظاهراتهای اعتراضی ضد جنگ در محکومیت این حمله در مسکو و ۵۲شهر دیگر روسیه برگزار شد که طی آن پلیس روسیه بیش از ۱۷۰۰تن را دستگیر کرد. علاوه بر این، تظاهرات و اعتراضات مشابهی در آمریکا و کشورهای اروپایی شکل گرفت. در این تظاهراتها که در واشنگتن و در مقابل کاخ‌سفید و هم‌چنین در شهرهای نیویورک، هوستون، ساندیاگو، و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، انگلستان، مجارستان، بلغارستان، لهستان، رومانی و لیتوانی برگزار شد، تظاهر کنندگان با خواندن سرود و سر دادن شعار، مخالفت خود را با حمله نظامی روسیه به اوکراین نشان دادند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f9cb9a8a-fadf-41fa-a263-eab1ede4c349"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات