728 x 90

قيام هاي خاورميانه,سوريه,

در سوریه بیش از ۵۵۰نفر آزاد و۱۰تن کشته شدند

-

تظاهرات مردم سوریه برای سرنگونی بشار اسد- آرشیو
تظاهرات مردم سوریه برای سرنگونی بشار اسد- آرشیو
خبرگزاری فرانسه - دمشق: رژیم سوریه روز شنبه بیش از ۵۵۰نفری که طی اعتراضهای ضد رژیم دستگیر کرده بود را آزاد نمود و طرح صلح اعراب را آغاز کرد. گرچه فعالان گفتند درگیریهای جدیدی به قیمت جان دست‌کم ۱۰تن دیگر تمام شد.
در این میان، رئیس اتحادیه عرب هشدار داد که شکست توافق صلح، که این هفته بر سر آن موافقت شد، فاجعه‌بار خواهد بود و خواستار پایان فوری کشتار گردید.
دمشق به‌مناسبت عید قربان ۵۵۳نفر، که در جریان اعتراضها دستگیر شده بودند را آزاد کرد و هم‌زمان واشنگتن را نیز به‌خاطر توصیه به سوریها برای رد پیشنهاد عفو برای زمین گذاشتن سلاحهایشان محکوم نمود.
ولی ناظر حقوق‌بشر سوریه در بیانیه‌یی که در نیکوزیا دریافت شد گفت، دست‌کم ۶ غیرنظامی بر اثر شلیک گلوله در شهر مرکزی حمص کشته شدند.
این ناظر مستقر در انگلیس افزود، در استان ادلب در شمال غربی کشور در نزدیکی مرز ترکیه، ”۴ شبه‌نظامی وفادار به رژیم، توسط افرادی که گمان می‌رود جداشدگان از ارتش باشند در شهر سراغب کشته شدند“.
روز جمعه نیروهای سوریه دست‌کم ۲۳نفر را کشتند. این کشتار در حالی صورت گرفت که تظاهر‌کنندگان به خیابانها ریخته و ”مستبدین و ستمگران“ را محکوم نمودند و قدرتهای جهان نسبت به التزام رژیم به پیمان صلح مورد توافق با اتحادیه عرب ابراز تردید کردند.
تعداد کشته‌ها از هنگام موافقت سوریه با این طرح [صلح] در روز چهارشنبه به ۵۰تن رسیده است…
ولی برهان قالیون رئیس شورای ملی سوریه، روز شنبه در مصاحبه‌یی که توسط تلویزیون الجزیره پخش گردید، هرگونه گفتگو با رژیم را رد کرد.
او مدعی شد، ”ما بر سر خون قربانیان و شهدا مذاکره نخواهیم کرد. این رژیم تنها سعی دارد“ با اعلام پذیرش طرح اعراب ”زمان بخرد“. او نیروهای امنیتی را به جدا شدن از رژیم فراخواند…
اتحادیه سوریه برای دفاع از حقوق‌بشر گفت، یک فیلمساز مفقود شده و گمان می‌رود توسط سرویسهای امنیتی ربوده شده باشد و یک وکیل در میان زنانی است که در دمشق دستگیر شدند.
این اتحادیه گفت، فیلمساز ندال حسن روز پنجشنبه مفقود شد و دستیاران وی معتقدند که او ”به‌خاطر حمایتش“ از اعتراضهای ضددولتی ”توسط سرویسهای امنیتی ربوده شده است“.
این گروه افزود، سرویسهای امنیتی سوریه اسامه ساسا یک وکیل ۲۸ساله و ۴ زن جوان را در دمشق دستگیر کرده‌اند. این گروه گفت، آنها ”سعی داشتند یک تظاهرکننده که توسط شبه‌نظامی آن حامی رژیم شدیداً کتک می‌خورد را نجات بدهند“.
این اتحادیه گفت، دست‌کم ۱۱۴ وکیل در ۸ماه گذشته بازداشت شده‌اند.
نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در قاهره هشدار داد که شکست این توافق صلح، که با وساطت سازمان وی صورت گرفته، برای این کشور و منطقه ”فاجعه بار“ خواهد بود.
این بیانیه بعد از ملاقات عربی با قالیون، رهبر شورای ملی سوریه مستقر در پاریس صورت گرفت…
احمد بن حیلی معاون عربی به خبرگزاری فرانسه گفت، رئیس‌جمهور اسد ۲ هفته فرصت دارد تا گفتگوها با اپوزیسیون را شروع کند و این زمان از هنگام موافقت دولت وی با پیشنهاد [اتحادیه عرب] در ۲نوامبر شروع می‌شود… .
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/be5e81ba-7f7a-4527-8484-05d17a3df925"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات