728 x 90

اشرف - حمايت بين المللي,خروج از ليست تروريستي,

مصاحبه فاکس‌نیوز با مایکل موکیزی وزیر دادگستری آمریکا و تام ریج وزیر امنیت ملی آمریکا در دولت بوش

-

مصاحبه فاکس نیوز با مایکل موکیزی وزیر دادگستری آمریکا و تام ریج وزیر امنیت ملی آمریکا در دولت بوش
مصاحبه فاکس نیوز با مایکل موکیزی وزیر دادگستری آمریکا و تام ریج وزیر امنیت ملی آمریکا در دولت بوش
فاکس نیوز - 16اکتبر ۲۰۱۱ (24مهر ۱۳۹۰)

تعدادی از مقامات بالای امنیتی کشور در هفته گذشته یک نامه سرگشاده به رئیس‌جمهور اوباما درباره گروهی در نیویورک تایمز نوشتند که آنها می‌گویند به خطا لیست‌گذاری شده‌اند. وزیر پیشین امنیت ملی آمریکا تام ریج و وزیر دادگستری آمریکا مایکل موکیزی، 2تن از نویسندگان این نامه بودند و امروز به ما ملحق شده‌اند تا توضیحاتی راجع به آن بدهند.
آقایان، صبح به‌خیر. این یک گروه چشمگیر از رهبران است که برای نوشتن این نامه به هم ملحق شده‌اند، جمهوریخواهانی مانند خودتان به همراه رودی جولیانی، به‌علاوه دموکراتها مانند هاوارد دین و فرماندار ادوارد رندل.
آقای موکیزی، چه موضوع مهمی بود که همه شما قصد نوشتن نامه به رئیس‌جمهور اوباما را داشتید؟

موکیزی: 2موضوع. اولاً ، این گروه برای اولین بار در دهه 90 لیست‌گذاری شد تا این کار به‌عنوان یک اهرم استراتژیک راه مذاکره با رژیم ایران را باز کند اما به‌وضوح این کار فایده‌یی نداشته است. از آن به بعد نیز در لیست نگه‌داشته شده‌اند، با این پیش‌فرض که اگر آنها را از لیست خارج کنیم، رژیم ایران عصبانی خواهد شد و کارهایی از قبیل حمایت از تروریسم در عراق و ارسال بمبهای کنارجاده‌یی به عراق را انجام خواهند داد، کارهایی که به‌هرحال رژیم ایران آن را انجام می‌دهد. این گروه در ایران مورد اذیت‌و آزار قرار گرفته است، یک گروه ۳۴۰۰نفری از آنها در یک کمپ مستقر هستند که الآن در معرض تهدید توسط ارتش عراق قرار دارند.

فاکس نیوز: در حقیقت ما شواهدی دیده‌ایم که این در حال اتفاق افتادن است. وزیر ریج، می‌خواهم برای بینندگانمان توضیح دهید، این گروه به نام سازمان مجاهدین خلق است و آن‌طور که ما می‌فهمیم، گروهی هستند که متعهد به یک ایران مبتنی بر جدایی دین از دولت، دموکراتیک و غیرهسته‌یی هستند. این برای آینده‌ایران مهم به‌نظر می‌رسد؟

تام ریج: البته آنها مهم هستند. این نامگذاری حدود 15سال ادامه پیدا کرده است، البته با این خیال خام که نگه‌داشتن آنها در لیست، رژیم ایران را به مذاکره با آمریکا بر سر موضوعات متعددی تشویق خواهد کرد. ولی سازمان تروریستی اصلی، رژیم ایران است. آنها نماینده اصلی و صادر‌کننده تروریسم هستند. آنها مسئول بسیاری از بی‌ثباتیها و مرگ‌ومیر نه تنها در کشور خودشان بلکه در خاورمیانه هستند.
حقیقت این است که این ۳۴۰۰نفر، مرد و زن در کمپ اشرف توسط پرسنل اف.بی.آی و دادگستری آمریکا در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ مورد تحقیق قرار گرفته‌اند و هیچ‌گونه رابطه‌یی بین آنها و تروریسم یافت نشد. ما به آنها قول دادیم، ایالات متحده آمریکا به آنها قول داد که آنها را حفاظت خواهد کرد، ولی با این وجود در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱، نیروهای عراقی با استفاده از تجهیزات، خودرو و سلاح و متأسفانه با آموزشهایی که از نیروهای آمریکایی گرفته بودند، به کمپ حمله کردند و 36تن را کشتند و حدود 300تن را زخمی کردند. آنها باید از این لیست خارج شوند. ما باید نیروهای کلاه‌آبی‌سازمان ملل را برای حفاظت آنها به آن‌جا بفرستیم. ما باید به قولی که دادیم عمل کنیم. اعتبار ما در این‌جا زیر علامت سؤال است.

فاکس نیوز: دقیقاً. فکر می‌کنم ویدیویی که ما همین الآن نگاه می‌کردیم، از روز درگیریها در سال ۲۰۰۹ در آن‌جا است. آقای موکیزی، چه اتفاقی افتاده است؟ چرا ما به قولی که به ۳۴۰۰نفر زن و مردی که معتقدیم باید از آنها حفاظت کرد، عمل نکرده‌ایم؟

موکیزی: آلیسون، این سؤال خوبی است. فکر می‌کنم چیزی که آن‌جا اتفاق افتاد، این است که دولت عراق به‌صورت فزاینده‌یی سیاست خودش را برای رضایت حکومت همسایه، یعنی رژیم ایران، تنظیم می‌کند. زیرا حضور ما در عراق در حال اتمام است. رژیم ایران نیز آشکارا خواهان از بین بردن این گروه است. در نتیجه دولت عراق به آنها حمله می‌کند.

فاکس نیوز: وزیر ریج، آیا هنوز در رابطه با نامه سرگشاده‌یی که به رئیس‌جمهور اوباما نوشته‌اید، جوابی دریافت کرده‌اید؟

تام ریج: ما هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم. راستش ما چیزی که به‌طور مستمر از وزارت امور خارجه می‌شنویم، این است که این نامگذاری مورد بازبینی است ولی باید بدانیم که اتحادیه اروپا شواهد موجود را بررسی کرده است، قضات انگلیسی گفتند که نامگذاری این گروه به‌عنوان یک گروه تروریستی غیرعقلانی است. دادگاه فرجام منطقه کلمبیا در واشنگتن حدود 18ماه پیش گفت که ما هیچ‌گونه مدرکی نمی‌بینیم که این افراد را بتوان به‌عنوان تروریست نامگذاری کرد. در حقیقت این یک جواز برای قتل افراد است زیرا نامگذاری تروریستی توجیهی است که دولت عراق برای 2تهاجم خود، در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ استفاده کرده است. زیرا ورودی اصلی کمپ را بسته‌اند و مانع دسترسی مقامات سازمان ملل به کمپ می‌شوند. ما باید آنها را از لیست خارج کنیم. ما باید ناظر به آن‌جا اعزام کنیم. ما باید به قولمان عمل کنیم. ما به ۳۴۰۰نفر قول داده‌ایم که ایالات متحده آنها را حفاظت خواهد کرد. این بسیار ساده‌لوحانه و یک سقوط اخلاقی خواهد بود اگر فکر کنیم که با قرار دادن جان ۳۴۰۰نفر در معرض خطر، می‌توانیم به مذاکره با رژیم ایران ادامه بدهیم.

فاکس نیوز: تام ریج و مایکل موکیزی، متشکرم از این‌که توجه ما را به این موضوع جلب کردید و امیدوارم که پاسخ به نامه‌تان را هر چه زودتر بگیرید.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d19a88b-8a22-4bfb-8ea7-3be79db4a603"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات