728 x 90

سوريه,قيام هاي خاورميانه,

مقاومت مسلحانه در سوریه

-

قیام در سوریه ادامه دارد - آرشیو
قیام در سوریه ادامه دارد - آرشیو
دیکتاتور سوریه هیچ راهی پیش پای مردم این کشور نگذاشته است جز این‌که پاسخ گلوله را با گلوله بدهند. نبردهای پنج روزه شهر رستن گواه این مسأله بود. وقتی صدها تانک و زرهپوش از زمین و هواپیماهای جنگی از هوا مردم بی‌دفاع را به خاک و خون می‌کشند، چه باید کرد؟ ارتشیان میهن‌پرست سوریه پاسخ این سؤال را با مقاومت مسلحانه می‌دهند.

هرالد تریبیون بین‌المللی به‌نقل از شهروندان سوری می‌نویسد: چیزی شبیه به جنگ داخلی در حمص، سومین شهر بزرگ سوریه، بروز کرده است؛ جایی که معترضان مسلح اکنون خود را انقلابیون می‌نامند، هر ساعت نبردهای مسلحانه رخ می‌دهد، نیروهای امنیتی و مخالفانشان مستمر درگیر می‌شوند و تفنگهای گران‌قیمتی به‌طور گسترده از خارج وارد شهر می‌شود.

از شروع قیام در ماه مارس، حمص یکی از شهرهایی بوده که بر سر کنترل آن نبردهای بسیاری صورت گرفته، جوانانش در میان (کسانی بوده‌اند که از) بهترین سازماندهی و بیشترین استحکام برخوردارند.

ولی در سراسر طیف سیاسی، ساکنان از یک تغییر تعیین‌کننده طی هفته‌های اخیر سخن می‌گویند؛ یک قیام عمدتاً مسالمت‌آمیز، جای خود را به نبردی خشن و مصمم داده است

در چنین شرایطی هم دولت و هم اپوزیسیون خود را برای یک نبرد طولانی آماده می‌کنند. نبردی که برای تعیین‌تکلیف یک دیکتاتوری 40ساله است.

یک دانشجوی مهندسی در این شهر که از ترس انتقام‌جویی، به‌شرط ناشناس‌ماندن صحبت می‌کرد، گفت: «مرحله اعتراضی تمام شده است. ما اکنون وارد مرحله مهم‌تری شده‌ایم».

اپوزیسیون در مقاوم‌ترین مناطق با نیروهای امنیتی به نبرد می‌پردازد. مخالفان مسلح تلاش می‌کنند از معترضان مسالمت‌آمیزی که دولت بشار اسد، بی‌رحمانه در پی متوقف‌کردن آن است، حفاظت کنند. مردان در برخی از نقاط شهر علناً سلاح حمل می‌کنند. آنان هواداران و خبرچین‌های دولت را به‌قتل مجازات می‌کنند.

گلف نیوز نیز به‌نقل از میشل کیلو Michel Kilo یک مخالف برجسته سوری خبر می‌دهد که یک جنگ تمام‌عیار در سوریه در صورتی‌که نیروهای نظامی دولت به سرکوب اعتراضات ادامه بدهند، در حال وقوع است.

او در یک مصاحبه تلفنی به گلف‌نیوز گفت، سرکوب معترضان غیرمسلح در شش ماه گذشته بسیاری از سربازان و افسران را به جدا شدن (از ارتش) تشویق کرده و رفتار غیرمسئولانه دولت قیام را به نقطه درگیری متقابل با سلاح کشانده است.

او افزود: «این چیزی است که طی 5روز در رستن رخ داد: همه خانه‌های این شهر 50هزار نفری توسط نیروهای امنیتی که در تعقیب جدا شدگان بودند، مورد حمله قرار گرفت».

برهان قلیون جامعه‌شناس سیاسی سوری همین احساس را بازتاب کرد و می‌گوید کسی که می‌خواهد سوریه را به سمت جنگ داخلی سوق دهد، بشار اسد است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5f98c8c9-2d77-4af0-acd4-59be3758afff"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات