728 x 90

اتمي رژيم,اعمال تحريمات عليه رژيم,

در ملاقاتهای مخفیانه پاسدار مشایی و سفیر اتریش چه گذشت؟

-

پاسدار اسفندیار رحیم مشایی
پاسدار اسفندیار رحیم مشایی
سایت تابناک متعلق به پاسدار رضایی در ادامه حملات خود به باند احمدی‌نژاد این بار دست به افشاگری دیگری از رحیم مشایی و مناسبات و روابط او با کشور خارجی زد. تابناک ۱۱ مهر نوشت: ”پس از انتصاب نمایندگان رئیس‌جمهور در امور کشورهای خارجی در سال گذشته که بازتابهای گوناگونی را در داخل و خارج از کشور به وجود آورد و پس از اظهارنظر صریح رهبری مبنی بر لزوم از بین رفتن موازی کاری در سیاست خارجی کشور رئیس‌جمهور حکم این نمایندگان تام الاختیار را به مشاور تغییر داد اما خیلی از افراد و نخبگان سیاسی به عمق مشکلاتی که این موازی کاری در روند سیاست خارجی رخ می‌داد پی نبردند. نگاهی به نمونه‌هایی از این موازی کاری به‌طور قطع می‌تواند درایت و هوشمندی رهبری انقلاب را در آن مقطع ثابت کند.
به گزارش سرویس سیاسی بولتن نیوز رژیم، پس از انتشار یکی از اسناد سایت ویکی‌لیکس که در آن به جزئیات جلسه اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر احمدی‌نژاد با سفیر اتریش در تهران اشاره شده بود سفارت اتریش در تهران در تماسی با خبرنگار ما اعلام کرده است که آن‌چه در سایت ویکی‌لیکس در ارتباط با دیدار آقای رحیم مشایی با سفیر پیشین اتریش آقای دکتر پوستل آمده است مربوط به 2سال گذشته است که سفیر سابق به انجام وظیفه مشغول بوده و در این رابطه هیچگونه اطلاعی نداریم که چه مذاکراتی بین آقای رحیم مشایی و آقای پوستل پیش آمده است.
در این سند که در سایت افشاگر ویکی‌لیکس منتشر شده است نوشته شده: در ۵ فوریه سفیر سابق اتریش در تهران در مورد ملاقاتش (در آن تاریخ) با مشایی که به درخواست خود رئیس دفتر رئیس‌جمهور انجام شده بود به کمیته جاسوسی توضیحاتی داد.
ویکی‌لیکس در این سند خود می‌نویسد: در مورد مسأله هسته‌یی مشایی به پوستل گفت که ایران اکنون آمادگی پذیرش پیشنهاد آژانس انرژی اتمی در مورد مرکز تحقیقات تهران را دارد زیرا به‌اندازه کافی LEU (اورانیوم غنی‌شده) دارد و از دست دادن ۱۲۰۰ کیلو نگرانی کمی دارد و اگر موفقیت‌آمیز باشد، این توافق مساوی با قبول بین‌المللی حق ایران برای غنی‌سازی خواهد بود. (مشایی در مورد اختلاف فاحش این پیام با اظهارات دیگر دولت مردان ایران از جمله رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد، سلطانیه سفیر ایران در وین و پیشنهاد متقابل اخیر ایران اشاره‌یی نداشت.)
این سایت آمریکایی در ادامه می‌نویسد: با توجه به روابط خوب پوستل در ایران، و این‌که شاید مشایی حامل پیامی به دولت آمریکا از تغییر سیاست در مورد پیشنهاد دوستی بوده و کمیته نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد، ولی نشانه‌های دیگری از طرف ایرانی در مورد قبول شرایط دیده نمی‌شود.
با این حال، امکان دارد ایران یا به‌طور مشخص‌تر احمدی‌نژاد سعی دارد از این طریق موضوع را طوری مبهم نماید که تحریمها یا هر عمل دیگری علیه ایران به تعویق افتد تا بتواند تا اندازه‌ای بر تنشها و مشکلات داخلی فائق آید.
به‌علاوه پوستل و هیچکس در وزارت‌خارجه اتریش به موارد پیشنهاد مرکز تحقیقات ایران و پیشنهادات متقابل ایران که اعلام شده و به آژانس بین‌المللی اتمی‌گفته شده اشراف کاملی ندارند، بنابراین احتمال دارد مشایی از ادبیات مثبت استفاده کرده تا تمایل ایران به قبول شرایط نا متجانس با پیشنهاد IAEA را بیان کند.
در این سند ویکی‌لیکس اشاره شده است که مشایی در این دیدار تأکید کرده است سایتهای هسته‌یی مهمتری وجود دارد. آمریکا زیاده از حد بر مرکز غنی‌سازی تازه برملا شده قم تمرکز کرده است. مشایی در ادامه به پوستل گفت ایران از تحریمها که معتقد است که توسط چین و روسیه ملایم می‌شود و یا این‌که اسراییل به ایران حمله کند نگرانی خاصی ندارد. در مجموع پوستل مشایی را دست راست احمدی‌نژاد می‌داند و تصور می‌کند بنابراین اظهارات وی را باید همان مواضع احمدی‌نژاد دانست.
در ۵ فوریه ۲۰۱۱ مایکل پوستل سفیر سابق اتریش در تهران طی گزارشی ۹۰دقیقه‌ای به دفتر UNVIE MsnOff و دفتر سیاسی سفارت از ملاقاتی که در ۱ فوریه با رئیس دفتر رئیس‌جمهور محمود احمدی‌نژاد، اسفندیار رحیم مشائی، به درخواست مشایی داشت سخن گفت.

آنها ملاقاتشان را با بحث پیرامون مسأله هسته‌یی آغاز کردند. پوستل به قول مشایی در سپتامبر اشاره کرد که ایران با یک رویکرد سازنده به ژنو خواهد رفت. مشایی در این دیدار توضیح داد که 2دلیل برای تغییر رویکرد ایران از زمان مذاکرات ژنو وجود دارد. دلیل اول اختلافات داخلی در ایران در مورد مسأله هسته‌یی است. دوم آن که ایران تشخیص داد که طرفین مابین ملاقات اول اکتبر و مذاکرات وین که در ۱۹ اکتبر آغاز شد، تغییراتی در پیشنهاد مربوط به سایت تهران دادند.
اسفندیار رحیم مشایی هم‌چنین ادعا کرد که در ژنو در مورد محل تبادل یا این‌که اورانیوم غنی‌شده‌ایران باید یکجا از ایران خارج می‌شد، به‌طور صریح گفتگو نشده بود. این برای ایران تعجب‌آور بود که این نکات پیش از ملاقاتهای وین اضافه شده بود و این تغییر لحن طرفین دیگر برای مقامات ایران سؤال‌برانگیز بود.
سایت ویکی‌لیکس در سند خود اشاره می‌کند که جانشین رئیس‌جمهور در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به پوستل گفته است که برخلاف رد اولیه شرایط آژانس در پیشنهاد سایت تهران، احمدی‌نژاد اخیراً توانسته بود مخالفان در دولت را مجاب کند به این‌که زمان خوبی برای قبول پیشنهاد آژانس بود“.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0d61cf1e-356c-4354-a7fb-0f0a72e23e9a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات