728 x 90

-

جهان رسانه - دوشنبه، ۴مهر ۱۳۹۰

-

رسانه‌ها
رسانه‌ها
عناوین مطبوعات سراسری:
الجزیره نت:
«اتهام به عراق به‌خاطر نقضهای صورت گرفته در کمپ اشرف».
العرب الیوم اردن: «هشدارهای آمریکاییها و اروپاییها در مورد حمله به کمپ پناهندگان ایرانی در عراق».
القدس العربی: «بحران بین امارات و موریتانی در پی نزدیک شدن نواک شوت به (رژیم) ایران».
الشرق الاوسط: «توفان انتقادات به احمدی‌نژاد بعد از سخنان او در مورد رابطه با آمریکا».
الشرق الاوسط: «فضای وحشت در منطقه ”ریف حمص“... و اپوزسیون آماده اعتصاب عمومی می‌شود».
واشنگتن پست: «نشانه‌هایی از قیام مسلحانه در سوریه».
فیگارو: «در رام‌الله از عباس مثل یک قهرمان استقبال شد».
گلف نیوز: «بازگشت از سازمان ملل / عباس: بهار فلسطین فرارسیده است».
الاهرام: «ابومازن: ما منتظر جواب فوری هستیم... نبیل شعث: 9کشور رأی مثبت می‌دهند».
عرب نیوز: «پادشاه (حق) رأی را به زنان اعطا می‌کند».
الشرق الاوسط: «ملک عبدالله زن را وارد مجلس شورا می‌کند».
تایمز آو عمان: «به زنان عربستان سعودی حق رأی داده شد».
اوژوردویی آن فرانس: «(جناح) چپ (فرانسه) در نبرد سنا به پیروزی می‌رسد».
هرالد تریبیون بین‌المللی: «رکورد ماراتون».

حرف روز (رسانه‌های جهان):
واشنگتن پست:
«نشانه‌هایی به قیام مسلحانه در سوریه». «شروع سازمان‌یافته شدن نیروهای جدا شده». «مرحله بالقوه جدید در جنبش ضداسد». گروهی از جداشدگان که خود را ”ارتش آزاد سوریه“ می‌نامند اولین تلاش برای سازمان‌دادن یک چالش نظامی در برابر اسد را به‌پیش می‌برد.
الشرق الاوسط: «فضای وحشت در منطقه ”ریف حمص“... و اپوزسیون آماده اعتصاب عمومی می‌شود». «136خودرو نظامی، القصیر را محاصره می‌کنند... دهها کشته و حدود 100جوان مفقود شده».

یکی از خبرهای اصلی روزنامه‌های جهان، اعطای امتیازاتی به زنان عربستان، از جمله حق شرکت در مجلس شورا و انتخاب شدن در شوراهای محلی است. این خبر در خود عربستان عناوین اصلی را به خود اختصاص داده است:
عرب نیوز: «پادشاه (حق) رأی را به زنان اعطا می‌کند». «این اقدام تاریخی هم‌چنین به آنها امکان شرکت در انتخابات شوراهای شهرها و عضویت در مجلس شورا را می‌دهد». «یکی از فعالان حقوق زنان و کودکان: بعد از این تصمیم‌گیری، مجلس شورا می‌تواند روی هر دو پایش راه برود؛ چون از هر دو طرف نمایندگی می‌شود».
الشرق الاوسط: «ملک عبدالله زن را وارد مجلس شورا می‌کند». «(او گفت) : این کار هم‌سو با ارزشهای اسلامی ماست. این خواسته مهم این دوران است و در آن جایی برای واماندگان و شکاکان نیست».
نشنال پست: «آیا موضوع بعدی حق رانندگی برای زنان عربستان خواهد بود» ؟
دیلی‌تلگراف: «اعطای حق رأی به زنان، الزاماً قدرت ابراز نظر زیادی به آنها نخواهد داد».
ایندیپندنت: «این یک موفقیت عمده سمبلیک برای زنان عربستان است که طی ماههای اخیر کارزار عمومی خود را برای حق رأی همگانی، حق رانندگی و سایر امور افزایش داده‌اند».

اخبار لیبی:
گاردین: «هزینه عملیات و حضور انگلیس در جنگ لیبی ممکن است به ۱.۷۵میلیارد پوند برسد؛ یعنی تقریباً 7برابر ارزیابی‌های دولت».
الشرق الاوسط: «رزمندگان لیبی برای حمله تعیین‌کننده و به کنترل درآوردن سرت و بنی ولید آماده می‌شوند».
الشرق الاوسط: «توفان انتقادات به احمدی‌نژاد بعد از سخنان او در مورد رابطه با آمریکا». «اعضای مجلس رژیم که وابسته به خامنه‌ای هستند احمدی‌نژاد را به دخالت در حیطه صلاحیتهای ولی‌فقیه متهم کردند».
القدس العربی: «بحران بین امارات و موریتانی در پی نزدیک شدن نواک شوت به (رژیم) ایران». منظور از نزدیک‌شدن نواک شوت، نزدیک شدن موریتانی به رژیم است، دیدار احمدی‌نژاد از نواک شوت، پایتخت موریتانی، در روز یکشنبه است که در آن دو طرف توافقنامه‌های همکاری امضا کردند.

اخباری از بازگشت محمود عباس و سایر خبرهای مربوط به فلسطین:
وال استریت ژورنال: «عباس با استقبالی شورانگیز مواجه می‌شود». بسیاری از فلسطینی‌ها اکنون خواهان گفتگوی کمتر و رویارویی غیرخشونت‌بار بیشتر با اسراییل هستند.
گلف نیوز: «بازگشت از سازمان ملل / عباس: بهار فلسطین فرارسیده است». رئیس دولت فلسطین نسبت به مسیر دشوار پیش‌رو هشدار داد، اما گفتگو با اسراییل بدون ”توقف کامل“ شهرک‌سازی را رد کرد.
السفیر لبنان: «عباس: مردم فلسطین حالا در بهارشان هستند». «رأی‌گیری شورای امنیت در طول چند هفته و نه چند ماه صورت می‌گیرد».
الاهرام: «ابومازن: ما منتظر جواب فوری هستیم... نبیل شعث: 9کشور رأی مثبت می‌دهند».
القدس العربی هم در تیتر خود به استقبال پرشور مردم از محمود عباس در رام‌الله پرداخته است.

در فرانسه خبر اصلی، برگزاری انتخابات سنا و پیروزی جناح چپ است:
فیگارو: «برای اولین بار از سال ۱۹۵۸ جناح‌های راست و میانه در مجلس سنا در اقلیت هستند». فیگارو در سرمقاله‌ خود با عنوان ”صدای تندر“ نوشته که این تغییر در سنا روی کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری تأثیر خواهد داشت. اگر جناح چپ در ریاست‌جمهوری و بعد هم انتخابات پارلمان به پیروزی برسد، همه‌چیز را در اختیار خواهد داشت؛ از کاخ الیزه تا مناطق و بخشهای فرانسه و بیشتر شهرهای بزرگ. چیزی که فرانسوا میتران حتی جرأت تصور آن را هم نداشت. حالا حزب حاکم 7ماه فرصت دارد تا تعادل را تغییر بدهد و از یک صدای تندر دیگر جلوگیری کند؛ چیزی که پیامدهایش قابل‌مقایسه با نتیجه انتخابات سنا نخواهد بود.
اوژوردویی آن فرانس: «چپ در نبرد سنا به پیروزی می‌رسد». اپوزیسیون، یعنی جناح چپ، این پیروزی را ”تاریخی“ توصیف می‌کند.
تریبون دو ژنو: «سنا به چپ می‌رود». جبهه راست شکست را پذیرفت اما برای آن تنها یک ”ارزش سمبلیک“ قائل شد.

خبرهای ایران در رسانه‌های جهان:
می‌پردازیم به دو نمونه از گزارشهای مربوط به اشرف در مطبوعات:
الجزیره نت گزارشی دارد از افزایش موضع‌گیریها علیه مالکی به‌خاطر اقداماتش علیه اشرف که آن را این‌طور شروع کرده: «اتهام به عراق به‌خاطر نقضهای صورت‌گرفته در کمپ اشرف». «اتهامات وارده به دولت عراق به‌دلیل نقض کنوانسیون 4 ژنو در برخوردش با ساکنان قرارگاه اشرف محل حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق نزدیکی مرز ایران با عراق افزایش یافته است». بعد هم چند موضعگیری را آورده؛ از جمله از مصاحبه خودش با حیدر الملا، گزارشگر کمیسیون حقوق‌بشر و سخنگوی العراقیه که علیه محدودیتهای اعمال‌شده در اشرف صحبت کرده و گفته که پناهندگان کمپ اشرف ”مهمانان مردم ما محسوب می‌شوند“. هم‌چنین موضع‌گیریهایی را از دکتر محمد شیخلی کارشناس عراقی در قوانین بین‌المللی و کمیته عراقی دفاع از قرارگاه اشرف درج کرده است.
العرب الیوم اردن هم در گزارشی از کنفرانس ژنو با حضور رئیس‌جمهور برگزیده مقاومت، نوشته: «شخصیتهای اروپایی و آمریکایی نگرانی خود را از مقاصد رژیم ایران و دولت عراق علیه ساکنان کمپ اشرف متعلق به پناهندگان ایرانی ابراز کردند».

از این طرف و آن طرف:
تایمز آو عمان: «نه کارت اعتباری و نه پول؛ کیف پول یک تلفن است». نرم‌افزار جدید تلفنی شرکت گوگل به‌نام ”گوگل والت“ یا کیف پول گوگل است؛ هدفش جایگزین‌کردن کارتهای اعتباری است.
هرالد تریبیون بین‌المللی: «رکورد ماراتون». پاتریک ماکائو از کنیا ماراتون برلین را برد و رکورد جدید جهان را هم از خود بر جای گذاشت: 2ساعت و 3دقیقه و 38ثانیه.
تریبون دو ژنو با درج تصویری از سباستین وتل، راننده آلمانی مسابقات اتوموبیل‌رانی فرمول یک نوشت: «او با پیروزی در جایزه بزرگ سنگاپور، اکنون تنها یک امتیاز با کسب عنوان قهرمانی جهان فاصله دارد».
گلف نیوز: «اگر وتل این موفقیت را کسب کند، به جوان‌ترین راننده فرمول یک تبدیل می‌شود که 2بار قهرمان شده است».
آ.ب.ث اسپانیا: «کاتالونیا (۱۳۸۷-۲۰۱۱) خداحافظی با 6قرن گاوبازی».
اوژوردویی آن فرانس جمله‌یی دارد از خواننده معروف بریتانیایی: «استینگ: در 60سالگی، هم‌چنان یک کودکم».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6e48d61c-e537-488a-9ea0-bd8571e01ab5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات