728 x 90

-

اسناد ویکی‌لیکس

-

ویکی‌لیکس
ویکی‌لیکس
ویکی‌لیکس در‌ها را به روی آرشیو عظیم خود در مورد تلگرافهای سری و دیپلوماتیک آمریکا باز کرده است. بیش از 250هزار نسخه از این اسناد در سایت ویکی‌لیکس منتشر شده است. گزارشی از سی.ان.ان:
این تلگرافها از سفارتخانه‌های آمریکا در سراسر جهان به واشنگتن مخابره شده. به عبارت دیگر هرکجا یک سفارتخانه یا کنسولگری آمریکا وجود دارد، تلگرامی از آن در این اسناد فاش شده است. برخی از کشورهایی که بیش از هر جای دیگر در مورد آنها اطلاعات منتشر شده، شامل عراق است. عراق با ۳۴۶۸۷تلگرام سری از سفارت آمریکا در بغداد، در رأس بقیه کشورها قرار دارد. اطلاعات زیادی از فعالیتهای آمریکا در این کشور در میان اسناد فاش‌شده وجود دارد.

کشور دومی که مکرراً نام آن در میان این اسناد برده شده، ایران با ۳۰۱۷۹تلگرام است. هم‌چنین افغانستان با ۱۹۷۱۴سند و پاکستان با ۱۳۲۰۹سند کشورهای بعدی محسوب می‌شوند. این اطلاعات تنها در مورد سیاست‌ها نیست، بلکه از ۲۹۴۳۱سندی که از چین منتشر شده، بسیاری در مورد فعالیتهای شرکتهای آمریکایی در منطقه می‌باشد. بر اساس این اسناد، کمپانی اپل یک تیم افراد حرفه‌یی استخدام کرده تا مانع ساختن تولیدات تقلبی تجهیزاتی مانند ”آیفون، آی‌پد و آی‌پاد“ شوند.

مشکلی که این اسناد به‌وجود آورده، انتشار بدون سانسور آنها می‌باشد. به عبارت دیگر این اسناد خام، ادیت نشده و دست نخورده هستند. بدان معنی که اطلاعات عظیم محرمانه‌یی در دسترس همگان قرار گرفته است. بیش از 100هزار نسخه از این اسناد سری یا محرمانه هستند.

روزنامه گاردین که یکی از متحدان اصلی ویکی‌لیکس است، می‌گوید حداقل ۱۰۰۰نسخه از آنها نام و مشخصات افراد و فعالانی را که در ارائه این اطلاعات نقش داشتند، را شامل می‌شود. هم‌چنین هزاران نسخه دیگر به‌صورت ”حفاظت‌شده“ طبقه‌بندی شدند که از نظر وزارت‌خارجه اگر هویت منابع آن فاش شود، جانشان به خطر می‌افتد. این تلگرامها نام افرادی که توسط دولتشان سرکوب شده یا قربانیان جنایات جنسی هستند را شامل می‌شود. هم‌چنین جزییاتی در مورد تأسیسات حساس و مخفی دولت آمریکا در این اسناد منتشر شده است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9c92123c-df89-4767-8f37-3cefc83a16f1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات