728 x 90

ليبي,قيام هاي خاورميانه,

مردم لیبی همصدا هستند

-

258077#شورشیان لیبی کنترل شهر کوهستانی را بازپس گرفتند
258077#شورشیان لیبی کنترل شهر کوهستانی را بازپس گرفتند
گزارشی از تلویزیون بی.بی.سی جهانی: یک جاده فرعی از طرابلس و یک مرز غیررسمی بین نیروهای قذافی و رزمندگان در غرب کشور. یک جریان کوچک ولی مستمر 50 تا 60 خودرو روزانه از طرابلس به این‌جا می‌رسند. مردم می‌خواهند به خانواده‌های خود در کوهستانهای «نفوسه» که سنگرهای مبارزین در غرب کشور است، ملحق شوند.

مردم این منطقه کوهستانها اکثراً از طایفه بربر هستند. یک اقلیت در این سرزمین عربی. به کودکان هویت اصلی آنها آموزش داده می‌شود. دهها سال است که این مردم مجاز به آموختن زبان و خط منحصر بفرد خود نبودند. سیاست انحصارطلبانه قذافی این‌گونه کلاسها را ممنوع کرده بود. اما اکنون سخنرانیها و شعارها در کوهستانها به‌صورت دو زبانی گفته می‌شود.

یکی از تظاهر‌کنندگان می‌گوید: در این تظاهرات تعداد زیادی بربر و هم‌چنین عرب شرکت دارند. ولی پیداست که هیچ تنش و مشکلی بین آنها وجود ندارد. ما می‌خواهیم به‌صورت یک کشور واحد باقی بمانیم.

مناطقی هم وجود دارد که تنشهای قومی و قبیله‌ای به روشنی دیده می‌شوند. روستای مشعشع، محل زندگی قبیله مشعشع است. رزمندگان می‌گویند قبیله مشعشع با قذافی هم جبهه شده‌اند.

رزمندگان، قذافی را مسؤل و مشوق ایجاد تنشهای تفرقه‌یی می‌دانند. ولی با پیروزی انقلاب کار آشتی ملی میان قبایل مختلف لیبی باید شروع شود. در مدارس بربرها؛ کودکان سرود ملی جدید را تمرین می‌کنند. این سرود در واقع سرود دوران استقلال، قبل از به قدرت رسیدن قذافی می‌باشد. به این ترتیب انقلاب، هم به آینده و هم به گذشته چشم دوخته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c0b7163f-f643-43d9-8eca-3ae8af2eac3f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات