728 x 90

اشرف - حمايت بين المللي,اشغال بخشي از اشرف با زرهي

شهادت مجاهد خلق منصور حاجیان از مجروحان حمله ۱۹فروردین به‌دلیل عدم رسیدگیهای پزشکی

-

حاجیان منصور-س
حاجیان منصور-س
هشدارهای مقاومت به آمریکا و سازمان ملل
برای انتقال منصور به بیمارستان آمریکایی یا اروپا بی‌نتیجه بود

مجاهد خلق منصور حاجیان، 52ساله، از مجروحان حمله جنایتکارانه نیروهای مالکی به اشرف در روز 19فروردین، پس از تحمل بیش از دو ماه درد و رنج جانکاه، به‌خاطر محاصره ضدانسانی و ظالمانه پزشکی و کارشکنی‌های کمیته سرکوب اشرف در نخست‌وزیری عراق، صبح روز شنبه21خرداد، دربیمارستانی در بغداد به‌شهادت رسید.

منصور حاجیان، سی‌وششمین شهید فروغ اشرف، که 26سال در صفوف مجاهدین خلق ایران به رزم بی‌امان با فاشیسم دینی حاکم بر ایران اشتغال داشت، در جریان یورش وحشیانه نیروهای عراقی از ناحیه قفسه سینه مورد اصابت گلوله قرار گرفت و دچار پارگی ریه همراه با خونریزی وسیع شده بود.
او درحالی‌که روز 19فروردین به‌شدت مجروح شده بود، به بیمارستان موسوم به عراق جدید، تحت کنترل نیروهای عراقی منتقل شد. در آن‌جا، که به درستی شکنجه‌گاه عراق جدید نام گرفته، به‌خاطر فقدان پزشک متخصص، محل ورودی گلوله را بخیه کردند و در نتیجه ضایعات جدی برای مجروح ایجاد کردند. سپس او را به بعقوبه و از آن‌جا به بغداد منتقل کردند. پزشکان متخصص گفتند بخیه محل گلوله باعث وخامت مضاعف وضعیت او شده است. در روز 7اردیبهشت درحالی‌که از نظر پزشک معالج درمان تمام نشده و وضع مجروح تثبیت نشده بود، نیروهای عراقی به دستور کمیته سرکوب او را به اشرف باز گرداندند.

درحالی‌که وضعیت مجروح هم‌چنان وخیم بود، این کمیته که دستوراتش را به‌طور مستقیم از مالکی دریافت می‌کند، از انتقال او به بیمارستان جلوگیری کرد. تا این‌که پس از تلاشهای فراوان و مداخله نمایندگان ملل متحد، در روز 2خرداد منصور و دو مجروح دیگر برای معالجه به بیمارستانی در اربیل اعزام شدند. اما مقامهای محلی بعد از این‌که آنها را تا نیمه‌شب در ورودی اربیل متوقف کردند، اجازه بستری شدن به آنها ندادند. منصور که به‌خاطر کلپس ریه و وصل ساکشن در وضعیت حادی قرار داشت در نیمه‌شب ناگزیر به کرکوک منتقل شد تا به یک مرکز درمانی منتقل شود، ولی به‌خاطر کارشکنی کمیته سرکوب، آنها امکان بستری شدن در بیمارستانهای این شهر را هم نیافتند و پس از این‌که 24ساعت در خودرو به‌سر بردند، در روز 3خرداد به اشرف برگردانده شدند.

منصور از روز 12خرداد ناگزیر به بیمارستانی در بغداد که امکانات کافی برای معالجه او را نداشت، منتقل شد و سرانجام بر اثر فقدان امکانات کافی و تأخیر و تعللهای طولانی صبح روز شنبه 21خرداد، به‌شهادت رسید.

مقاومت ایران در طول دو ماه گذشته بارها به مقامهای آمریکایی و ملل‌متحد نسبت به وضعیت مجروحان از جمله منصور هشدار داده و بارها اعلام کرده است، هدف رژیم آخوندی و مالکی از این اقدامها، تحت فشار قرار دادن مجروحان و بیماران مجاهد و زجرکش کردن آنهاست. در دوم اردیبهشت در اطلاعیه شماره 76، مقاومت ایران از ملل متحد، آمریکا و اتحادیه اروپا خواست ترتیباتی فراهم کنند که مجروحان وخیم یا به بیمارستان آمریکایی یا به بیمارستان اربیل و یا به کشورهای اروپایی منتقل شوند، یا حق دسترسی آزادانه به خدمات پزشکی را در عراق داشته باشند. این اطلاعیه تصریح کرد در هر یک از این حالات همه هزینه‌ها توسط خود مقاومت پرداخت خواهد شد.

اطلاعیه شماره 78 در 7اردیبهشت تصریح کرد منصور حاجیان در اثر اصابت گلوله به ریه در و ضعیت وخیمی به‌سر می‌برد. اطلاعیه شماره 100 در 20اردیبهشت به سازمانها و مجامع بین‌المللی، به‌ویژه دولت آمریکا برای نجات 42مجروح حاد از جمله منصور حاجیان، فراخوان داد و تصریح کرد از کل 345مجروح، فقط 93نفر (نزدیک به 27درصد) به بیمارستان عمومی بعقوبه یا بغداد منتقل و سپس با درمان ناقص به اشرف برگردانده شدند و تنها7تن از آنان به بیمارستان ارتش آمریکا نزدیکی اشرف منتقل شدند. اطلاعیه افزود به‌رغم توصیه وزیردفاع آمریکا درباره کمک پزشکی به مجروحان اشرف (سایت پنتاگون 8آوریل) نیروهای آمریکایی یکماه است هیچ اقدام جدی دیگری برای درمان مجروحان انجام نداده‌اند.

از این تاریخ به بعد هم متاسفأنه هم‌چنان محدودیتهای ضدانسانی ادامه یافت و مجروحان و بیماران بیشتری در معرض از دست دادن جانشان قرار دارند. روز 8خرداد کاظم نعمت اللهی، که از بیماری کلیه رنج می‌برد، به‌خاطر کارشکنیهای عمدی کمیته سرکوب اشرف، در بیمارستان بعقوبه در گذشت.

مقاومت ایران با تأکید بر این‌که دولت عراق و شخص مالکی مسئول شهادت منصور حاجیان و دیگر مجروحان و درگذشت بیماران هستند و با یادآوری این‌که محروم کردن مجروحان و بیماران از دسترسی به خدمات پزشکی، از مصادیق جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است و مسئولان آن می‌بایست محاکمه و مجازات شوند، بار دیگر سفارت و نیروهای آمریکایی و مقامات ملل‌متحد را به دخالت برای لغو فوری محاصره پزشکی و نجات جان مجروحان و بیماران و به‌طور مشخص انتقال مجروحان جدی به بیمارستان نیروهای آمریکایی یا اروپا فرا می‌خواند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
21خرداد ۱۳۹۰ (11ژوئن ۲۰۱۱)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/8eccf6ea-b742-40cd-a896-b747da0f7017"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات