728 x 90

سوريه ,قيام هاي خاورميانه,

نگرانی ترکیه از اوضاع سوریه

-

آوارگان سوریه در ترکیه
آوارگان سوریه در ترکیه

سایت رادیوآلمان:ترکیه نگران است، نگران چه؟ نگران وضعیت همسایه‌اش سوریه، قیام در سوریه هم پیامدهای سیاسی جدی دارد هم سیل آوارگان را به‌دنبال دارد.

رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه از دولت بشار اسد خواسته است به خواستهای مردم گوش بدهد.

وی خواستار کناره‌گیری بشار اسد نیست. او می‌گوید: «ما بارها اعلام کردیم که اگر رهبران سوریه به درخواست برحق تظاهرکنندگان برای انجام اصلاحات پاسخ مثبت دهند، مشکلات این کشور خیلی ساده‌تر قابل حل خواهد بود». نخست‌وزیر ترکیه می‌افزاید: «این خواسته‌ی قلبی ماست که اوضاع سوریه به کشورهایی مانند لیبی شبیه نشود، زیرا چنین شرایطی ما را بسیار نگران می‌کند».

رجب طیب اردوغان می‌گوید از شروع ناآرامی‌های سوریه تا به‌حال چند بار با بشار اسد تلفنی صحبت کرده و یک بار هم رئیس سازمان اطلاعات ترکیه به دمشق رفته است اما تلاشهای ترکیه تا به‌حال به نتیجه‌یی نرسیده است.
تظاهرکنندگان سوری در استانبول می‌گویند اردوغان سیاستی دوگانه در قبال قیامهای منطقه دارد. او از کنار رفتن حسنی مبارک استقبال کرد و اگر‌چه موافق حملات ناتو به لیبی نبود اما در حال حاضر به رزمندگان لیبی کمک می‌کند و حتی مجروحان آنها را برای مداوا به ترکیه می‌آورد. اما در مورد سوریه کمکی به تظاهر‌کنندگان نمی‌کند.

ترکیه حدود هشتصد کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و نگران هجوم پناهندگان در صورت ناآرام‌تر شدن اوضاع این کشور است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a7cf7453-1954-41ea-9a51-db7480a4257f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات