728 x 90

جمعه تا ديرنشده برو,قيام هاي خاورميانه,اعتراض عليه

مردم عراق در تظاهرات بزرگ امروز در موصل و میدان تحریر بغداد، خواستار سرنگونی نوری مالکی شدند

-

در سمت چپ تصویرعکس نوری مالکی و در سمت راست نوشته شده ”اعدام مزدور ایران - اسم نوری احمدی‌نژاد“
در سمت چپ تصویرعکس نوری مالکی و در سمت راست نوشته شده ”اعدام مزدور ایران - اسم نوری احمدی‌نژاد“
امروز هزاران تن از مردم عراق از مناطق مختلف این کشور خود را به میدان احرار موصل رساندند تا در تظاهراتی که با خواست سرنگونی دولت نوری مالکی و آزادی زندانیان سیاسی و مبارزه با فساد دولتی برگزار شده بود، شرکت کنند.
این تظاهرات در حالی برپا شد که نیروهای سرکوبگر نوری مالکی با دستگیری تظاهر‌کنندگان و شلیک به آنها، ایجاد انواع موانع و تهدید به بمب‌گذاریهای انتحاری و ارسال کامیونهای انفجاری، تلاش کردند مانع شکل‌گیری آن شوند اما با ایستادگی تظاهر‌کنندگان و حمایت گسترده مردمی ناکام ماندند.
شیخ جمعه از موصل به تلویزیون البغدادیه گفت: وضعیت پیچیده است. عصر دیروز نیروهای دولتی از بغداد وارد موصل شدند و همه مناطق موصل را محاصره کردند تا به‌حال بسیاری دستگیر شده‌اند. در غرب موصل نیز عشایر با نیروهای دولتی که پستهای بازرسی گذاشته بودند، درگیر شده‌اند. در شرق موصل اکراد از اربیل آمده‌اند که در تظاهرات شرکت کنند ولی نیروهای امنیتی اجازه ورود به آنها را ندادند و آنها تلاش می‌کنند از مسیر دیگری وارد شوند. در داخل شهر خیلی از مردم منع تردد را نقض کرده و خودشان را به تظاهرات رساندند.

ارکان زیباری عضو مجلس نمایندگان عراق از استان نینوا از موصل: نیروهای نظامی و فرماندهی عملیات نینوا مانع تظاهر‌کنندگان حتی رفتن تظاهر‌کنندگان برای بیان نظرشان می‌شوند که برخلاف قانون اساسی عراق است. ما در روزهای آینده به تظاهرات مسالمت‌آمیز ادامه می‌دهیم. این خواسته‌ها مثل خواسته همه استانهای عراق است که خواستار آزادی زندانیان بیگناه هستند.

ابو برهان یکی از سازماندهندگان تظاهرات در میدان احرار در موصل: امروز تظاهرات از منطقه تنک و رساله به سمت میدان احرار شروع شد و طبق معمول از سوی این دولت درمانده و مزدورانش از آنها جلوگیری به‌عمل آمد. ولی اصرار تظاهر‌کنندگان و توده‌های بسیار عظیم مردم، این نقاط ایست و بازرسی را در نوردیدند و از آنها عبور کردند و به سمت میدان احرار رفتند. تظاهرات دیگری در خیابان فاروق و وادی حجر شروع و به سمت میدان احرار به حرکت درآمد... بین 5 تا 6هزار تظاهرکننده در کنار پل چهارم هستند که نتوانسته‌اند تاکنون خودشان را به میدان احرار برسانند که دلیل آن نیز حضور تعداد بسیار زیاد مزدوران می‌باشد ولی تظاهر‌کنندگان از همان‌جا با برگزاری تظاهرات، همبستگی خودشان با برادرانشان در میدان احرار را اعلام کردند... یک تظاهرات دیگر از حی النور و بکر به سمت میدان احرار شروع شده است... . در ابتدا این دولت تلاش کرد تا چهره تظاهرات را مخدوش کند و بگوید که این تظاهرات به‌خاطر گرسنگی و درخواست برای خدمات و یا سهمیه‌بندی تدارکاتی و برق و آب است ولی تلاشهای کینه‌توزانه دولت فاسد حاکم که از روز هم روشن‌تر است، با شکست روبه‌رو شد. ولی مردم این تلاشها را نادیده گرفتند و به دولت گفتند ما برق نمی‌خواهیم، کارت سهمیه‌بندی تدارکاتی نمی‌خواهیم و خدمات نمی‌خواهیم و گفتند که اشغالگر و نیروهای مزدور رژیم ایران بر پشت ما سوار شده‌اند. تظاهرکنندکان امروز می‌گویند هیچ گزینه‌ای جز رفتن اشغالگر و این دولت مزدور که بر پشت تانکها آمده وجود ندارد و رفتار سخیف این دولت بیانگر رفتن این طائفه از فرقه‌گرایان از عراق می‌باشد، کسانی که به مردم خیانت کردند و مردم برای تغییر آنها قیام کرده‌اند...

تلویزیون الرافدین گزارش داد: مردم در موصل مقررات منع تردد را شکسته و راهی میدان احرار هستند... هزاران نفر از مردم نهروان، یرموک، رساله و نابلس به سمت میدان احرار تظاهرات کردند. تعداد زیادی از مردم وادی حجر و المنصور به سمت میدان احرار به پیش می‌روند.

تظاهرات این هفته مردم بغداد در میدان تحریر نیز به‌رغم تدابیر شدید و سرکوبگرانه نیروهای مالکی ادامه یافت که طی آن مادران شهدا و دستگیر‌شدگان با در دست داشتن عکسهای فرزندان شهید یا اسیرشان مالکی را نفرین می‌کردند. یکی از اصلی‌ترین شعارهای تظاهرات امروز میدان تحریر ”مردم سرنگونی رژیم را می‌خواهند“ بود.

به گزارش تلویزیون الشرقیه به‌رغم این تدابیر سرکوبگرانه، عراقیان در ”جمعه برو تا دیر نشده“ در میدان تحریر شعار برکناری نوری المالکی سر دادند. بر روی یکی از پلاکاردها ضمن درج عکس مالکی و حقله‌دار نوشته شده بود: یکی از تصاویر تظاهرات امروز جمعه برو در میدان تحریر بغداد: ”اعدام مزدور ایران. اسم: نوری احمدی‌نژاد“.

یک شهروند عراقی به‌نام احمد از میدان تحریر بغداد به الرافدین گفت: امروز در میدان تحریر هرگونه عکس و فیلم را ممنوع کردند و هر کسی که با موبایل فیلم می‌گرفت، موبایلش را می‌گرفتند. عناصر امنیتی در بین مردم هستند و لباس‌شخصی می‌باشند و آنها مردم را دستگیر می‌کنند...

سالم از میدان تحریر در بغداد نیز گفت: اقدامات امنیتی در میدان تحریر بسیار شدید است. نیروهای زیادی در صحنه هستند. در اطراف و خیابانهای فرعی و کوچه‌های پیرامون میدان تحریر نیروهای امنیتی تجمع کرده‌اند تا مانع پیوستن مردم بشوند ولی مردم شعار تغییر می‌دادند، شعارها تغییر کرده است و دیگر کسی خواستار خدمات نیست… امروز در میدان تحریر شعار سرنگونی نظام می‌دادند. زیرا که امیدی به این دولت نیست که به مردم خدمات برساند...
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/46967663-839f-4f0b-861e-49c2e8bc1eeb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات