728 x 90

اتمي رژيم,اعمال تحريمات عليه رژيم,

مایک هامر: نگرانی نسبت به حقوق‌بشر و هشدار در مورد دستیابی رژیم به سلاح اتمی

-

مایک هامر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید
مایک هامر، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید
با وجود هشدار اخیر هیلاری کلینتون درباره احتمال تحریم شدن شرکتهای چینی فعال در ایران، کاخ سفید همکاری با پکن درباره تحریمهای ایران را ”عالی“ توصیف می‌کند.
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در جریان سفر هفته پیش هو جینتائو، رهبر چین به واشنگتن گفته بود که برخی شرکتهای چینی ”تحریمها را آن طور که می‌خواهیم رعایت نمی‌کنند“ و امکان تحریم آنها وجود دارد. اما مایک هامر، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، در گفتگوی اختصاصی با بی.بی.سی فارسی، موضع متفاوتی اتخاذ کرده است که به نظر می‌رسد با اظهارات خانم کلینتون همخوانی چندانی ندارد.
آقای هامر همکاری چین و آمریکا درباره تحریمهای ایران را ”عالی“ توصیف و به‌طور تلویحی این نظر که تعدادی از شرکتهای چینی تحریمهای یکجانبه آمریکا علیه ایران را نقض می‌کنند، رد کرد.
او گفت: ما در مورد نقض مستقیم تحریمهای ایران نه مدرکی دیده‌ایم، نه درباره آن نگرانیم. اما باید هم‌چنان مراقب باشیم و با دولتهای دیگر همکاری کنیم تا جامعه بین‌المللی با اتخاذ موضعی قاطع پیامی محکم به ایران بفرستد“.
سناتور جو لیبرمن (دموکرات مستقل) و سناتور مارک کرک (جمهوریخواه) پیش از سفر هو جینتائو به واشنگتن، طی نامه‌ای به باراک اوباما، شرکت ملی نفت چین و شرکت گروه شیمیایی و نفتی چین را به نقض تحریمهای ایالات متحده علیه ایران متهم کردند و خواستار بررسی احتمال مجازات اقتصادی آنها شدند.
اما سخنگوی دولت باراک اوباما می‌گوید که تحریمهای در نظر گرفته شده علیه ایران ”هدفمند“ است و شامل تمام مبادلات با ایران نمی‌شود.
چین بارها گفته است که در برابر تحریمهای یکجانبه آمریکا و اروپا که صنایع نفت و گاز ایران را هدف قرار داده تعهدی ندارد، اما به‌عنوان یکی از اعضای گروه ۱+۵ مجازاتهای شورای امنیت علیه ایران را رعایت می‌کند.

ابهام در گام بعدی
کاخ سفید با وجود بی‌نتیجه بودن مذاکرات اتمی گروه ۱+۵ با ایران در استانبول، تاکید دارد که هم‌چنان خط مشی گذشته خود را در برابر ایران دنبال می‌کند: راه مذاکره به روی جمهوری اسلامی باز است، اما در صورت عدم تغییر موضع هسته‌ای ایران، تحریمهای شدیدتری در انتظار این کشور خواهد بود.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ما به اقدامهایی که فشار را بر ایران افزایش دهد ادامه می‌دهیم. امیدواریم که ایران به میز مذاکره بیاید، به‌طور سازنده تعامل کند و تدابیر ساده‌ای برای اعتمادسازی اتخاذ کند.
این سخنگو و مقامهای دیگر دولت باراک اوباما با وجود تهدید به تشدید تحریمها، هنوز اقدام بعدی خود در برابر ایران را تشریح نکرده‌اند.
علی آلفونه، کارشناس مسائل ایران و سپاه پاسداران در موسسه محافظه‌کار ”آمریکن انترپرایز“، انتظار دارد که دولت باراک اوباما طی ماه‌های آینده تحریمها را به‌ویژه علیه نهادهای وابسته به سپاه پاسداران افزایش دهد.
او می‌گوید که دولت محمود احمدی‌نژاد خواهان مصالحه با غرب است، ولی سپاه پاسداران مانع از این کار می‌شود.
به نظر این تحلیلگر: اگر منافع اقتصادی سپاه پاسداران به جد مورد تهدید تحریمهای بین‌المللی قرار بگیرد، شاید محاسبه سود و زیان برنامه اتمی ایران نزد فرماندهان سپاه هم عوض شود.
محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، پس از گفتگوهای استانبول از ”تعامل“ با غرب استقبال کرده و گفته بود اگر غرب عدالت، قانون و احترام را رعایت کند، ”امید می‌رود که طی جلسات آینده نتایج مناسبی‌حاصل شود“.

هشدار محافظه‌کاران
با این حال، آقای احمدی‌نژاد هم‌چنان هدف اصلی محافل محافظه‌کار در واشنگتن است که او را به‌عنوان چهره جمهوری اسلامی در عرصه جهانی مسئول می‌دانند.
یکی از این محافظه‌کاران ایلیانا رزلهیتنن، رئیس‌ جمهوریخواه کمیته سیاست خارجه مجلس نمایندگان است که در صفحه نخست وب‌سایت این کمیته، پیامی ویدیویی درباره ایران و رئیس‌جمهور آن منتشر کرده است.
او می‌گوید: ”هیچ کشوری در دنیا به‌اندازه ایران برای آمریکا خطرناک نیست. احمدی‌نژاد و اوباش‌ها در تهران در آستانه دست‌یابی به بمب اتمی هستند“.
مقامهای جمهوری اسلامی با رد این اتهامات، برنامه اتمی خود را صلح‌آمیز و تحریمها را بی‌فایده توصیف می‌کنند.
خانم رزلهیتنن کاخ سفید را متهم می‌کند که برای مقابله با ”خطر“ ایران فوریتی قائل نیست. او علیه جایگزین شدن ”حرفهای توخالی“ با تحریمهای سختگیرانه هشدار داده است.
به عقیده‌ این نماینده کوبایی‌الاصل ایالت فلوریدا: ”دولت اوباما به‌طور جدی با این خطر برخورد نکرده است. دولت امیدوار است توسط تعامل و مصالحه مشکل را حل کند. 18ماه را با مذاکره کردن به هدر داده‌اند درحالی‌که سانتریفیوژهای ایران در این مدت فعال بوده است“.
این در حالی است که بنابر برآوردهای تازه دولت باراک اوباما، بروز مشکلاتی در برنامه غنی‌سازی ایران و اثرات محدودکننده تحریمها، به غرب فرصت بیشتری برای مذاکره با این کشور را داده است.
آقای اوباما سه‌شنبه گذشته در نطق سالانه‌اش، تنها یک بار به ایران اشاره کرد و در دفاع از استراتژی خود، تلاشهای دیپلوماتیک دولتش را علت جدی‌تر شدن تحریمها علیه ایران دانست.
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز می‌گوید: ”تمرکز جامعه بین‌المللی در حال حاضر بر خطر بالقوه دست‌یابی ایران به سلاح هسته‌ای است که می‌تواند به بی‌ثباتی خاورمیانه و منطقه خلیج فارس منجر شود. بی‌شک ما هر روز روی این مسأله کار خواهیم کرد“.
مارک هامر گفت که کاخ سفید نگران وضع حقوق‌بشر در ایران است، اما آن را از مسأله اتمی جدا می‌داند و نمی‌خواهد آن را با مناقشه هسته‌ای ”مخلوط“ کند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a53fd7d2-cc81-41f7-9926-0a34eb1d1261"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات