728 x 90

-

تظاهرات مردم تونس و فرار بن علی

-

تظاهرات روز جمعه تونس علیه زین‌العابدین بن علی
تظاهرات روز جمعه تونس علیه زین‌العابدین بن علی
پس از هفته‌ها درگیری خونین بین تظاهر‌کنندگان و مأموران انتظامی در تونس، تلویزیون دولتی تونس جمعه شب 24دی اعلام کرد زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهور تونس کشور را ترک کرد و محمد غنوشی نخست‌وزیر، زمام امور کشور را به‌دست گرفته و گفته است در روزهای آتی دولت موقت را تشکیل خواهد داد تا کشور را به ثبات برساند. بن علی پیشتر در کشور شرایط اضطراری اعلام کرده بود و تمامی‌دولت خود را منحل کرد تا شورش مردم را آرام کند. مردم پایتخت خواستار برکناری او شده بودند.
روز جمعه تظاهرات خیابانی مردم تونس بر خلاف روزهای گذشته با رقص و شادی همراه بود. زین العابدین بن علی در یک سخنرانی خطاب به مردم تونس گفته بود که در سال ۲۰۱۴پس از به اتمام رسیدن دوره ریاست‌جمهوریش نامزد آن مقام نخواهد شد. بن علی پیش از فرار از کشور، به‌دنبال تظاهرات پیوسته و خونین چند هفته‌ای مردم تونس که خواهان برکناری او بودند، گفت: «من تونسیها را می‌فهمم و خواسته‌های آنان را درک می‌کنم».
به‌رغم فرار زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهور تونس جمعه شب نیز بخشهایی از این کشور ناآرام بود. در این مناطق درگیری میان نیروهای ارتش که کنترل اوضاع را به دست داشتند و مردم معترض در خیابانها جریان داشت.
زین‌العابدین بن علی رئیس‌جمهور تونس که این کشور را ترک کرد، پس از آن که فرانسه با پذیرش وی مخالفت کرد، به عربستان پناهنده شد. تلویزیون سی.ان.ان گفت: به‌نظر می‌رسد که قدرت اصلی در دست ارتش می‌باشد.سی.ان.ان گفت: این قیام توسط ارتش خنثی شده تا از آن‌چه ممکن است یک انقلاب واقعی باشد جلوگیری شود.
در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، شجاعت مردم تونس را ستود و خواهان اجرای انتخابات آزاد و سالم شد. کاخ سفید گفت که مردم تونس حق دارند که خودشان رهبران‌شان را انتخاب کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dbccf176-4ab8-47a9-b91e-934ece653eba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات