728 x 90

-

سفر گیتس به چین

-

رابرت گیتس
رابرت گیتس
سفر سه روزه رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا به چین ادامه دارد.

وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر به چین با مقامهای عالیرتبه این کشور از جمله هوجینتائو دیدار کرد. همکاریهای نظامی و اوضاع ایران و کره شمالی از جمله موضوع گفتگوهاست.

رابرت گیتس در آستانه این سفر در یک کنفرانس خبری در پنتاگون گفت، ”ما مشتاق گسترش روابط با چین هستیم. آمریکا و چین می‌توانند روی موضوعاتی که منافع استراتژیک مشترک دارند همکاری کنند. چه رفتار بی‌ثبات کننده یا تحریک‌آمیز کره شمالی باشد، چه توسعه تسلیحات کشتار جمعی باشد، چه تسلیحات هسته‌یی رژیم ایران باشد و چه راهزنی دریایی و تروریسم باشد“.

مناسبات آمریکا و چین دستخوش تنشهای زیادی بوده است. حدود ۲سال پیش چین در اعتراض به تصمیم واشنگتن برای فروش بیش از ۶میلیارد دلار تسلیحات به تایوان روابط خود با آمریکا را قطع کرده بود.

علاوه بر این، بین آمریکا و چین اختلافات جدی بر سر تجارت، نرخ تبادلات مالی و موضوع هسته‌یی کره‌شمالی وجود داشته است. آمریکا رشد نظامی چین را با نگرانی زیر نظر داشته. انتظار می‌رود که چین اولین ناو هواپیمابر خود را امسال مورد بهره‌برداری قرار دهد. چین همین‌طور در حال توسعه موشک‌های بالستیکی ضدکشتی است که می‌تواند ناوهای هواپیمابر آمریکا را که در منطقه فعال هستند تهدید کند.

به گفته ناظران، سفر رابرت گیتس به چین نشان می‌دهد که روابط نظامی بین این دو کشور به‌حالت عادی برگشته است.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c5e725ee-d473-40b4-b0a4-c654197f82f9"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات