728 x 90

16آذر - روز دانشجو,

۱۶آذر، خیزش دانشجویان در سراسر ایران

-

-تجمع دانشجویان در دانشگاه آزاد قزوین
-تجمع دانشجویان در دانشگاه آزاد قزوین
امروز دانشجویان در سراسر ایران به‌پا خاستند، کلیه تدابیر سرکوبگرانه آخوندی را درهم‌شکستند و با فریادهای «مرگ بر اصل ولایت‌فقیه»، «مرگ بر دیکتاتور»، «ننگ ما ننگ ما دولت الدنگ ما»، «دانشجو می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد» و «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، سالگرد 16آذر را به‌خیزش علیه حاکمیت ننگین ولایت‌فقیه تبدیل کردند.

شهرهای تهران، شهر ری، قزوین، رشت، تبریز، مشهد، اصفهان، زنجان، همدان، شیراز، کرمانشاه، یاسوج، زاهدان و بسیاری دیگر از شهرهای میهن شاهد مشتها، فریادها، و شعارهای کوبنده دانشجویان و حمایت گسترده مردمی از خیزش آنان بودند.

در تهران هزاران تن از مردم از صبح امروز در حمایت از دانشجویان در خیابانهای اطراف دانشگاه تهران گردآمدند. به گزارش دریافتی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف همراه با مردمی که در حمایت از آنها در مقابل دانشگاه تجمع کرده بودند، شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.

دانشجویان دانشگاه پلی‌تکنیک با شعار مرگ بر د‌یکتاتور تظاهرات خود را آغاز کردند. این در حالی بود که نیروهای امنیتی از صبح دانشگاه را به محاصره درآورده بودند.

بیش از چهارصد تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی آب و برق تهران در تجمعی بمناسبت شانزدهم آذر، شعار می‌دادند: زندانی سیاسی آزاد باید گردد.

دانشجویان دانشکده کاربردی دانشگاه هنر تهران نیز امروز در زمین فوتبال این دانشگاه روبه‌روی تالار فارابی با سردادن شعارهای ضدحکومتی و خواندن سرودهای میهنی دست به تظاهرات و اعتراض زدند.

دانشجویان علم و صنعت تهران در تظاهرات خود، یاد همسنگر خود، شهید قیام کیانوش آسا را گرامی داشتند.

دانشجویان علوم و تحقیقات در تهران نیز امروز مراسمی برگزار کردند و اعتراض خود را علیه حکومت آخوندی ابراز نمودند.

در شهر ری نیز دانشجویان به‌خیزش سراسری هم‌سنگران خود در دانشگاههای شهر تهران پیوستند.

خیزش دانشجویان در تهران، در شرایطی صورت گرفت که تدابیر امنیتی و حضور پاسداران و لباس شخصیها و مزدوران گوناگون در خیابانها که از چند هفته پیش افزایش پیدا کرده بود، امروز ابعاد گسترده‌تری یافته بود. تعداد زیادی از نیروهای سرکوبگر در نقاط مختلف شهر به‌ویژه متروهای نقاط مرکزی از جمله متروی میدانهای توپخانه، امام حسین، انقلاب، جمهوری، فردوسی و میدان 7تیر (رضاییهای شهید) و ایستگاه دانشگاه علم و صنعت مستقر شده بودند. بسیجیان و لباس شخصیها با موتور و پیاده در اطراف دانشگاهها به‌ویژه دانشگاه تهران و میدان انقلاب گشت می‌دادند اما هیچ‌کدام از این تدابیر سرکوبگرانه نتوانست مانع خیزش دانشجویان در عموم دانشگاهها در تهران بشود.


شهرهای سراسر میهن نیز امروز از شعارهای مرگ بر دیکتاتور دانشجویان پرطنین بودند.

صبح امروز بیش از ۲هزار تن از دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین به‌مناسبت روز دانشجو با شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «الله اکبر» در میدان «قلم» این شهر دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات با حمایت و استقبال مردم و به‌ویژه کارمندان ادارات دولتی پیرامون دانشگاه مواجه شد. حمله مزدوران اطلاعات به دانشجویان برای دستگیری شماری از آنان با اعتراض و شعارهای دانشجویان روبه‌رو گردید.

دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه رشت تظاهرات خود را از مقابل این دانشگاه آغاز کردند و با سر دادن شعارهای ضدحکومتی روز دانشجو را گرامی داشتند. مزدوران حراست سه تن از دانشجویان را دستگیر کردند.

دانشگاه گیلان رشت نیز تظاهرات مشابهی برگزار کردند.
دانشگاه سهند تبریز و دانشگاه پیام نور این شهر نیز شاهد تظاهرات و اعتصاب دانشجویان به‌مناسبت شانزدهم آذر بود.

در زنجان دانشجویان دانشگاه این شهر تظاهرات کردند و خشم خودشان را با شعار علیه دیکتاتوری ولایت‌فقیه ابراز کردند.

در مشهد صدها تن از دانشجویان دانشگاه سراسری این شهر با تظاهرات خود به‌خیزش سراسری دانشجویان پیوستند.

دانشجویان دانشگاه یاسوج خیزش به‌مناسبت 16آذر و اعتراض به حضور داوود احمدی‌نژاد برادر پاسدار هزارتیر را به‌هم‌آمیختند و علیه دیکتاتوری آخودی شعار دادند. آنها هم‌چنین در اعتراض به‌حضور این جنایتکار دست به تحصن زدند.

دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان علاوه بر تظاهرات علیه حاکمیت آخوندی و شعارهای کوبنده، طی یک اقدام ابتکاری، روی تمام کامپیوترهای سایت دانشکده مهندسی به‌طور همزمان عکسهایی برای گرامی‌داشت شانزدهم آذر و افشای تدابیر شکست‌خورده سرکوب آخوندی به‌نمایش گذاشتند.

زاهدان نیز امروز شاهد خیزش دانشجویان به‌ویژه دانشگاه سیستان و بلوچستان بود.

خیزش دانشجویان از روز گذشته آغاز شد. دانشگاه تهران شاهد یک تظاهرات بزرگ بود.

دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان حین حرکت اعتراضی خود، نزدیکی دروازه شیراز با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند. یک دختر دانشجو به نام مینا سعادت بازداشت شد.

خاطرنشان می‌شود از روز اول آذر ماه که فراخوان سازمان مجاهدین خلق ایران برای تظاهرات و اعتراضهای سراسری به‌مناسبت 16آذر منتشر شد، تهران و عموم شهرها شاهد توزیع گسترده ‌این فراخوان و نصب آن به‌دیوارها و نقاط مختلف توسط جوانان انقلابی بود.

در این فراخوان آمده بود:
«دربرابراین دشمن ضدبشری، تنها راه رهایی، همانا پایداری اشرف‌نشان، و عزم راسخ انقلابی برای سرنگونی فاشیسم مذهبی است».

شب گذشته نیز در آستانه روز دانشجو همزمان با سفر پاسدار احمدی‌نژاد مردم قهرمان اراک دست به اعتراض زدند. تجمع مردم تا پاسی از شب در خیابان ملک ادامه داشت. مزدوران با باتون به مردم حمله کردند، اما مردم خشمگین به‌درگیری با مزدوران پرداختند و آنها را سنگ‌باران کردند به‌طوری‌که شیشه یکی از ماشینهای نیروی انتظامی شکسته شد.


خیزش سراسری دانشجویان مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت.
شبکه جهانی بی.بی.سی گفت: گزارشهای دریافتی از ایران حاکی است که امروز در چند دانشگاه اعتراضهای ضددولتی به‌مناسبت روز دانشجو برگزار شد. مقامهای رژیم ایران دست به‌عملیات امنیتی بزرگی در اطراف دانشگاهها زده‌اند. اما اعتراضهای بدون توجه به اقدامات امنیتی، برگزار شد.

تلویزیون سی.ان.ان نیز از تجمع بزرگ دانشجویان در محوطه دانشگاه تهران خبر داد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/baeebae3-336b-446e-9258-883da9e2e9bf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات