728 x 90

-

موفقیت بی‌سابقه فیزیکدانان در کنترل اتمهای ضدماده

-

 -
-
برای اولین بار در تاریخ، فیزیکدانان توانسته‌اند اتمهای ضدماده را برای مدت زمان کافی در کنترل خود قرار دهند تا بتوانند با استفاده از ابزار علمی در مورد آنها تحقیق کنند.
به گزارش سایت صدای آمریکا، سوم آذر، این آزمایش تحقیقاتی که زیر عنوان ابتکار علمی «آلفا» تکمیل شده است، ثمره همکاری یک گروه بین‌المللی است که محققان کانادایی ریاست آن را به عهده داشته‌اند.

همزمان با تبدیل توده به انرژی و به هنگام برخورد ذرات، معادل ماده، ضدماده تولید می‌شود و گمان می‌رود به هنگام «انفجار بزرگ» (Big Bang) و در آغاز پیدایش کائنات نیز همین اتفاق روی داده است. به همین دلیل فیزیکدانان از کمبود مقدار قابل‌توجه ضدماده در جهان هستی در تعجب هستند.
ماکوتو فوجیوارا، پژوهشگر کانادایی، در این مورد گفته است: ما بسیار خوشحالیم که در واقع توانسته‌ایم اتم‌های ضدماده را در مقیاس زمانی لازم کنترل کنیم تا بتوانیم با بررسی ویژگیهای آن، تفاوتهای آن با ماده را دریابیم.
بنابه گفته فوجیوارا، این کشف دانشمندان را قدمی به حل راز سرنوشت بیشتر ضدماده در کائنات و جهان هستی نزدیکتر می‌کند.
علاقه و کنجکاوی دانشمندان به تحقیق در مورد ضدماده با ماده، یافتن کلیدهایی برای راز ناپدیدشدن ظاهری ضدماده است. اما مشکل این است که ماده و ضدماده به‌محض برخورد نابود می‌شوند و انرژی تولید می‌کنند.
به این علت که کائنات از ماده تشکیل شده است، اتم های ضدماده‌ای که به‌طور مصنوعی تولید می‌شدند، هم‌اکنون به‌اندازه فقط یک میلیونیوم ثانیه دوام می‌آورند و سپس با دیواره‌های ماده ظرف خود برخورد می‌کنند و نابود می‌شوند.
نتایج این پژوهش جدید که در آزمایشگاهی در حومه ژنو در سوئیس انجام شد، حاکی از آن است که پیشگیری از نابودی اتمهای آنتی‌ئیدروژن برای مدت زمان تقریباً یک‌دهم ثانیه و دورکردن آنها از دیواره‌های ظرفشان، یکی از راههای به دام انداختن آنهاست.
آنتی‌ئیدروژن از آمیزش آنتی‌پروتونها (ضدماده همتای ذرات اتمی که پروتون نامیده می‌شوند) و پوزیترونها (ضدماده همتای الکترونها) تولید می‌شوند. این ذرات باردار هستند و بنابراین دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از میدانهای الکتریکی آنها را تا چند روز در کنترل خود داشته باشند.

دکتر فوجیوارا، دانشمند و محقق «تریومف»، «آزمایشگاه ملی کانادا برای اجزا و فیزیک هسته‌ای» در ونکوور گفته است: با وجودی که آنتی‌ئیدروژنها خنثی هستند و از این راه کنترل نمی‌شوند، اما میزان بسیاربسیار اندکی مغناطیس دارند و دانشمندان توانستند با تولید یک میدان مغناطیسی بسیار کوچک، حدود ۳۸اتم این آنتی‌ئیدورژنها را به دام بیاندازند.
بنابه گفته این پژوهشگران، قدم بعدی همکاری این گروه بین‌المللی، آزمایشهای تجربی روی اتم‌هایی خواهد بود که به کنترل دانشمندان درآمده‌اند.
42فیزیکدان از 15موسسه علمی سراسر جهان در این تحقیق شرکت کرده‌اند. 13دانشمند از کانادا و بقیه از کشورهای ایالات متحده، دانمارک، ژاپن، اسرائیل، سوئد، بریتانیا و برزیل بوده‌اند.
نتایج این تحقیق در شماره ماه نوامبر نشریه اینترنتی «نیچر» منتشر شده است.
کنترل اتمهای ضدماده
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/dd60d02b-451c-4629-9286-3246d4db33a5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات